Je to stejně tak neuvěřitelné, jako byl konec Divadla Komedie. K prvnímu lednu je odvolán šéf Nové scény Štěpán Kubišta, který se svým týmem vybudoval ze zatuhlé, neosobní a umělecky leta nepodstatné Nové scény prostor současný, tvořivý, společensky relevantní.
Prostor, kam jsme chodili na dobré divadlo a tanec, na kávu, kam jsme chodili tančit. Za čtyři roky práce tu vznikl organismus, který kulturní Praha přijala od prvního dne. To proto, že ho tolik potřebovala. Teď to vypadá, že si pražské děti zas nebudou mít, kde hrát. A mohou být zcela právem naštvané. Protože je ruce mocných zase f“u“ckují. Můžeme jen věřit, že se silná energie nikdy neztrácí a stejně tak jako u Divadla Komedie a Studia Hrdinů se přetaví v nějakou další Novou scénu.
Vaše odvolání cítíme jako nečekané ukončení určitého progresivního směřování NS a jako nepochopitelný krok nového vedení ND. Z jakého důvodu ke zrušení Nové scény došlo?
Jedná se o novou koncepci Národního divadla. Neznám ji. Ještě nebyla zveřejněna. Jen vím, že Činohra ND už dlouho toužila po tom, aby celkově zabrala Novou scénu a tvořila její celkovou dramaturgickou koncepci. Nyní se to podařilo u nového vedení ND prosadit.
Jak ukončení Nové scény odůvodnil Jan Burian a jak vůbec proběhlo vaše odejití?
Zrušení Nové scény bylo odůvodněno novou organizační strukturou divadla. Bylo mi to oznámeno v pátek minulého týdne, tedy necelý měsíc před ukončením mého pracovního místa, uprostřed sezóny a dva měsíce před premiérou Laterny magiky. Zajímavé je, že v době poměrně nedávné bylo podobné chování kritizováno celou odbornou veřejností včetně současného vedení ND.
Jak se teď cítíte?
Štve mě to. Máme za sebou čtyři roky velmi intenzivní práce. Udělali jsme něco, čemu málokdo věřil. Pokusili jsme se v rámci velmi konzervativního a byrokracií zatíženého Národního divadla vytvořit živý kulturní prostor. Pan Burian s panem Dočekalem tuto práci mažou jak mávnutím kouzelného proutku. Ale nestěžuji si. Nechci vypadat, jakoby mi někdo vzal hračku. Nebyla moje.
Myslíte, že je vůbec reálně zvládnutelné z pozice šéfa činohry ND spravovat obě budovy?
Zvládnutelné to jistě je. Činohra do této chvíle hrála řekněme čtyřicet pět představení do měsíce a nyní bude hrát šedesát. To už není takový rozdíl. Současné vedení činohry ND doprovodným programům nefandí, tedy je ani na NS neočekávám.
Je s tancem na Nové scéně amen?
Bohužel to tak vypadá. Co se tanečního divadla týče, je jistě škoda, že zanikne dobrá stage pro současný tanec takového rozměru, jaký uměla NS nabídnout. Činoherních scén je v Praze dle mého dost. Tanci se naopak nedostávají.
Co považujete za své největší úspěchy ve funkci ředitele Nové scény?
Ono výše jmenované a pak snad také dvouletou práci na tom vrátit Laternu magiku českému divákovi a také světu. Nové inscenace Laterny magiky jsou plné českých diváků a právě nyní píšu z USA, kde jsme po deseti letech s Laternou na zájezdu.
Co jste měl v plánu a bohužel nemůžete zrealizovat? O co přijdeme?
Máme na příští rok rozjednaná vystoupení Studia Vivarium a chtěli jsme realizovat projekt s Jaredem Gradingerem. Na rok 2015 byla naplánována Sasha Waltz a už dlouho jednáme s Robertem Lepage, který měl přijet také v roce 2015. Premiéra Laterny magiky Human Locomotion v únoru 2014 proběhne beze změn. Rozjednané další premiéry Alice Nellis, Katie Mitchel, Petra Síse a uvedení nového scénického projektu Marshmalow Laser Feast se už v Laterně magice pravděpodobně neobjeví.
Pevně věříme, že tvůrčí energie z Nové scény se přetaví v nějaký další projekt. Co budete dělat dál?
Dám vědět. A upřímně děkuju všem divákům za dosavadní podporu a celému svému týmu za skvělou spolupráci. DÍKY.