Když se tak ohlížím za letošním festivalem Korespondance ve Žďáru nad Sázavou, nepřestává mě udivovat šíře záběru občanského sdružení SE.S.TA, které festival pořádá. Diváci měli ve třech červencových dnech možnost shlédnout šest zahraničních produkcí, přímo pro prostor žďárského zámku vznikly tři site specific projekty, festivalu předcházel příměstský tábor s hudebním, tanečním a divadelním zaměřením a stále jde o zlomek aktivit, kterým se SE.S.TA v regionu Vysočina věnuje.
Dramaturgie festivalu částečně vychází z genia loci barokně gotického prostoru zámku, do kterého situuje současná představení. Pro mě je site specific již takový trade mark festivalu. Naplňuje se tak jeden z cílů, nechat ožít historický objekt. Heslo, které mě proto s festivalem KoresponDance napadá, je KONTINUITA — nejen ve smyslu kulturním, navázáním na barokní styl a využití některých nadčasových principů pro současné umění, ale i ve smyslu kontinuity lidských vztahů. Přátelství na celý život. Staří známí. Kromě toho, že možnost sledovat práci umělce v průběhu času je jistě divácky přínosná, cítím v tom především respekt k dlouholetým lidským i uměleckým vztahům, které prověřil čas. Jde o důvěru umělci, který má možnost tvořit tady a teď pro daný prostor. Již v našem loňském rozhovoru ZDE jsme mluvili o tom, že Marie Kinsky, ředitelka festivalu, zve umělce do Žďáru několik týdnů předem, aby se zde mohli věnovat tvorbě, často ve spolupráci s místními. Příkladem této úspěšné spolupráce jsou francouzští umělci Jean Gaudin a Sébastien Fournier, kteří se na festival vrací opakovaně. Výsledek jejich práce jsme měli možnost shlédnout během zahájení festivalu, kdy připravili open air vystoupení založené na partituře z 15. století. Mladí lidé ze souboru Žďáráček nejprve zpívali z oken zámku, postupně scházeli dolů na nádvoří a závěrečný part zapěli v kašně. Jednoduchý koncept nechal vyznít kráse církevní hudby pocházející ze španělského kláštera Montserrat. Mladí sboristé mají možnost vycestovat s představením na turné do několika francouzských měst. I v tom vidím příklad kontinuity, kdy umělci dostanou příležitost žít dále se svým představením, rozšířit si obzory. Pro mladé lidi může být taková zkušenost inspirativní a formující. Choreograf Jean Gaudin a kontratenorista Sébastien Fournier pro festival připravili ještě jeden site-specific projekt. V prostoru oválného freskového sálu uvedli hudebně-taneční představení Stabat Mater pro čtyři tanečnice a pět hudebníků na italskou barokní hudbu za svitu svíček.
Pevná přátelství vytvářejí rodinnou atmosféru festivalu a RODINA je heslo, které vám v souvislosti s festivalem řeknou umělci, kteří se na festival opakovaně vrací, a to nejen prezentovat svá díla, ale i shlédnout práci ostatních, zkrátka se s nimi potkat. I my novináři jsme letos mohli tak trochu patřit do rodiny, když jsme byli ubytováni přímo na zámku. A možná to tak cítili i technici, mistři světla, kteří mimo program a k překvapení organizátorů festivalu vytvářeli večer na zámku světelné instalace a zdařilý videomapping.
Co se týče divadelního programu, letos mu jednoznačně vévodili muži, jejichž výzvou bylo překonávání fyzikálních zákonů. Skotský umělec Robbie Synge přivezl představení Douglas, které sklidilo úspěch už letos na jaře na mezinárodním festivalu Spring Forward v Plzni. Douglas s dětskou naivitou propůjčuje předmětům, jako jsou role černého linolea, židle, provaz, reflektor, atd. nové významy a ve svém fantazijním světě z nich vytváří aktéry až filmových situací. Židle se tak pod jeho vlivem stávají například planetami na orbitě. Spíše než o roztomilé kutilství, ale jde o podrobné zkoumání zákonů přitažlivosti, pádu, domino efektu, biomechaniky. Sympatie diváků si Douglas získává odzbrojujícím gestem – na rozmotané roli černého linolea čteme lakonické: This Is Me, Douglas.
