Belgickou taneční skupinu Ultima Vez asi není nutné představovat. Vzhledem k pozici jakou zaujímá v současném evropském pohybovém divadle, ale i díky častému hostování v Divadle Archa. Tanečník a choreograf Seppe Baeyens s Ultimou začal spolupracovat v roce 2011, kde rozvíjí dlouhodobý výzkum jevištního prostoru a spoluautorství diváka. Zajímají ho prostředky umělecké komunikace hlediště a performerů. Samovolně tak nechává krystalizovat jedinečnou tvůrčí atmosféru. Dalším „trademarkem“ je spolupráce s profesionály i amatéry z různých generací. Nejmladší aktérce Invited může být okolo jedenácti, zatímco nejstaršímu je přes devadesát let. Inscenace bourá hranice – ostychu, anonymity, mezi generacemi, v představách o současném tanci, ale především ty vnitřní v každém ze zúčastněných.
Jedinou dekorací je dlouhý had z tyrkysově modré látky, který na začátku leží stočený do spirály vprostřed sálu a slouží jako místo k sezení pro diváky – mezi nimiž jsou nenápadně rozptýlení i performeři. Hned tedy vyvstává otázka, v jaké pozici se návštěvník představení ocitá. Jsou to tvůrci, kteří se dobrovolně stávají diváky anebo se každý stává tvůrcem Invited (v některých případech i nedobrovolně)? Několik prvních minut se odehrává v naprosté tmě. Někdo si začne pobrukovat jednoduchou melodii, připojí se další, až se nakonec široká škála hlasů spojí v jednotný hukot. Už v této scéně představuje Ultima Vez princip, na jehož základě aktéři vystavují celou inscenaci. Jde jen o jednoduchou nápodobu – to, co performer udělá, divák napodobí. Není v tom jakákoliv násilnost, naopak je cítit snaha udržet všechno co nejjemnější a přirozené. Nikdo není outsider, každý se naopak mění v součást teď a tady vzniklého kolektivu. Spirála se za přispění všech rozvíjí podél celé vyprázdněné místnosti a vprostřed zformovaný prostor představuje zónu určenou k pohybu. Zpočátku jde jen o převádění diváku z místa na místo, postupně aktivity gradují v jednoduché pohyby, skoky, běh, a nakonec i nespoutaný, až extatický tanec. Velký podíl na plynulém proudění nálady má hudba. Živě produkovaný, rytmický a uvolňující sound má přímý vliv na pulzování celého tvaru. Dynamizuje nebo naopak klidní způsobem, který je snadno srozumitelný pro celou skupinu. Nikdo nikoho nebude nutit se zapojit, ale vzhledem k tomu, že osobní prožitek a přistoupení na hru představuje nejzásadnější část celkového zážitku, pasivita není výhodná. Ostych velmi rychle zmizí, protože jsou uvnitř dění všichni společně. Každý nese zodpovědnost za průběh a záleží pouze na momentální konstelaci. Někomu trvá déle se napojit na kolektivní proudění energie, ale performeři cíleně opakují určité pasáže, aby tak usnadnili vstup dalším.
Nejde jen o příjemně strávený čas. Invited doslova zve k otevřenosti, a to nejen v inscenaci jako takové, ale především k té mezi lidmi, mezi sebou navzájem. Nezáleží na výšce, váze, barvě vlasů, oblečení, rase, věku…všichni jsou si, alespoň na necelé dvě hodiny, rovni. Možná jde spíše než o divadlo o určitou formu sociálního experimentu. Zároveň jsou splněny základní požadavky: někdo se dívá a někdo předvádí, jenom se stírají rozdíly a funkce se přirozeně prolínají.
Invited
Režie a choreografie: Seppe Baeyens
Dramaturgie: Kristin Rogghe
Hudba: Stef Heeren, Kwinten Mordijck, Karen Willems
Performeři: Emile Van Puymbroeck, Luke De Bolle, Chisom Onyebueke Chinaedu, Leonie Van Begin, Rosa Boateng, Oihana Azpillaga, Ischa Beernaert, Esther Motuanya, Roel Faes, Trui De Mulder, Adnane Lamarti, Seppe Baeyens, Frank Brichau, Stephan Verlinden, Elisabeth Wolfs, Leon Gyselynck