Český příspěvek do jedenáctidenní oslavy scénografie a divadelního prostoru, Pražského quadriennale SWEET/SWEET/SWEET Nebeský festival měl být sladkým a fluidním hymnem na divadelního buřiče, režiséra a výtvarníka Jana Nebeského a jeho dlouholeté spolupracovníky a umělecké přátele. Tvořilo jej několik různorodých akcí na piazzettě Národního divadla, skrývajících se pod názvem Umělci 9+, dvě sympozia reflektující „fenomén Nebeský“, jak upozorňoval programový manuál a hlavní lákadlo stejnojmenný projekt SWEET SWEET SWEET na Nové scéně. Každá z jeho čtyřech repríz, na něž vždy navázala jedna ze starších Nebeského inscenací, byla jiná. Odrážela postmoderní rysy Nebeského tvorby, nahodilost a neukončenost. Ale v každé nahodilosti tedy alespoň té divadelní nesmí absentovat smysl.
Předposlední reprízu doslova vytroubilo na Národní třídě dechové těleso, které se posléze plynule přesunulo na jeviště a rázně zahájilo „trojitě sladké“ představení. Razanci vystřídaly první rozpaky. Ke křídlu, za něž usedl jazzman Milan Svoboda, se pomalu začali trousit účinkující. Každý v jiném oděvu, dámy Petra Špalková, Lucie Trmíková a Petra Lustigová oblečené poměrně spoře a civilně, pánové o něco méně. David Prachař přišel například rovnou v tóze. Začali nácvikem absurdního několika hlasého popěvku, a ne se dobrat „sladkého“ souznění. K tónům přidali i nesmělé pohybové kreace, takže divák získal po několika minutách pocit, že se nedopatřením ocitl „na hodně nepovedené ochotnické besídce“. Nebeský platí za provokatéra, kterému není cizí balancovat mezi odvahou a trapností. V tomto případě však trapnost triumfovala, neboť sborový zpěv vystřídala kolektivní depilace pánského přirození. Postavit se bez kalhot a s žiletkou před zaplněné jeviště může být pro herce adrenalinovým zážitkem, pro diváka, jehož oko přivyklo německému exportu jevištní nahoty a koneckonců i té české, nikoli. A tak se jen táže proč? Odpovědí mu mohl být následující sled obrazů připomínající módní přehlídku ne zrovna apartních kostýmů Jany Prekové s mýtickou lukostřelbou v zadním plánu. Muži zbaveni chloupků oblékli dámské šaty, ženy naopak mužský kostým s odhaleným dekoltem, z něhož čouhalo husté ochlupení. Defilující modely jako úlitba scénografické prezentace nestrhávaly tolik pozornosti jako lukostřelci mířící na rezonující terč v podobě zavěšené obdélníkové desky. Konečně se objevila divadelní situace s metaforou a smyslem. Bylo zábavné domýšlet, kdo jsou střelci v bílém, ať už muži či ženy, kterým mimochodem nedělalo problém zacílit střed terče. Ladnými pohyby s nimi vstoupili do dialogu tanečníci z uskupení 420PEOPLE. Proplétali svá těla. Vytvářeli z nich sošné pózy, aby následně rozkmitáním rukou přecházeli do pohybů připomínající větrem ševelící stromoví. Na plátně za nimi se s vteřinovým zpožděním promítal jako „videoart“ kamerový záznam jejich éterické choreografie. Trojice tanečníků svou dovedností dodala celé akci umělecký kredit. Režisérovi herečtí přátelé na tom byli s uhájením cti daleko hůř. S nadhledem a sebeironií absolvovali prezentaci modelů, která je deklasovala do role živého věšáku, navíc nevzhledného, ale hudební eskapádu na začátku jim už nikdo neodpáral. Výtvarnou estetiku považujeme za otázku vkusu, smysl jevištního díla za jeho nutnost, neboť divadlo jako médium má sdělovat a i ve zdánlivém nesmyslu musí být nějaký význam. V Nebeského SWEET se mi jej žel nepodařilo odhalit.
Nová scéna ND
Egon Tobiáš, Lucie Trmíková: SWEET SWEET SWEET
Režie: Jan Nebeský
Dramaturgie: Kateřina Šavlíková
Scéna: Jan Nebeský, Jana Preková
Kostýmy: Jana Preková Hudba: Jan Šikl
psáno z reprízy: 21. 6. 2015