Barevný, překvapivý, svěží, nespoutaný. Přesně takový byl letošní ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná. V průběhy necelých tří týdnů zněl v Letenských sadech nadšený potlesk, francouzština se téměř stala druhou mateřštinou a do sbírky věrných diváků přibyl nový festivalový kelímek.
Zahajujícím souborem 19. ročníku se stal publikem oblíbený švédský Cirkus Cirkör, který se na festival vrátil již počtvrté. Tentokrát přivezl novou verzi svého hitu Knitting Peace. Hlavní otázka, kterou pokládají zní: „Je možné uplést mír?“ Soubor krátce po premiéře zveřejnil pletací výzvu, na kterou odpověděly tisíce lidí z celého světa. Zlomek z vystavených pletených výtvorů (svetrů, různých postaviček, dek, …) míjeli i diváci festivalového představení při vstupu do šapitó. Přání míru, kterou přinášelo Knitting Peace je snové, naléhavé a velmi nakažlivé. Od první scény si soubor získal diváky svými uchvacujícími artistickými čísly, u nichž se až do závěru stupňovala technická náročnost. Příkladem může být moment, kdy jeden z akrobatů balancoval při jízdě na jednokolce na napnutém laně a hrál na housle. Nejvýraznějším prvkem celé inscenace byla poté scénografické řešení. „uštrikované“ ze spletence lan, nitek, provázků a klubek enormních velikostí. Scéně dominovala bílá barva, narušovaná sytě rudou či černou. V tomto případně bylo možné rozklíčovat zažitou symbolikou barev, s červenou a černou se prudce změnila dynamika – bílý mír byl přerušen. Špičkovou akrobacii a nápaditou scénografii, završila vtahující živá hudba. Rozhodně největší show z letošního zahraničního programu.
Na pomezí snu a tíživé reality balancuje i španělský soubor Compañía de Circo „eia“. Inscenace NUYE koncipuje soubor jako hledání rovnováhy a úplnosti. Hledali ji pomocí stínového divadla (taneční duo se stínem na zadním plátně), v černém divadle či v párové akrobacii. Jako vyvážení lyrického ladění mění příchod dvojice ženských postav v půlce představení na zcela odlišnou dynamiku. Dosavadní tempo strhnou do divočejšího a bláznivějšího. Na jevišti jsou naplno využity i hlavní (a téměř jediné) objekty. Dvě velké dřevěné pojízdné kostky sloužící jako odrazové můstky nebo hravé magické skříňky. Neustálý střet mezi stínem a světlem, dynamikou a snovými výstupy občas rozrušovaly pomalejší přechody. Tato prázdná místa fungovala jako nádech a člověk si počkal, co performeři nabídnou v dalším výstupu. Nepředvídatelnost patřila k jedním z hlavních rysů i devizám této inscenace.
Diametrálně odlišný zážitek si diváci mohli dopřát na solo perfomranci Terces Johanna Le Guillerma. Terces nebyl o nic méně vizuálně pestrý ani nápaditý, kladl ale na diváky trochu jiné nároky než předchozí zmíněné inscenace. Specifickou kreaci Le Guillerma je nutné přijmout. Bez tohoto prvotního kritéria bylo velmi obtížné se přenést přes jeho časté hlasité mlaskání, odfrkávání či dupání. Mnoho diváků z mnou navštíveného představení tyto zvuky v průběhu show velmi hlasitě a nelibě komentovalo. Pokud jsme ale vstoupili do performerova světa a přijali ho, otevřel se nám magický prostor plný neobvyklých strojů a objektů. Performer nám je buď přivezl ukázat jako cvičené zvíře do vlastní manéže, nebo stroj sám „přijel“ a zase „odjel“. Pomyslným vrcholem poté bylo sestavení obří dřevěné konstrukce přímo před zraky diváků. Zkouška tolerance a trpělivosti zaručena. Rozhodně ji stálo za to absolvovat.
Knitting Peace
Hrají – Aino Ihanainen, Alexander Weibel Weibel, Ilona Jäntti, Matleena Laine, Mikael Kristiansen, Nathalie Bertholio, Tiziana Prota
Režie – Tilde Björfors
Hudba – Samuel ”LoopTok” Andersson, Olof Göthlin
Scéna – Fanny Senocq, Tilde Björfors, Stefan ”Drake” Karlström, Joel Jedström
Pletená scéna a kostýmy – Aino Ihanainen
Kostýmy – Anna Bonnevier
Make-up – Helena Andersson
Světla – Ulf Englund
Choreografický a umělecký poradce – Cilla Roos
Rekvizity – Tomas Helsing
Technická koordinace a stavba – Joel Jedström
Stavba – Ulf “Poly” Nylin
Asistentka režie – Maria Wallin
Asistent světla – Fredrik Ekström
Producentka – Camilla Hammarström
Technický producent – Fredrik “Fefe” Deijfen
Hlavní rigger / jevištní technik – Matt Horton
Technika – Fredrik Ekström, Joel Jedström, Ingrid Stensson
Asistentka produkce – Emma Therkelson
Marketing – Henrik Sundin
Touring – Anna Nerman Sylla
Vedoucí produkce – Lena Kjellander Stockhaus
NUYA
Původní námět – Compañía de Circo „eia“
Umělecká režie – Armando Rabanera Muro, Fabrizio Giannini
Režie a dramaturgie – Roberto Magro, Armando Rabanera Muro, Fabrizio Giannini
Tvorba a interpretace – Luca Bernini, Francesco Germini, Laia Gómez Iglesias, Abby Neuberger, Maiol Pruna Soler, Ona Vives Pérez
Choreografie – Michelle Man
Hudební režie – Cristiano a Davide Della Monica
Návrh osvětlení – Thomas Bourreau
Soundspace – Micaela Iglesias
Scénografie a návrh konstrukce – Compañía de Circo “eia”, Oscar de Paz, Benet Jofre
Kostýmy – MOMU Espai tèxtil
Umělecké spolupráce – Roberto Olivan, Elena Zanzu, Le Ficufresche
Produkce – Compañía de Circo “eia”
Terces
Koncepce, tvorba a interpretace — Johann Le Guillerm
Tvorba a hudební interpretace — Alexandre Piques
Návrh osvětlení — Hervé Gary
Světelný manažer — Lucien Yakoubsohn
Vedoucí jeviště — Anaëlle Husein Sharif Khalil, Julie Lesas, Paul-Emile Perreau in rotation with Franck Bonnot
Hlavní manager — Alexandre Lafitte
Kostýmy — Paul Andriamanana Rasoamiaramanana assisté de Mathilde Giraudeau
Konstruktéři — Silvain Ohl, Jean-Marc Bernard
Asistent stavby — Pauline Lamache