„Vyberte si lísteček, ale zatím se na něj nekoukejte.“, přivítá diváky u vstupu dramaturgický supervizor. Každý příchozí si na své místo v hledišti přináší drobný proužek papíru se záhadným vzkazem. Zvědavosti se dá ubránit jen těžce, ale pokyny jsou jasné. Na scéně již stojí performerka Lenka Švolíková s velkými přesýpacími hodinami. Za jejími zády je rozsypaná hromada písku, nad kterou visí tři světlé šestiboké jehlany. Po usazení posledního diváka Švolíková vyslovuje další instrukce: „Postavte se, prosím. Bude následovat dlouhá sekvence pohybů. Až jí uvidíte, posaďte se.“ To samé zopakuje v několika jazycích. Postávajícím divákům začne sekvence spolu s přesýpacími hodinami odpočítávat čas.
Rytmické pohyby performerky v písku se na několik momentů přetaví v jednotkou času. Divácké reakce byly různé. Ti méně trpěliví, vyrušení ze své bezpečné pozice, začali přešlapovat na místě a přemýšlet o tom, co znamená konec úvodní sekvence. Ostatní klidně a trpělivě pozorují. Anebo jejich osobní boj s vnímáním času vře jen v duchu. To, co se odehrává na straně publika, je jen nepatrným odrazem akce performerky. Její boj s časem, na který odkazuje písek v přesýpacích hodinách, vtěluje do divokého přehazování neuchopitelné hmoty z jedné strany na druhou, protkané snahou ho zachytit, zastavit, ovládnout. Čas je ale neúprosný a neustále běží dál.
Snaha mít situaci a dění neustále pod kontrolou ale ze strany performerky nepolevuje. Ovládnutí přítomného okamžiku, vystřídá věštěním budoucnosti skryté v křišťálové kouli, kterou Švolíková vytahuje z hromady písku. S tímto objektem předvádí umně zvládnuté techniky kontaktního žonglování, které v průběhu performance postupně odkrývá. Gradující manipulace s koulí ale neodvádí od původního plynutí a tematického vyznění akce. Čirá koule evokuje zmíněnou věšteckou pomůcku, se kterou lze přečíst budoucnost, minimálně tu napsanou miniaturním písmem na záhadných papírcích. Svou skleněnou kouli dostanou všichni diváci. Kdo nevěří na luštění budoucnosti, tomu nabídne performerka místo náhledu do nejistých zítřků, jinou perspektivu na nadcházející výstup laně. Všichni diváci si aspoň na malý moment přiloží kouli blíže oku a díky zákonům optiky, dostanou možnost sledovat výstup vzhůru nohama.
To je možná ta jediná chvíle, kdy se čas na moment zastaví. Může za to nadpřirozené „něco“, co vyvolává v divácích závěsná akrobacie. Spojení ladnosti, velké síly a přítomného risku. Povznesení se nad jednotlivé vteřiny (zrnka písku), které postupně od vertikálního lana odpadávaly a mizely v nepřehledné hromadě, kterou performerka nechala hluboko pod sebou. Lano ale po chvíli mizí. Jediná možnost úniku zmizela až moc rychle.
Písku stále přibývá, budoucnost je teď. Kdo před ní bude strkat hlavu do písku, skončí s klaunským nosem a otrhaným pytlem místo oblečení, stejně jako performerka. Pro klauna, blázna neplatí pravidla, netrápí se plynutím času a možná ani budoucností. Jediné, co ho možná spojuje se všemi ostatními, je minulost. Možná ta ho do pozice blázna dostala. Díky svému postavení si vzpomínky může upravovat podle svého. S velkým koštětem se pouští do manipulace s pískem, ze kterého maluje obrazce. Asociují mandaly, dokonale upravené písečné pole v japonských zahradách či velké bludiště. Do připravených vzorců (možná zákrutů vzpomínek), si blázen dosazuje tváře, se kterými se ve svých vzpomínkách setkal.
Všechny snahy o diváckou aktivizaci (změna místa, skleněná koule, pozvání do bludiště) jsou velmi jasně formulované a pečlivě připravené. I přes to (nebo právě proto) se diváci nestanou partneři akce, ale jasně instruovanými pozorovateli. Překročení této hranice a navázání svobodného partnerství s možností volby, brání kukátkové uspořádání hlediště. Mezi diváky a performerkou se totiž vytvoří nepřekročitelná „čtvrtá stěna“, která přes všechny usilovné snahy (přímé oslovování jednotlivých diváků, občasné osvětlení hlediště) prolomena není.
Závod s časem končí ve zmíněném pískovém labyrintu, do kterého jsou diváci postupně zváni. Každý v něm dostane přidělené místo a čeká. Každý jednotlivec se tím stal součástí vzpomínek na spletitou minulost. Přesýpací hodiny začínají od začátku odpočítávat konec. Anebo jen další začátek?
Sandwritten
Autorka a performerka: Lenka Švolíková
Pohybová spolupráce: Stéphanie N’Duhirahe
Dramaturgická spolupráce: Ondřej Holba
Hudba: Roman Džačár
Light design: Katarína Ďuricová
Kostýmy: Jana Beránková
Premiéra: 12. 12. 2021, KD Mlejn