Česko-finský soubor Krepsko, pohybující se na hranicích divadelních žánrů, byl se svou inscenací Anna Bertha Cecilia součástí programu letošního festivalu Mime Fest. Pantomima a částečně i lehká akrobacie patří mezi jejich hlavní výrazové prostředky. Inscenaci, která měla světovou premiéru v říjnu 2016, v Paláci Akropolis předvedli 1. listopadu.
Krepsko je specifické vytvářením poetických obrazů, které jsou na pohled tak poutavé, že k nim není potřeba přidávat konkrétní příběhy nebo mezi nimi hledat souvislosti. V případě AnnyBerthyCecilie bychom se tak ale ochudili o padesát procent sdělení, vtipu a možnosti vlastního zapojení, které inscenace nabízí. Jak název napovídá, ústředním tématem je abeceda, hra se slovy. Inscenace je složená z pěti scének, z nichž každá je věnovaná jednomu písmenu. Od jména hlavní postavy přes její charakteristiku až po předměty, které se na scéně vyskytují. Základní návod je popsaný v programu, bez kterého bychom nejspíš těžko rozklíčovali, o co vlastně v inscenaci jde.Jakmile pochopíme vtip, je možné hledat další objekty nebo činnosti, začínající písmenem, které je právě aktuální. Ve všech obrazech lze nějaké další najít.
První hrdinkou je Tilda, jedna ze tří trojčat. Hlavní postavou je ale spíš tygr zpracovávající textil. Soubor má evidentně zálibu jednak ve zvířecích postavách a jednak v (mnohdy obskurních) objektech a přístrojích, které hromadí na scéně. Tygr s velikou plyšovou hlavou (Jiří Zeman) tedy šije na funkčním šicím stroji, pije čaj ze starožitného servisu a má kufřík plný plastových zvířecích figurek. Tildu představuje nejdříve loutka, která se spouští nad tygrovým telefonem, a posléze herečka i režisérka inscenace Linnea Happonen. Od jejího vášnivého tanga s tygrem se pomalu přesouváme k písmenu D.
Ve druhém obraze se seznamujeme s divadelní divou Dolores, představovanou Jiřím Zemanem. Dolores je afektovaná hysterka v opulentní róbě, která své problémy konzultuje s velkým vycpaným havranem (a jak je pro Krepsko typické, havran se hýbe a živě reaguje). Scéna využívá komiky, kterou obvykle vyvolává muž v roli teatrální, zmalované dámy, a přidává vtipný rozměr navíc: Dolores kvůli demenci vidí diagonálně, její budoár má proto zkosenou stěnu, všechny předměty jsou nakřivo a i Dolores sedí neustále v úklonu do strany. Obraz je opět promyšlený do posledního vtipného detailu.
Písmeno R, které následuje, je nejkratším obrazem a nejméně také odpovídá popisu v programu. Místo Rity, milující romantické rituály, vidíme bílou myš letící raketou. Scéna je spíš překlenutím k následujícímu „cestovatelskému” příběhu. A také předznamenává schopnost souboru vytvořit vizuálně propracovaný svět miniaturních rozměrů, navíc na nečekaných místech — malý osvětlený pokojíček se nachází na vrcholu paruky divy Dolores.
Příběh o papírové panence Pí je naopak nejdelší, velikostí kulis pak nejtitěrnější. Pí by byla ráda panenkou z porcelánu a vydává se na jakousi cestu za hledáním vlastní identity. Milovnice (případně milovníci) domečků pro panenky by zajásali, Pí bydlí v do detailů zařízeném pokojíčku s klavírem a záclonkami. Lodí se pak vydává na cestu kolem světa. Do jednotlivých krajin se přesouváme tak, že Linnea Happonen otáčí listy fotoalba, ze kterého vždy dané prostředí „vyroste”. Ocitáme se třeba v džungli plné pohybujících se zvířat nebo v Paříži, která je sice s panenkou ve velikostním nepoměru, zato ale svítí! Hračičkovství a vynalézavost Krepska zřejmě nemá hranice. V každém listě alba je tolik vjemů, že je skoro škoda, že obrazy tak rychle zase mizí.
Sadu minipříběhů uzavírá aristokratka Anna, žijící v akváriu. V malé prosvícené nádobě s vodou pohybuje Jiří Zeman loutkou v objemných šatech. Anna je anorektička (a navíc agresivní alergička a astmatička), a tak se nedůvěřivě dívá na malý stolek s jídlem, umístěný v rohu akvária. Závěrečný obraz má trochu tesklivý nádech, který umocňuje melancholická hudba, Anna jako by chtěla z akvária ven, na chvilku se dokonce odváží nad hladinu, vzápětí se ale vrátí do bezpečných vod. Člověk by jí rád pomohl, ale zároveň se nechal unášet pohledem na šaty vlnící se ve vodě.
Po nešťastné Anně následuje ještě malý doslov: na plátno jsou promítány staré zažloutlé fotografie žen a z reproduktoru zní hlas odříkávající ženská jména podle abecedy, po několika písmenech mizí do ztracena… Jako bychom snad všechny měly nějakou úchylku nebo diagnózu. Poměrně vtipné představení tak nakonec vyzní spíš jako obava o duševní zdraví současných žen.
Krepsko: Anna Bertha Cecilia
Režie: LinneaHapponen
Hrají: LinneaHapponen a Jiří Zeman
Scéna a loutky: Laura Hallantie, Roman Chauzov a Krepsko
Hudba: MayimAlpert
Light design: René Vitvar