Divadlo Ponec uvedlo jako svou první premiéru sezóny You are here, taneční impromptu, které vzniklo za režijního vedení Petry Tejnorové. Název nového představení zdůrazňuje živý akt tance, jeho tady a teď, jeho vznikání za očitého svědectví publika a jedinečnost tohoto neopakovatelného vjemu.
Tvůrci velmi humanisticky trvali nejen na své přítomnosti, ale i na přítomnosti nás diváku. Ale ruku na srdce: kampak my na ně! Zvlášť na tyhle tři – Jara Viňarského, Terezu Ondrovou (skvělé improvizátory) a Nathana Jardina (známe ho z exkluzivní inscenace Collective Loss of Memory). Tanečníci se bouří proti rozsápání bytostné přítomnosti tance mocnostmi minulosti a budoucnosti. Chtějí být vnímani tady a teď, zblízka. A myslím, že se jim to zdařilo.
Kdo řekl „tady a teď“, řekl improvizace. Není to náhoda, zájem o improvizaci jako tvůrčí metodu se už v uplynulé sezóně výrazně projevil. Připomeňme Ceviche a Let Me Die in My Footsteps. K živému zdroji improvizace se soudobý tanec vždy opakovaně vrací, když cítí potřebu se obnovit.
A vskutku jsme mohli jako diváci, v kruhu obklopujícím taneční dění, zblízka a dosyta vychutnávat sebemenší hnutí tanečníků, ano, jejich lýtkové i další svaly, jak si to přál Jaro Viňarský, jejich interakce, jejich okamžitá improvizační řešení nastálých situací. – V úvodu představení na nás byla ovšem nastražena vějička; tanečníci si natáhli trička s nápisy jako „Mysl“, „Pravda“, „Chaos“, čímž navodili dojem, že tu dojde na filosofický taneční souboj; velmi mě to zaujalo, avšak tento motiv zůstal nerozvinut ve prospěch čiré improvizace, zejména v interakcích mezi Terezou Ondrovou a Jarem Viňarským. Ne že by to nestačilo. Interakce mezi tanečníky byly bohaté na vtipné reakce, nečekaná pohybová řešení, propletená těla, bezceremónní kontakty. Musím říct, že jsem se – jak si to přál ve svém prohlášení Jaro Viňarský – na lýtka tanečníků hodně dívala a odnesla si z toho skvělý dojem.
Tvůrci však měli ctižádost přenést vjem „tady a teď“ i na diváky; odtud kruhové uspořádání a těsná blízkost aktérů a diváků. Pokusili se o to rozdáním písemných úkolů divákům, (ale nevybrali je a neoznámkovali). Pak dlouho nic, až na závěr zatáhli tanečníci diváky do společného chumlu ve středu kruhu, kde se všichni drželi tak nějak humanisticky za ruce a potěšeně smáli.
Rozhodně tu scházela pevnější režijní ruka, která by dala celku smysl a kompoziční řád.