Miřenka Čechová je chápána jako umělkyně s hluboko zapuštěnými českými kořeny a mezinárodním renomé. Do Čech přináší zkušenosti načerpané v zahraničí a výrazně tak obohacuje místní taneční dramaturgii. Nebojí se jít do aktuálních, tabuizovaných témat. Inspiruje se příběhy, které vybočují z „běžného“ chodu života a testuje jimi divákovo morální nastavení.
V choreografii S/he is Nancy Joe zkoumá genderovou identitu. V inscenaci Faith přemýšlí o vášni umělce k tvorbě vedoucí až k sebedestrukci a v Hlasu Anny Frankové rozkrývá sny třináctileté dívky, které nemohla nikdy uskutečnit. V premiéře nového projektu Snipers Lake se dotýká tématu uprchlictví.
Běžet do neznáma a utíkat před něčím, co nahání hrůzu. Zažívat intenzivní momenty strachu a paralýzy, která s ním přichází. Jaké to je být v očekávání smrti? To je to, co na uprchlictví, Miřenku Čechovou zajímá. „I can´t scream, I am waiting,“ říká do mikrofonu hubeňoučká, skoro až průhledná tanečnice Cécile Da Costa. Jedinou možností, jak se s ochrnutí strachem vypořádat, je stát a čekat, anebo běžet dál.
Světelné pruhy na podlaze připomínají běžecké dráhy. Scéna je zahalená do výstražné červené barvy. Tanečníci znají svůj směr. Dopředu, dopředu. Běží úprkem, ohlíží se, škobrtají, někdy jdou úplně klidně s tváří upřenou do neznáma, protože útěk je cílem. Scéna asociuje hudební partituru. Postavy jsou jako noty na notové osnově. Proudí. Objevují se v rytmu a řadu, který je těžké rozklíčovat. Víme jen, že pravidelný není a postupně začíná být notový zápis komplikovanější a komplikovanější. Postavy postupují vzájemně se líbajíc, jiné se posouvají po kolenou, táhnou bezvládnou nohu za sebou nebo se v běhu klepou do hlavy. Jako by se nám v jednom obrazu promítly jednotlivé osudy těch, kteří utíkají.
V hlavě mi proběhne asociace s prací Merce Cunninghama a Johna Cage. Pohyb je oproštěný od emocí, determinuje ho jen jasná trajektorie a tvar, který tělo v pohybu z bodu A do bodu B zaujímá. V tomto případě však forma nekoresponduje s obsahem. Vidíme odcizené struktury pohybů, necítíme však odcizenost, prázdnotu vnitřního světa postav. Pohyby, tanečníky skvěle odartikulované, se kupí a ostrá dynamika nastolená na začátku, se pomalu začíná stávat únavnou.
Přesto se v toku pohybů Miřenka Čechová pokusí opřít do diváků a zdůraznit aktuálnost vybraného tématu. Režisér Petr Boháč, který je tentokrát podepsán pod dramaturgií a scénou, sedí v hledišti. Bere na rameno pušku a dlouhé minuty zaměřuje cíl. Většina diváků ho ale nevidí. Hudba začne vibrovat. Postavy se chvějí. V jeden moment se úplně zastaví. Rozhlíží se zpomaleně kolem dokola. Jakoby mezi diváky hledali svého vraha. Až najednou — bum. Zničehonic je první oběť zasažena paintballovou puškou. Dochází nám, že postavy jsou lidskými terči. Vzpomeneme si možná na nedávné události v Uherském Brodě, kauzu Breivik, ale i válečné konflikty po celém světě. A když v jedné ze scén bere vyčerpaná tanečnice do ruky vázu s vodou a v klidné chůzi ji vypije do dna, možná na chvíli pocítíme katarzi s vědomím, že oné paralýzy strachem se můžeme zbavit. Pokud ho přijmeme. Škoda, že dílo zbytečně natahuje svou délku a v opakování stejného pohybového principu se cyklí samo do sebe. Divákova pozornost se takto ztrácí a bohužel i sama umělecká výpověď.