Jak aktuální je legendární Kafkova Proměna ukázali Dekkadancers ve vlastním tanečním zpracování, které mělo pražskou premiéru 6. září na Jatkách 78. Subtilní povídka vypráví o postupné paralýze jedince v systému, ve kterém se už nedá dýchat. Soubor Dekkadancers si myslím Proměnu nevybral náhodou. Vnímám je jako tvůrce, pro které je svoboda a život v pravdě na prvním místě.
„Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že se v posteli proměnil v jakýsi nestvůrný hmyz. … Jeho četné, vzhledem k ostatnímu objemu žalostně tenké nohy se mu bezmocně komíhaly před očima… byl zvyklý spát na pravém boku, v nynějším stavu se však do této polohy nemohl dostat. Ať sebou házel sebevětší silou na pravý bok, vždycky se zase zhoupl zpátky naznak.“
Proměna začíná změnou stavu. Když se obchodní cestující Řehoř Samsa probudí jako brouk, popisuje Kafka pocit v těle, které už není svému nositeli vlastní. Obraz Samsova těla je metaforou jeho zmítající se uvězněné duše. Ondřej Vinklát coby Řehoř Samsa (a vedle Štěpána Pechara zároveň jeden z choreografů) má již s Kafkou zkušenosti. Exceloval například v roli Josefa K. v choreografii Proces Maura Bigonzettiho. Na tento typ rolí má nejen pohybově, ale i herecky. Výraz jeho těkavých nepřítomných očích se mění v upřený a zvídavý a následně v pohled plný naděje toužící po pohlazení a po lásce. K té už ale není cesty.
Tančí v černém saténovém pyžamu. Černá a kontrastní bílá vytváří základní barevný tón scénografie. Černá ta temná je určená pro Řehořův svět. Bílá pro nehmyzí svět, který je rádoby v pořádku. Jak to ale je s těmi barvami? Není náhodou černá bílá a naopak?
V pravém rohu jeviště stojí hyperrealistická postel, šikmá a celá nevyrovnaná, tak jako je Samsova situace. Jakkoli by rád ulehl, stále klouže dolů. Jeho běsi jsou personifikované třemi postavami – performery v černých celotělových přiléhavých oblecích.
Když obejmou Samsovo tělo svýma nohama, najednou se z něho stává opravdu brouk. To oni mu propůjčují údy, které se bezmocně komíhají před očima. Tanečníci sedí obkročmo za sebou, Samsu svými těly skoro schovají jako do krunýře. Pak ho ale opustí a jejich těla začnou pulzovat, vzdouvat se a zase klesat. Zatímco jeho tělo nemohoucně spočívá na lůžku, něco v jeho hlavě nabírá na síle.
A tady mám pocit, že Dekkadancers Samsovi darují něco, co předtím neměl – MOC. Nová broučí podoba dodává postavě i odvahu. Ze Samsy, šedivého obchodníčka, který vystoupí z davu, se najednou může stát podivná stvůra, která nažene strach a před kterou všichni utíkají jako smyslů zbavení.
LEŽÉRNÍ KAVÁRENSKÁ
Kafkova povídka není jen existenciální. Je v ní i humor, který spočívá v absurditě situací, v paradoxech slovních spojení i dějů. „Dekkáčům“ se tuto lehkost podařilo do choreografie přinést v jisté ležérnosti. Mimo hmyzí pokoj může hrát kavárenská hudba. Jako by venku stále bylo nedělní odpoledne. Samsova rodina i prokurista jsou oblečeni v bílých nedělních oblečkách na tenis ve stylu první republiky. Nikdo přeci nemusí vědět, co se děje doma. Falešná pohodička je ale nakonec vždy rozrušená a dekonstruovaná. Prozrazuje je řeč těla. Gesta rukou vytváří zmechanizované pohyby a opakující se choreografie paží. Automatismus může být i životním stylem.
V Proměně od Dekkadancers je jakási vnitřní revolta. Až mám pocit, že když se v závěru Ondřej Vinklát svlékne do naha, začne tančit tanec plný svobody. Nakonec však ale tečka choreografie zůstane v intencích Kafkových — v tichosti ODEJÍT. Jediné východisko. A nakonec asi i největší svoboda.
Inscenace byla původně připravená pro Divadlo J. K. Tyla v Plzní v roce 2018. Pražská premiéra v nové podobě a s novým obsazením proběhla 2021.
Proměna
režie: Štěpán Benyovszký
choreografie: Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar,
hudba: Lohnie Johnson, Django Reindhardt, Latcho Drom, The Mills Brothers, Hauschka, Rone, Ondřej Vinklát (rekompozice)
scéna: Pavel Knolle
světelný design: Ondřej Šesták
tančí: Ondřej Vinklát, Iveta Krmelová, Markéta Pospíšilová, Alexandr Sadirov, Michal Kováč, Tereza Kučerová, Jiří Waňka, Renato De Leon, Lenka Hrabovská, Jaroslava Janečková
premiéra: 6. 9. 2021