Je to téměř rok, co Thom Monckton, novozélandský performer momentálně žijící ve finských Helsinkách, přijel do Prahy předvést svou klaunérii The Pianist. Tenkrát jsem o tom na stránkách Taneční zóny psal v samých superlativech a nadšení a vše jsem zakončil výzvou, že pokud se Thom do Čech vrátí, neměl by si jeho představení nikdo nechat ujít. Je to téměř rok a Thom Monckton se v Praze, znovu na Jatkách78, ukázal. Předpokládám, že jste tam všichni byli. Pro těch pár, co nikoli, jen krátce přiblížím, o co šlo. Představení nese název Only Bones, který v podstatě shrnuje kompletní tvůrčí princip téhle klaunské miniatury.
Nový Moncktonův divadelně-audiovizuální projekt, s nímž obráží svět (momentálně vystupuje až do 4. února na Mime Festival v Soho Theatre v Londýně), trvá asi padesát minut a co do scénografie, rekvizit a výpravy si Thom Monckton vystačí jen s jednou židlí, lampou proklatě nízko nad zemí, malou lampičkou, plastovou destičkou a vlastním tělem. Only Bones… A vlastně ještě s Gemmou Tweedie, kolegyní, která počítačem ovládá světla a zvuk, podává Thomovi rekvizity a občas zareaguje na nějakou performerovu výzvu.
Inscenace nemá daleko k jakémusi mikrofyzickému divadlu. Skoro polovinu utáhnou jen Thomovy prsty a ruce a divák se tak dostává do pozice sledujícího loutkové divadlo. Thomovo tělo se proměňuje v loutkovou scénu, na níž se jen pomocí jeho rukou odehrává drama, komedie, láska… S pomocí zvuků tak živých, že by se oscaroví mistři postsynchronu mohli učit, doprovází pohyby vlastními končetinami a vy jen zíráte, kolik plastičnosti v téhle iluzi je. Stačí přiložit prsty stočené do kroužku ke kolenům a máte oči. O několikanozích tvorečcích z rukou, kteří na prosté desce během pár minut prožijí snad celý rejstřík lidských emocí ani nemluvě. Ohromující je rovněž kompletní příběh početí samotného performera, které opět nepotřebuje víc než dvě ruce. A to ve vší počestnosti. V prstové ekvilibristice je Thom nedostižný.
Monckton si je ovšem dobře vědom, že i ty nejlepší vtípky mají jen krátkou životnost a jejich originalita se celkem brzy vyčerpá. Brzy tak přejde z performerství ruky do mimiky kompletního těla a inventář skečů se rozšíří o beanovské grimasy či žonglování s vlastní hlavou. Přirovnání k Mr. Beanovi jsem se dopustil už v The Pianist, v Only Bones má ale mnohem větší potenciál. Zde totiž chybí jakýkoli spojovací narativ, vše stojí skutečně pouze na tělové komice. Thom v Only Bones opustil chaplinovskou grotesku, kterou si vydobyl přirovnání k tomuto světově proslulému komikovi, a nechal se unést vizualitou a fyziognomií vlastních „kostí“. Tak jako to v podstatě dělá Mr. Bean.
A to je možná cesta, která Moncktonovi trochu ubírá na zábavnosti, byť se i u Only Bones budete mlátit do kolen, i kdybyste na představení přišli s náladou rohožky. V The Pianist dokázal svou neurotickou potřebu bavit kondenzovat do vyprávění příběhu o tom, jak se jeden nešťastný muzikant snaží usednout ke koncertnímu křídlu. V Only Bones příběh chybí. Bezhraniční uvolnění fantazie je sice skvělé, ale když víte, že Monckton umí i vyprávět, a vy v takovém případě spolu s jeho ekvilibristikou kupujete i další vrstvu, v níž se bavíte, jak to všechno do sebe zapadá, už mu skoro nechcete odpustit, že si „jen tak“ bezcílně hraje.
I tak to ale byla nesmírná zábava. Takže až sem zase přijede, zajděte!
Thom Monckton: Only Bones.
Režie Thom Monckton, hrají Thom Monckton a Gemma Tweedie
Zvukový design: Tuomas Norvio. Kallo Collective.
Premiéra: 19. 12. 2015.
Psáno z hostování v Praze – Jatka78, 20. + 21. ledna 2016.
PŘIPOMEŇTE SI TAKÉ RECENZI DOMINIKA MEICHARA NA INSCENACI THE PIANIST.