Inscenaci Black & white uvedla Jana Vrána poprvé letošní léto na sedmém ročníku festivalu LGBT komunity Prague Pride. Vybrala si pro ni téma kontrastních protipólů. Ty však nemusí přímo znamenat jen mužský a ženský princip, čemuž by uvedení na Prague Pride odpovídalo.
Odstíny černé a bílé se staly hlavními vzorci pro scénografii i kostýmy, které pro jejich specifickou estetiku může ocenit i milovník designu. Vůbec se nedivím, že se jedna z dalších repríz Black & whiteodehraje na listopadové Fashion days do Jihlavy. Jana Vrána se na scěné vynoří v bílé košili s černou kravatou, v saku, černých kalhotách, teniskách. Tmavé vlasy má stočené nad týl, z jedné strany nabarvené šedou barvou. Koncentrovaným ač zároveň nepřítomným výrazem hledí někam do neznáma.Pohybuje se lineárně, po přímkách. Torzo se nehýbe, jen nohy a ruce vykonávají pohyb. Vpřed, vzad, do strany. Ruce i prsty jsou někdy ostré v loktech, někdy se rozvlní a mohou vykreslovat ornamenty. Zastavují se u úst, prsty vytvářejí tvar kosočtverce – tvar ženského lůna. Pulsují k sobě a od sebe. Pak se ale tanečnice zase vrací ke strohosti zkratkovitosti pohybů, přímce a efektivitě, které jsou tak typické pro mužský naturel i způsob pohybu. Nutno podotkout, že Jana Vrána je krásná a charismatická. Skrze její upřený pohled i kopy nohou, nasáváme sílu, která z ní vychází. Hudební motivy Mikea Trafika se opakují ve smyčce. I přes dynamické beaty a vibrace se mi zdají snové. Jakoby se Vrána vyskytla na jakémsi hypertechnickém palouku. V jeden moment mám dokonce pocit, že se jí na košili vytváří díky hře světel duha a do prostoru divadla vlétá můra přilákána silným světlem.
Tanečnice se pohybuje v prostoru mezi dvěma deskami, na kterých jsou umístěny světelné kužely. Prochází se mezi nimi jako při módní show, běží mezi nimi. A my si uvědomujeme černotu prostoru v kontrastu se zářivě bílým světlem. To když se nad její hlavou ještě rozsvítí bílý kříž. I paprsky světla a černá temnota jsou zpodobněním dvou tváří jedné mince. V druhé části se tanečnice objevuje pokaždé v jiné pozici, když jí osvítí světlo. Z reproduktoru na nás létají slova. Energy, never, disaster, man, woman, yes, no, love … Slova, které jsou napsané i na jejím těle. Sundává si kravatu i rukávy košile /později pod košilí odhalí kožený trikot/. Kalhoty snadno vyměňuje za šedou lesknoucí se sukni. Proměna v ženu je co se týká kostýmu provedena s naprostou lehostí. Jana Vrána je k tomu dobrou modelkou. Vlasy stahuje do culíku a obouvá boty na podpadku. Horší je to však s vykreslením pocitové proměny. Vzpomenu li si – a pardon, asi se nedá nevzpomenout – na sólo Miřenky Čechové S/He is Nancy Joe, které je o hledání transgender identity, pocítím ještě teď trochu mrazení v zádech. Sólo Jany Vrány oproti tomu z psychologie vůbec nevychází, zůstává v rovině vizuální, na urovni návrhářského počinu. Pohybové monology nepřináší silné emoce. Cítíme, že jsou kompaktní, jsou tvořeny pod stejnou značkou, ale jakoby se Jana Vrána držela zkrátka a zůstala jen u popisování.
Choreografka záměrně neumocňuje výrazný přechod mezi protiklady, nezdůrazňuje jejich protichůdnost. Asi proto, že poselstvím inscenace by mělo být to, co jsem se dočetla o černé barvě, a to že černou barvu je možno chápat zkrátka jako nejtmavší odstín bílé.
Black & White
Idea, režie a tanec: Jana Vrána
Hudba: Mike Trafik
Vokály: Martin Příhoda, Filip Konvalinka
Kostým a muah: Renee Vidourková
Light design: Pavel Kotlík
Světelný symbol + zvuk: Michal Sýkora
Foto vizuál: Petr Zbrojka
Grafický design: Jana Baladová
Kurátor projektu, produkce: Honza Malík