Kolik českých tanečníků čeká, aby je někdo objevil? Aby jednoho dne přišel email, nebo zpráva přes Facebook, že si někdo prohlédl jejich video a touží je angažovat do skvělého projektu, který jim změní život?
A může se v dnešní drsné konkurenci vůbec něco takového stát? Původem kanadská tanečnice Megan Lawson je příkladem toho, že ano. Zároveň je ale jasné, že než k tomuhle okamžiku dojde, je zapotřebí hodně píle a tvrdé práce.
Megan Lawson tančila od deseti let muzikál, balet i jazz, až si jednoho dne uvědomila, že se chce tancem živit. Zabalila kufr a odjela do Ameriky, do L.A. Stala se členkou taneční skupiny Fanny Pak. Netušila, že brzy bude toto seskupení znát celá Amerika. Netušila ani to, že za pár let bude tvořit choreografii pro Madonnu. Určitě si ani nedovedla představit, že za pár let pojede na turné po Evropě a bude učit tanec v Kodani, Londýně, Paříži nebo v Praze…
V Praze se Megan Lawson zastavila jen na dva dny, aby tu vedla víkendový workshop tance ve studiu Contemporary. Ač jednotlivé lekce označila nálepkami jazz funk a contemporary, její styl je směsicí všech možných stylů, která se podřizuje tomu, co chce sdělit.
Tahle extravagantní rozjívená a trochu crazy holka s pusou namalovanou na červeno si ráda hraje a svou energií ráda inspiruje druhé. Její workshop byl důkazem toho, že je zapotřebí, aby zahraniční lektoři a choreografové do Čech přijížděli. Už jen kvůli té motivaci…
Učila jsi v Praze celý víkend jazz funk a contemporary. Jaké to bylo?
Skvělé. Ze začátku jsem cítila, že byli lidé trochu stydliví. Dívali se na mě a jakoby si říkali: „Co je tohle za holku? Co to sakra dělá v těch veselých barvách, pořád mluví a k tomu hrozně nahlas,“ Na konci hodiny už ale všechno šlapalo. Přijali mě. Vím, že učím jinak, než jsou zvyklí. Jako učitel chci inspirovat. Nechci, aby se naučili jen variaci, kterou druhý den stejně zapomenou.
Mohla bys svůj styl nějak popsat?
To je dost těžká otázka. Je to směs všeho, co jsem studovala – R´n ´B, contemporary, jazz, funk. Vždycky, když musím pojmenovat nějakou taneční lekci, tak si říkám – je to s botama nebo bez bot? Jiné poznávací znamení v té směsi nefunguje. Třeba jazz funk, to jsou samozřejmě boty, ale u mě nikdy nevíš, možná, že to ve skutečnosti bude hodně contemporary. Důležitá je pro mě jenom kvalita. Nehýbu se jen pro samotné hýbání. Chci něco vyjadřovat – pocity, momenty, vibrace, kterým rozumí každý.
Jsi pořád součástí skupiny Fanny Pak, která se dvakrát zúčastnila známé taneční soutěže America´s Best Dance Crew? Změnila soutěž tvůj život?
Do soutěže se Fanny Pak dostali díky konkurzu před pěti, šesti lety. Byli jsme mezi čtrnácti dalšími skupinami, ale vzhledem k tomu, že to je v Americe jediná soutěž pro taneční skupiny, která běží v televizi, mělo to opravdu dopad. Lidé mě poprvé začali kontaktovat, dívali se na moje videa, ptali se mě, jestli u nich budu učit. První nabídku jsem dostala přes facebook. Přišla mi jednoduchá zpráva: „Chtěl bych tě pozvat učit na červencový festival do Itálie.“ Prý viděli mé video – myslím, že jsem v tu dobu měla na youtube jen jedno. Nikdy předtím jsem nebyla v Evropě a pamatuji se, jak jsem skákala radostí. Bylo to skvělé. Na Mediterrano Dance festival, kam jsem se díky pozvání dostala, se setkávalo hodně lidí z Evropy. Získala jsem hodně kontaktů…
Je soutěž America´s Best Dance Crew otevřená všem tanečním stylům?
Hlavní je určitě hip hop. My jsme tehdy byli dost ojedinělí, protože jsme míchali hip hop s contemporary, ale dneska, po letech, měla show i pole dancery, breakdancery, tanečníky latina i více contemporary.
Jaká je skupina Fanny Pak teď, po šesti letech od vaší první soutěže? Udržuje si pořád tu stejnou šťávu?
