Jiří Kylián. Geniální choreograf, tanečník a bývalý umělecký šéf Nederlands Dans Theater. Světově uznávaný umělec si zřejmě na superlativy a chválu nepotrpí a více než cokoli jiného, je to člověk chovající úctu k tanci i lidem, kteří se jím zabývají.
Národní divadlo Brno, tedy přesněji řečeno vedení jeho baletu, se rozhodlo představit brněnským divákům film o legendě taneční choreografie s názvem Kylián. Dokument měl premiéru 15. března 2015 na festivalu tanečních filmů CINEDANS v Amsterdamu, ale jeho první projekce se uskutečnila již o několik dní dříve Praze.
Film, kameramana a režiséra Martina Kubaly, nevznikal snadno. První popud k jeho natočení přišel od Václava Havla, který si vybral Jiřího Kyliána pro pohybovou spolupráci na filmu natočeného podle stejnojmenné divadelní hry Odcházení (2011). Snímek Kylián vznikal podle producenta Jaroslava Boučka dva roky. Díky jeho návštěvám Haagu, schopnosti skloubit časové možnosti všech zúčastněných a citlivému pohybu kamery Martina Kubaly se dostali jako jedni z mála tak blízko. Podařilo se jim stát se součástí Kyliánovy poslední práce v NDT, byli přítomni na zkouškách tří choreografií Tar & Feathers, Vanishing Twin a Claude Pascal.
Hovoří o svých tanečních začátcích, o zemi a jazyku, o historii a architektuře NDT. Jeho promluvy postupně získávají až filozofický charakter. Mluví o vztazích mezi muži a ženami, o svém osobním vztahu k ženě, o síle myšlenky a vědomosti, která má hodnotu pouze v případě, že ji s někým sdílíme, a také o penězích, „které nám pomáhají plnit sny, ale jako takové nemají žádnou hodnotu“. Skrze práci se dostává ke svému pohledu na svět. Ačkoliv je Jiří Kylián bezesporu ten největší profesionál, zajímá jej člověk, ne jeho (nejen taneční) dokonalost, ale temné stránky a emoce.
Dokument zmiňuje koncept tří souborů NDT. Skutečně realizovanou myšlenku existence souborů, v nichž se pracuje se specifickou věkovou skupinou a jejichž založení inicioval právě Kylián. Proto také s jistou dávkou nepochopení politiky komentuje zrušení NDT3. Vytváření nových choreografií a podoby NDT přesto vítá, a proto se také prostřednictvím zmíněných choreografií loučí. Předává, s dávkou sebekritiky a pokory k tanci, pomyslné žezlo mladým tvůrcům a zastává názor, že by toto divadlo mělo jít vpřed a ne žít z minulosti.
Fascinující je jeho práce s tanečníky. Nepochybně vyžaduje preciznost, ale umí velmi jemně vést, podporovat, skrze metafory přibližovat a také chválit.
„Je to hledání místa, kde budeme šťastni. Bude lepší než to minulé a vždycky to bude špatné místo. A co děláš? Utíkáš před sebou. Je to o tobě, ne o tom místu.“
Vkládá do práce své osobní pocity a totéž vyžaduje od svých spolupracovníků. Nepovažuje za důležité jen tělo tanečníků, ale i jejich výraz, vnitřní obsah a oční kontakt s divákem, který je součástí daného představení. Váží si každé, o něco lépe zopakované variace, dokáže ocenit dobrou práci a vyjádřit za ni vděk.
Nedělá klasiku, tedy pohádkové příběhy, jejichž obsah a poselství nemusí být současnému člověku tak blízký. Základem jeho choreografií je dialog, často mezi mužem a ženou. Rozhovor, který může být fyzický, citový i verbální. Přichází s konkrétní myšlenkou, ale zároveň poskytuje široký prostor k vlastní interpretaci. Vypráví příběhy o anomáliích lidské biologie, hledání sebe sama i absurditě lidské (ne)komunikace.
Martin Kubala si dal velmi záležet na tom, aby nenápadně proplouval mezi Kyliánem a jeho tanečníky, dával prostor jejich svobodnému nerežírovanému vyjádření. Dokument je vystavěn velmi prostě. Lze v něm vidět záběry ze zkoušek, které zachycují způsob jeho práce na jevišti, kde piluje již technicky nazkoušené choreografie, dodává tanečníkům vnitřní motivace a umocňuje tím jejich pohyb. Druhým výrazným momentem jsou rozhovory s Jiřím Kyliánem, kde odpovídá na tušené otázky kladené režisérem. Sleduje od jisté fáze proces a přípravu poslední Kyliánovi inscenace v původní budově NDT a končí symbolicky poslední premiérovou oponou. Tím dokázal divákům předložit ne obraz ikony nebo legendy, ale člověka nesmírně poctivého, citlivého a hlavně svobodného.