Představitel Řehoře Samsy Ondřej Vinklát si na scéně připravuje svůj malý Dogville . — osobní prostor rámovaný bílou gafou na černém baletizolu. Půdorys bezpečného útočiště, které se promění v noční můru, místo manipulace, pokrytectví a prizmatem stavby klasického dramatu i k závěrečné katastrofě. Dogville.
Až na to, že jde o pohybovou interpretaci Proměny Franze Kafky. Dobrovolně přistupuji na proměnu, tedy metamorfózu divadelního klamu. V tomto případě proměnu člověka v hmyz. A nejen obrazové proměně, ale také proměně pohybového slovníku tanečníka a jeho partnerů, z nichž se stávají všudypřítomné dlouhé hmyzí končetiny.
Proměna v jinou bytost skrze pohyb je vždycky výzva. V případě Dekkadancers skutečně evokovala pocit, že se člověk ocitnl uprostřed mraveniště.
Režisér Štěpán Benyovszký pracuje s jednoduchou barevnou symbolikou. Odděluje černou a bílou “stranu” významově i skrze kostýmní výpravu a scénografii Pavla Knolleho. A teď schválně, kdo je v tomhle příběhu dobrý a kdo zlý?
Jednotlivé členy rodiny charakterizují groteskní pohyb a expresionistické výraz tváře jako v němém filmu. Jediný člen rodiny, jež se liší charakterem, postojem i chováním je Řehořova sestra Markétka (Iveta Krmelová). Osciluje někde mezi groteskním světem spořádané rodiny a světem za dveřmi bratrova pokoje. Jejich sourozenecké napojení i její soucit vůči bratrovi interpretuje v ústředním duetu, z něhož čiší empatie a náklonnost. To je ale jeden z mála záchvěvů interpretací citu ze strany “bílé” rodiny. Zapadne ale brzy mezi recyklaci karikování postav. Repetice bez gradace upadá do stereotypu.
Samsova rodina (podobná něčím ikonické Adam´s Family) je interpretována jako necitlivá, pragmatická a nebýt dovyprávění příběhu skrze voiceover Jiřího Lábuse, skoro až pochybuji o schopnosti jejích jednotlivých členů jakéhokoli citu směrem k vlastnímu synovi. Hyperbolu a někdy až černý humor, na nichž je seriál Adamsova rodina postavena v tomto případě absentuje. Je ale možné, že přesně takto má být rodina podle Dekkadancers vnímána — jednoduše, průhledně, ploše a bezcitně.
Největší absurditu samotné předlohy vidím v reálném problému Řehoře Samsy. Netrápí jej tolik jeho nevysvětlitelná proměna ani vztah a postoj jeho vlastní rodiny, ale otázka, jak se s tímhle nově nabitým tělem dostane včas do práce. S touto linkou příběhu, ale inscenace pracuje minimálně, což je škoda. Touha po splnění všech povinností a maximální výkon by totiž mohly být jedním z aktuálních výkladů Kafkova podobenství.
Navzdory pohybově vrstevnatému ztvárnění proměny se mi z této interpretace absurdní dilema pracovní povinnosti a neschopnosti poněkud vytrácí. Vnitřní život Řehoře jakoby byl něčím, co není třeba víc rozvíjet. Přitom jej považuji (hned po samotné proměně v hmyz) za jednu z linií příběhu s nějvětším potenciálem. Čeho mám ale víc než dost je odevšad vyčuhující karikatura postav.
Pohybový potenciál souboru Dekkadancers zůstal nevyužitý, převálcovaný jednodušším režijně-dramaturgickým klíčem. Proměna nedosahovala síly Trierova Dogvillu přesto, že vycházela z tak mnohovrstevnatého materiálu jako je právě Kafkova povídka.
Proměna
Režie: Štěpán Benyovszký
Choreografie: Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar
Hudba: Lohnie Johnson, Django Reindhardt, Latcho Drom, The Mills Brothers, Hauschka, Rone, Ondřej Vinklát (rekompozice)
Hlas: Jiří Lábus