Studio Truhlárna slouží spíše jako zkušebna, prostor pro tvorbu, ale také místo tvůrčích setkání i občasných sousedských představení. V malém sále za pravým žižkovským dvorkem obehnaným pavlačemi se totiž sejdou většinou známí a nejbližší příznivci performerů. V sobotu 21. března, první jarní den jsme se do Truhlárny vypravili na přesně takovou komorní premiéru Jakuba Folvarčného a Sonji Ferienčíkové s hned trojitým názvem Měníme se v páru / Spoje(Nie) / The Fatal Match.
Ve tmě někdo roztřepe těžkou látku a nám to připomene příboj mořských vln. Scéna se rozsvítí. Performeři sedí na zemi zády k nám. Komíhají se v rytmu vánku. Představujeme si, že sedí na písku a hledí na moře. Na zadní stěnu vyjíždí kolo vytvořené z látky, ozáří ho kužel světla – vychází měsíc. Máme pocit, jako bychom se dívali na nějaký výjev z Renoira. S minimem výrazových prostředků dokáží tvůrci vyčarovat v divákově fantazii živou, barvitou představu.
Muž a žena plují po podlaze jako na vodní hladině. Jejich těla slajdují od sebe, k sobě, střetnou se chodidly, aby se mohli odstrčením otočit a jako akvabely se znovu chytit za natažené paže. Výměny, střety, půtky, naschvály, odchody a opětná setkání, to jsou každodenní hry, na kterých tenhle vztah stojí.
Dílo se pohybuje v lehké poetice a la Rozmarné léto. V retro plavkách skáče dvojice ze židlí do imaginární vody. Na plátně v pozadí běží černobílý trhaný filmeček s odpalujícím golfistou, lidmi na pláži či závody s koňmi. Z dálky zahouká parník. Při pohledu na slovenskou tanečnici Sonju Ferenčíkovou mě napadne další filmová asociace, tentokráte s Emiliou Vašáryovou a Postřižinami. A není to jen dlouhými zrzavými vlasy. Je ladná, dívčí, ale stejně tak šibalská a svéhlavá zároveň. Jakub Folvarčný s knírkem, přiléhavými trenkami a červeným tílkem je dětsky hravý. Zkoumá věci, tak, jako by je viděl poprvé. A tak se mohou jejich významy a funkce znovu utvářet a proměňovat.
Staré telefonní sluchátko se může stát těžkou činkou, při jejímž zvedání performer rozdýchává neblahý hovor (tentokrát rozchod po telefonu?). Kruh látky, který zprvu vytvářel měsíc, je náhle kolovou sukní tanečnice či kabátcem, z jehož středu vykoukne jen Jakubova hlava. Do okolo stojících židlí se performeři zamotají, obléknou se do nich jako do nových kostýmů. Začíná módní defilé. Stůl uprostřed místnosti se na moment stane palandou, když si performeři lehnou nad sebe jeden na zem, druhý na desku stolu.
Inscenace spojuje imaginativní a přesto ve významech přímočarou formu, což je pro divácký zážitek velmi dobré spojení. Trochu bych si jen přála, aby se jeho stylové kontury zostřily. To, co je v inscenaci humorné a groteskní, ať ještě více vystoupí a co je dramatické – jako například závěr, který nebudu prozrazovat, ať více zamrazí. Některé momenty by také stály za rozpracování. Například naznačená komunikace s divákem, kdy někdo z hlediště dostane do ruky telefonní sluchátko a může poslouchat tajný rozhovor, bylo pěkně nahozenou, avšak nerozvinutou interakcí. Nebo když se performeři celí navléknou do jednoho kusu přiléhavých červených látek, které z jejich těla vytvoří až výtvarný objekt, škoda, že ho více nerozpohybují, nerozžijí.
Vývoj a růst ale tuhle inscenaci ještě čeká. A já se těším, že se s ním někde znovu potkám. Snad v létě na divadelních festivalech, kam by se svojí atmosférou určitě hodila.