Mezinárodní divadelní soubor Krepsko má svou základnu ve Finsku, založený byl ale před patnácti lety v České republice a pravidelně se sem vrací. V loňském roce zde Krepsko absolvovalo celé turné, na sklonku léta a na podzim 2016 jsme měli možnost v Praze vidět tři jejich inscenace. Jejich styl je nezaměnitelný a rozpoznatelný v kuse tři roky i třináct let starém.
Tvorbu Krepska lze těžko zařadit do nějaké žánrové škatule, označení „nonverbální divadlo” by sice nelhalo, zdaleka ale nedostačuje. Soubor je specifický vytvářením pohádkové atmosféry, inspirací starými černobílými filmy, vypráví drobné příběhy, mnohdy okořeněné absurdní (tragi)komikou. Jemnou klauniádu doplňují loutky, nejrůznější hrací a mechanické stroje a také náznaky akrobacie, především na šálách. I proto jejich inscenace Edgar’s Echo nijak nevyčnívala z programu Letní Letné (kde se soubor nepředstavil poprvé). V rámci tohoto festivalu Krepsko vystoupilo 26. srpna v divadle Archa.
Edgar’s Echo (2013) je poetickou skrumáží fantastických obrazů. Inscenace je volně inspirovaná životem Lewise Carrolla, nejedná se ale ani o životopisné dílo, ani o divadelní přepis jeho Alenky, i když momenty z obojího bychom zde našli často. Jde o nahlédnutí do jakéhokoli světa „za zrcadlem”, sci-fi odehrávající se na hranici fantazie a reality. Ústřední p ostavou je vědec — matematik (kterým byl i Carroll) v tvídovém obleku, s pejzy a silným britským přízvukem. Neméně důležitými jsou postavy mladších i starších holčiček, které můžou představovat tutéž osobu, nebo spolu nemusejí mít nic společného — záleží na tom, jestli chceme v inscenaci hledat příběh, nebo se jen necháváme okouzlovat jednotlivými obrazy. Nechybí ani bílý králík, nejdříve jako vycpaná figurka vystavená na stěně, později jako pohybující se bytost (pro králíka) nepřirozených rozměrů.
Inscenace je plná „nadpřirozených” momentů a dokonale prováděných triků, mnohdy téměř za hranicemi chápání. Nejdřív máte — jako při kouzelnickém vystoupení — potřebu zkoumat, jak to dělají a jak to celé funguje. Časem ale přistoupíte na to, že břečťan roste, velký brouk na stěně se pohybuje, listy z knihy létají a nohy samy chodí. Podobných detailů se v inscenaci objevuje tolik, že by stálo za to každý obraz na chvíli zastavit a celou scénu podrobně prozkoumat, aby divákovi neunikl žádný vtip nebo kouzlo. I bez znalosti podrobností z Carrollova života působí Edgar’s Echo jako čarovné leporelo, ze kterého si každý může poskládat obraz sám pro sebe.
Krepsko: Edgar’s Echo
režie: Linnea Happonen
účinkují: Kristina Dementeva, Juho Sarno, Katrine Weigelt, Pau Zabaletai Llauger, Jiří Zeman
hudba: Mayim Alpert
loutky: Roman Chauzov, Laura Hallantie