Letošní ročník mezinárodního festivalu Letní Letná se, po loňské „odlehčené verzi“, vrátil zpět v plné síle a s ním i každoroční největší divácké lákadlo — zahraniční soubory (spolu s celkovou atmosférou festivalového areálu, koncerty v „ďolíku“ nebo baru s originálními kelímky na pití,…). Produkce souborů Cirque La Compagnie, Compagnie 100 Issues a Cirque Le Roux jsem měla možnost vidět těsně za sebou, ve třech festivalových dnech. O to patrnější byly rozdíly v jejich zcela odlišných poetikách, energii a práci s cirkusovou disciplínou. Všechna takto pohromadě navíc lehce provokovala a vybízela k otázkám: „Jakými způsoby může cirkus pracovat s artistickými triky?“ „Na čem závisí fakt, že se nám představení líbí?“ „Kam až sahají hranice označení cirkus?“
Cirque La Compagnie — L’Avis Bidon
Francouzsko-švýcarský, čistě mužský soubor Cirque La Compagnie založili absolventi Národní cirkusové školy v Montrealu Zackary, Baptiste, Charlie a Boris. L’Avis Bidon by se dal popsat jako cirkusová groteska, jehož humor tkví v brilantně načasovaných absurdních situacích, které rámují specifické postavy vstupující do roztomilých přátelských konfliktů. Každý člen souboru měl v po celou dobu trvání show jasně daný charakter. Lze se jen domnívat, jestli se skutečně jedná o charakteristické povahové rysy jednotlivých členů souboru, které byly pro účely performance dotažené do absurdní dokonalosti nebo jde o zcela záměrnou manipulaci s realitou a fikcí. Nejvýrazněji tento princip vylézal na povrch v kontrastu po scéně se hrdě promenádujícího, histrionsky salta metajícího narcise a flákače, kterému neunikla jediná příležitost na zašívající pauzu s cigárkem. Svým humorem, brilantními akrobatickými čísly (čínská tyč, vrhání nožů, teeterboard, balanc) a zpěvem, si diváky okamžitě obmotali kolem prstu a první bouřlivé potlesky zazněly z publika již v intru, tedy téměř deset minut před oficiálním začátkem samotné show.
Compagnie 100 Issues – Don’t Feed The Alligators
Zcela odlišnou performance přivezl soubor Compagnie 100 Issues s názvem Don’t Feed The Alligators. Devět artistů s jasně definovanými okruhy témat, na kterých postavili celé dění – rituály spojené se smrtí a pohřbíváním. S nadhledem tématizovali klišé zobrazování smrti v béčkových filmech, hrdinských historkách, válečných konfliktech. Originální byla zejména scéna ztvárňující olympijské hry s různými disciplínami v umírání. Díky kruhovému uspořádání diváků, které automaticky nabízí prostor šapitó, byli do předsmrtných a pohřebních rituálů se směsí cirkusu, vtaženi všichni přítomní. Efektní akrobatická a taneční čísla, byla zároveň prokládána celkem obsáhlými částmi narativních pasáží. S důrazem na srozumitelnost, byla k zahraničnímu souboru přizvána performerka, tanečnice (v tomto případě lze dodat také činoherní herečka) Lenka Kniha Bartůňsková. Zastávala roli seriózní tlumočnice, jejíž hlavním úkolem byl simultánní překlad. Nebo to tak vypadalo aspoň ze začátku. V průběhu show dostala i tato postava dostatek volnosti a z překladatelky v elegantním kostýmku se stal jakýsi zástupce mírně cynického a skeptického hlasu českého obyvatelstva, který si na velké pohřební rituály nepotrpí.
Cirque Le Roux – Deer In The Headlights
Soubor Cirque Le Roux je pravidelným divákům Letní Letné dobře znám hlavně díky performanci The Elephant in the Room (na festivalu vystoupili v roce 2015). Poetika souboru zůstala velmi podobná. Deer In The Headlights je postaven primárně na činoherních divadelních principech a dialogičnosti (přičemž většinu dialogů se performeři naučili v češtině), okořeněn estetikou žánru film noir a doplněn efektními artistickými čísly (hand to hand, stojky). Na začátku performance byly na velké plátno promítané titulky s tvůrci, divákům se představila hlavní postava vypravěče, která retrospektivně popisovala rodinné setkání na pohřbu, který se ovšem zvrhl v absurdní grotesku. Na estetiky filmu noir odkazovala narativní struktura, střihovost jednotlivých scén, vybudované charaktery postav, ale i využití světel nebo hudby. Od dvou zmíněných performancí se tato nejvíce vymykala v potřebě vyprávění celistvého příběhu. O to více překvapila zcela odlišná závěrečná scéna, ve které zmizela realisticky laděná scénografie, pompézní kostýmy a dialogičnost, ale soubor předvedl sled nápaditých artistických čísel na hrazdě, hand to hand a balanc na horizontálním laně.
Cirque La Compagnie — L’Avis Bidon
Hrají: Boris Fodella, Baptiste Clerc, Zachary Arnaud, Charlie Mach
Hudba: Alain Francoeur
Technika: Clément Fodella
Compagnie 100 Issues – Don’t Feed The Alligators
Hrají: Mehdi Azema , Julie Delaire, Maximilien Delaire, Arnaud Gasselin, Valo Hollenstein, Aude Martos, Nathalie Mauriès-Belou, Mike McCallum and Baptiste Pradeau
Režie: Lorca Renoux ve spolupráci s Cyril Pernot a Louison Lelarge
Vedení: Thomas Khomiakoff
Sound design: Simon Remaud
Light design: Etienne Lecoq
Scénografie: Valo Hollenstein
Cirque Le Roux – Deer In The Headlights
Hrají: Coline Mazurek, Craig Gadd, Konan Larivère, Naël Jammal
Původní hudba: Alexandra Strélisk
Režie: Lolita Costet, Charlotte Saliou, Grégory Arsenal, Philip Rosenberg et Yannick Thomas
Choreografie: Brad Musgrove
Kostýmy: Emily L Ockenfels et Clarisse Baudinière
Light design: Herve Dile
Sound design: Jean-Marie Canoville