Tři studentky HAMU – Karolína Křížková a Eva Stará z pantomimy a Andrea Vykysalá z katedry tance – spojily své síly. Vytvořily inscenaci Study, která vznikla i díky rezidencím ve Studiu Alta a olomouckém Divadle na cucky. Study byly v průběhu zkoušení několikrát představeny jako work in progress, výsledný tvar jsme pak mohli vidět v premiéře 10. března ve studia ALTA.
Téma studu není jedinou tematickou linkou, inscenace se jím nicméně otevírá. Všechny tři performerky postupně vylézají ze „svého“ koutu a v nenápadných béžovo-šedých kostýmech se ocitají uprostřed prázdné scény, kterou rozbíjí pouze zavěšená bílá šála. Musejí se teď vyrovnat jednak s tím, že se na ně upírají pohledy desítek lidí v hledišti, a jednak s ostychem před sebou navzájem. Pohyb se tak na začátku rozjíždí velmi pomalu a nesměle. Žádné z tanečnic se do něj moc nechce – a není divu, protože když už se jedna k pohybu rozhoupá, zbylé dvě na ní poněkud nedůvěřivě koukají. Téma rozložení sil a dominance je dalším výrazným námětem, které se prolíná celou inscenací. Dívky se předhání, která z nich se před diváky lépe předvede, která je vyšší, které dvě se spolu spolčí proti té třetí.
Tanečnice využívají svých rozdílných pohybových schopností a kvalit. Eva Stará, která je výrazným výškovým protipólem vůči svým drobným kolegyním, tvoří většinou základnu pro stoje na ramenou nebo na hlavě. Pohybový základ má ale z Duncan centra, a na začátku předvedla asi „nejroztančenější“ sólo večera. Eva nemá typické proporce tanečnice, ve svém projevu však působí nečekaně pružně a měkce, před diváky se opravdu předvádí a na závěr svoje vystoupení shodí rádoby lascivním rozepnutím výstřihu. V akrobatických výstupech tvoří sehraný pár s Karolínou Křížkovou. K jistotě a zdánlivé samozřejmosti jim nepochybně pomáhá jejich výrazný výškový rozdíl, pro Evu nemůže být problém drobnou Karolínu udržet v jakékoli pozici. Je ale rozhodně znát, že spolu nevystupují poprvé (kromě studentských prací je můžeme vidět mimo jiné jako akrobatky v Humperdinckově Jeníčkovi a Mařence ve Státní opeře). Karolína má ideální dispozice pro novocirkusové disciplíny, je drobná a silná. Také jako jediná využívá šálu, která je organicky zapojená do dění na scéně. Techniku nemá ještě stoprocentně zvládnutou, koneckonců jejím oborem je pantomima, šálu pro akrobacii tak využívá jen do té míry, nakolik jí to její možnosti dovolí. Přesto šála neleží ladem a je využívaná i jako opona, přetahovadlo nebo houpací síť. Andrea Vykysalá vzhledem ke svému studijnímu oboru používá jiné výrazové prostředky. Její devizou je přesnost v pohybu i v drobných detailech, možná i díky svým ostrým rysům působí trochu „přísněji“. Největší prostor se jí dostane v duetu s Karolínou Křížkovou, založeném na opakování rytmických pohybů. V akrobatických číslech stojí Andrea trochu stranou, její snaha zapojit se ale dává vzniknout komickým situacím. Pobaví především scéna, ve které se Andrea s Karolínou – obě maličké – trumfují, která je vyšší. Karolína to vyřeší snadno, vyleze Evě na ramena. Andrea se marně snaží vyšplhat za ní, když se ale pak dívky opět sejdou na zemi, má navrch, asi o půl čela.
Tolik prostoru popisu tělesné stavby performerek je věnováno proto, že na nich Study prakticky stojí. Studentky jsou si vědomy svých rozdílných možností a dokáží je propojit v jeden celek. Dobře pracují s prostorem i jedinou rekvizitou – šálou, kterou nepoužívají jen coby akrobatické náčiní. Co je ale zvlášť u studentů vzácné je schopnost nadhledu a sebeironie. Performerky evidentně baví i samy sebe a dokážou svoje nadšení přenést do hlediště.
Koncept a interpretace: Andrea Vykysalá, Eva Stará, Karolína Křížková
Hudba: JAK – Matěj Coufal a Julie Lupačová
Kostýmy: Barbora Procházková
Scéna: Anežka Kalivodová, Denisa Švachová
Světelný design: I non
Supervize: Adam Halaš