Osamělé tělo, které je vystaveno extrémnímu fyzickému vypětí. Pohyb jako očistný riutál nahrazující absenci slov a pot tanečnice, jež smývá nevyslovitelné bolesti. S takovým konceptem nepřichází skupina Spitfire Company, jmenovitě režisér Petr Boháč, poprvé. S úspěchem si ho vyzkoušel v inscenaci One Step Before the Fall s vynikající Markétou Vacovskou a hudebním doprovodem Lenky Dusilové. V nové inscenaci Vypravěč je jedinou ženou v pomyslném ringu francouzská tanečnice a herečka Cécile Da Costa a jejími hudebními Alter egy bubeník Jan Šikl, kytarista David Kollar — oba navíc skladatelé a autoři hudby.
Námětem pro Vypravěče byla inscenátorům, jak sami tvrdí, novela Kouzelný kámen afghánského spisovatele Atiqa Rahimiho, kterou do Čech přivezla Cécile Da Costa a oslovila s ní právě režiséra Petra Boháče. Mladá žena v ní přichází ke svému manželovi, ležícímu v kómatu po těžkém válečném zranění a snaží se mu vypovědět vlastní intimní příběh.
Děj novely nakonec zůstal počáteční inspirací a ve Vypravěči se odráží v emocionálním zakoušení různých matérií, jako jsou štěrk, písek či voda. Jim je přizpůsobena hrací plocha, rozdělená do několika sektorů. Hlavní zemi, půdu pod nohama, symbolizuje prostřední, největší sektor — pódium pokryté dřevěnými deskami, které skrze mikrofony, rezonují při každém našlápnutí tanečnice. Pódium obklopují čtvercová akvária naplněná jmenovanými matériemi. Každé akvárium má vlastní ozvučení, zvuk je totiž ve Vypravěči nedílnou součástí pohybu. Dotváří tělové napětí a emoci, v některých momentech supluje znehybněné tělo. Dalšími původci zvukových ploch jsou dva hudebníci v rohu jeviště, kteří svými vstupy vytváří vlastní verzi narace.
Na začátku inscenace se ještě Cécile Da Costa snaží formulovat své pocity slovy. Mluví přerývaně, střídavě francouzsky a anglicky. Obsah jejího sdělení ale není podstatný, daleko zásadnější je forma – zacyklenost. Neustále se vrací k jednomu slovu, opakuje ho, rozvíjí ve větách, ale nespokojí se s jeho významem. Rodný ani přejatý jazyk nestačí k vyjádření niterných prožitků a bolestí. Účinnějším prostředníkem se jeví zvuky — dunící podlaha, kterou Cécile Da Costa rozezvučí svým pohybem nebo zvuky rozpadajících se cihel. Ty nejprve performerka pečlivě skládá do úhledného komínku, aby je následně rozmlátila gumovým kladivem na padrť. Expresivní destrukcí stavebního materiálu popírá konvence, které ve světě, v němž žije, budují především muži. Akt zničení ji umožní zažít přední mužskou vlastnost – sílu. Přichází vyčerpání a pohroužení zpět do ženského těla.
Performerka se navrací k hlavnímu smyslu momentální existence, k vyprávění. Využívá k němu přítomných matérií a soukromých doteků. Noří se do štěrku, opatrně našlapuje na kamínky a poslouchá akustickou odezvu, kterou spoluvytváří. Podstupuje očistnou koupel. Nechá se vodou zcela pohltit a ponořená jen s lehce nadzvednutou hlavou nad hladinu, zpívá. Tklivý gospel a její tělo ponořené do vody připomínající obraz Ofélie, která se v požehnaném stavu, zoufalá vrhá do vln, je asi nejsilnějším momentem inscenace. Tišší tóny a intimita ji vůbec sluší daleko víc než třeskutá agrese a expresivní výkřiky. Inscenaci by prospěla přesnější dramaturgie respektive důslednější dodržení situací a s nimi spojených emocí. Přesto je Vypravěč dalším skvělým počinem Spitfire Company na poli pohybového divadla a to především díky výkonu uhrančivé tanečnice, herečky a zpěvačky Cécile Da Costa, která nezaostává v žádné z jmenovaných disciplin.
Spitfire Company: Vypravěč
Režie, scénografie: Petr Boháč
Koncept: Petr Boháč, Miřenka Čechová
Choreografie, interpretace: Cécile Da Costa
Dramaturgická spolupráce: Marc Olivé
Kostýmní výtvarník: Petra Vlachynská
Light design: Jiří Šmirk
Hudba: Honza Šikl, David Kollar
Premiéra: 29. března 2016
Psáno z reprízy 30. března 2016.