Pro všechny z Fanny Pak nastala doba, kdy se začali hodně věnovat svým vlastním projektům a kariérám. Sohey Sugihara tančí s Britney Spears, Natalie Gilmore s Justinem Timberlakem. Náš hlavní choreograf, který mě toho tolik naučil, Matt Cady dělá hudbu, zpívá a hraje, pracuje na choreografiích a učí, Glenda Morales má miminko, a já chci cestovat po celém světě, učit a pracovat na svých věcech a hlavně tančit, což se mi daří.
Ty si také jako tví kolegové z Fanny Pak pracovala v hudebním showbyznysu s velkými hvězdami…
Měla jsem to štěstí, že jsem na America´s Best Dance Crew poznala dvojici choreografů Tabithu a Napoleona Buddy D’umo. Je to manželský pár. Na soutěži pracovali jako choreografická supervize. Zeptali se mě tehdy, jestli jim mohu pomoci asistovat na jedné show a potom z toho byla tříletá spolupráce. Vzali mě pod křídla a naučili strašně moc o hudebním průmyslu, o práci na jevišti, o práci s televizí, s reklamou. Pro mě osobně jsou v hudebním průmyslu ti nejlepší. Minulý rok získali Emmy. Pracovali jsme spolu na show Davida Guetty, Natashy Beddingfield nebo Toni Braxton. Jsem jim za hodně věcí vděčná.
Jaké to je, pracovat pro taková jména?
Já ani moc nevnímám, že jsou to velké hvězdy. Wow efekt u mě trvá tak pět sekund. Pak tam zkrátka jsi a musíš pracovat. Když jsme spolu s Mattem Cadym dostali práci na turné Madonny, jen jsme si řekli – „Dej mi facku, že to není pravda? Ne, ty mi dej facku!“, a pak už jsme jeli. Já jsem byla učitel a Madonna student.
Nemohu věřit, že získat práci pro Madonnu, se stane náhodou…?
Můj děda vždycky říkal, že se musí setkat správné načasování a dobrá příprava. Někdy se věci stávají náhodou, když jsi ve správný čas na správném místě, někoho potkáš, ale musíš tu výzvu potom zvládnout. Stále se cítím mladě a mladí lidé jsou schopni plavat, když je hodí do vody.
S Mattem jsme hodně makali, pracovali jsme na videích pro youtube a před dvěma lety nás jeden z tanečníků, který tančil pro Madonnu, doporučil. Ukázal jí naše videa a ona nás pozvala na konkurz. Je to jeden týden jakýchsi konkurzních workshopů a na konci toho týdne nás požádala, abychom připravili pro její show dvě čísla. Byli jsme jen malý kus celého puzzle. Jedno číslo jsme dělali s Mattem a jedno jsem dělala sama.
A jaká je spolupráce s Madonnou?
Je to jedinečná žena. Matka, umělkyně. Tvrdě pracuje a miluje to, co dělá. Stará se o všechny na place. Dívá se ti do očí, když s tebou mluví. Zná tvé jméno. Ví, co chce, ale také je skvělý student. Byla to síla jí ukazovat choreografii. Hrála jsem ji. Vždycky jsem jí řekla: „Mrkni na mě, teď hraju tebe,“ a ona říkala – „Jo, to se mi líbí,“ nebo „Ne, to není ono, takhle to necítím,“ – a tak jsme museli zkusit něco jiného. Bylo napínavé, čekat, co si pomyslí o naší práci. Ale potom přišla odměna, když jsme všechno viděli na scéně. Je to přeci jen jedna z největších pop star minulého století.
Jaká čísla v show byla tvoje?
První číslo byla Madonna se zbraní, něco jako scéna z filmu Quentina Tarantina – snyper scene a druhé číslo byl striptýz. Takže jsem řekla své učitelce tance, která se jela na show podívat na představení – „Killing and sex are my numbers“. Budeš na mě hrozně pyšná. Jinak ale hlavní osoby, která s Madonnou na show dělaly, byli Rich a Tone Talauega
Už jsi naznačovala, že chceš hodně cestovat. Co plánuješ ve své kariéře dál?
Teď jsem na takové lektorské tour. Takže jsem v sedmém nebi. Začala jsem workshopy v Kodani, v Londýně, následoval Stockholm, zítra jedu do Paříže, do Amsterdamu, Itálie, do NY a pak teprve zpět do LA. Praha je uprostřed cesty a každý den je jako sen. Praha je tak strašně krásná. Ale co bude dál? Nejspíš sklenice vína. Nedělám žádné velké plány. Vše se může tak rychle změnit. Koukám, jak vše plyne a kam mě ten proud donese. Chci žít teď a tady a nepřemýšlet, co bude za chvíli. V každém případě chystám na tenhle rok nějaké další projekty, ale ještě o tom nechci mluvit. To je další věc, kterou jsem se naučila – Nemluvte o věcech v budoucnosti, protože se možná nestanou. Když se opravdu dějí, tak už to můžete vyzvonit do celého světa.