Ovládnutí zákonů ekvilibristiky a balance prokázal i katalánský umělec Jordi Galí, který v inscenaci T dovedl k dokonalosti koncept, který rozvíjí dlouhodobě, tedy precizní načasování a vyvážení předmětů (dřevěných tyčí, kol, lan, pneumatik). Jde o představení, ve kterém performer za naprostého soustředění uvede objekty do takové konstelace a souhry, že v závěru dodají pointu samy sobě. Jako bychom nahlédli do laboratoře šíleného vědce, alchymisty, který právě sestrojil perpetuum mobile. Ve finále zůstal jen údiv ztichlého publika a kyvadlo přesně odměřující čas.
Podobně jako loni považuji za vrchol festivalu noční představení v amfiteátru Pilské nádrže, kde portugalský umělec João Paulo Dos Santos předvedl dech beroucí show. K akrobacii na sedmimetrové tyči nepotřeboval více rekvizit než malou kovovou židli a své vytrénované tělo. Ačkoliv se během představení potýkal s technickými problémy, za spontánní podpory diváků se inscenace i s výpadkem hudby podařilo dokončit.
I „ženská“ zahraniční představení festivalu byla především sólová. Jejich spojujícím prvkem bylo překonávání omezení daných prostorem. Holandská performerka Marie Goeminne vklínila své tělo v krkolomné pozici (jako když se chystáte na svíčku) do kartonové krabice a komunikovala s publikem mírnými pohyby a záchvěvy zádových svalů a v neposlední řadě prostřednictvím vzkazů, které jí byly promítány meotarem na záda. Slovenská tanečnice tvořící ve Francii, Eva Klimáčková, si vytyčila prostorové omezení pomocí světla a sama jakoby se v černém oblečení na černém pozadí ztrácela ve tmě. Odmysleli jsme si tělo a sledovali jen tanec končetin.
Ne všechna představení festivalu ale byla sólová. Mexicko-španělský duet Postskriptum plynul v dokonalé taneční souhře zámeckou zahradou a působil jako vítané odlehčení a osvěžení. Dominique Boivin a Pierre Nadaud, kteří také na festivalu nejsou žádnými nováčky, připravili se studenty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně představení Farewell, které festival uzavřelo.
Hlavní program festivalu tradičně doplnily představení připravené během příměstského tábora, tentokrát pod vedením Marty Vodenkové a Jakuba Folvarčného a prezentace projektů, které sdružení SE.S.TA celoročně ve Žďáru realizuje. Jednalo se o dva projekty: Škola tančí, který proběhl letos na jaře a uplatňuje kreativní přístup k učivu a o zcela novou tvůrčí platformu Fillimit, která se soustředí na setkání a konfrontaci mladých českých a zahraničních choreografů a na propojení s mezinárodními partnery festivalu. Ředitelkou projektu Fillimit se stala choreografka Lenka Flory.
Na festivalu KoreponDance mě baví, že je již pevně vkořeněn do kontextu Žďáru nad Sázavou (ačkoliv se zde koná teprve počtvrté), ale zároveň jde o mezinárodní akci par excellence. Co mi nicméně letos v programu chybělo, jsou dvě — tři představení pro děti. Letní prázdninový víkend přilákal na zámek přirozeně i rodiny s dětmi, nicméně hlavní divadelní program začínal vždy až v podvečer. Rodiče tak brali malé děti na program, který pro ně nebyl určen (např. představení The perception off a Lostbox). Mohlo to být i tím, že v programu nebyla uvedena stopáž díla ani to, zda se představení koná v divadelním sále či v exteriéru. Věřím, že dětské či rodinné představení by se na festivalu setkalo s vřelým ohlasem. Tím spíš, že letos si na festival našlo cestu zase o něco více diváků než loni a těším se, že tomu tak bude i příští rok.