Čajkovského Labutí jezero neustále láká obecenstvo a tvůrce i po více než sto letech. Balet ND Brno uvádí v aktuální sezóně dokonce dvě zpracování této slavné partitury. Jedním je klasická pohádková verze, druhým přenesená adaptace Mária Radačovského Black and White. (původní premiéra 4. 5. 2012 v michiganském Grand Rapids Ballet).
Z romantického příběhu o víře v lásku zakleté princezny se stává v Radačovského pojetí drama člověka postiženého smrtelnou nemocí, který je zmítán střídavě rezignací a neochvějnou nadějí, že bude moci žít dál. Přes radikální změnu narativní linky se Radačovský odkazuje na původní libreto, které mu poskytuje formální podobu nových motivů. Zachovává všechna čtyři dějství, hudbu a omezuje se pouze na symbolické postavy Prince, Rotbarta, Černé a Bílé (snad labutě), pozadí tvoří sbor labutí měnících se v ženy a naopak. Prostřednictvím hlavních postav vytváří spíše než příběh podobenství o hledání ztracené rovnováhy a sebe sama. Zároveň zde dominuje motiv labutě, která představuje symboly naděje, nekonečné volnosti a nejen estetické dokonalosti.
Ve středu dění stojí princ, který se v úvodu dovídá o svém onemocnění smrtelnou chorobou. Značně vnitřně rozerván přichází domů, kde na něj čeká překvapení v podobě narozeninové oslavy, tudíž nemá možnost svěřit se s osudovou novinou své ženě. Ve víru zábavy mezi tančícími páry začíná Princ upadat do svého nitra, kde se realita stává pohlcujícím snem. Ženy se mění v labutě a naopak. Stojí tváří v tvář části svého já, Rotbartovi. Svádí s ním nelehký souboj a Rotbart se ho stejně jako zhoubná nemoc pomalu zmocňuje. Princ ztrácí svou identitu a nedokáže rozpoznat kým je. Labutě se zdají být cílem jeho hledání a posledním zábleskem naděje. Po několika marných pokusech o vítězství nad sžírající částí svého já se od něj konečně dokáže oprostit, ale přesto nezůstává nezměněn a Rotbart v něm v určité míře zůstává dál, i když prozatím zkrocen..
Navzdory abstraktnímu a symbolicky pojatému námětu může být Black and White čteno jako paralela o vlastním smyslu bytí člověka současnosti. V této nejasné a roztříštěné době je otázka identity a možné dosažitelnosti rovnováhy a jistoty v životě aktuální a živá.
Celá choreografie působí nadčasově díky neutrálnímu pojetí prostředí a postav a výrazné stylizaci pohybu, který sice staví na klasických baletních prvcích, ale značnou část tvoří právě současný tanec. Tanečníci nejsou svázáni klasickou drezurou na špičkách a tím pohyb nabývá větší lehkosti a volnosti. V tomto duchu se zachází i s prostorem a kostýmy. Hlavním tématem je sám pohyb a tělo, nejen to vlastní a jak napovídá sám název symbolika barev. Ne vždy však platí, že černá labuť je horší než ta bílá či naopak. Motivy pojednané v inscenaci mají několik rovin a není snadné je jednoduše strukturovat. Balet postavený na metaforách vytvářených tělem a pohybem využívá jako jediných rekvizit pánských sak. Fungují částečně jako znaky identity Prince a Rotbarta, částečně jako atributy jejich síly a dočasné nadřazenosti nad tím druhým. Rozličnými způsoby si je protagonisté svlékají a oblékají. Mohou jimi být spoutáni, chráněni nebo navzájem spojeni, když jsou oba oblečeni do jednoho saka. Kromě toho má v inscenaci dominantní funkci osvětlení prostoru. Jednou se přirozeně mění v jasnou prostornou bílou arénu pro zápas mezi Princovými já, podruhé ve vodní hladinu s labutěmi v jeho vnitřním světě, potřetí v neutrální prostor ztvárňující realitu Princova skutečného bytí.
Scénografie Marka Hollého dotváří atmosféry a dává prostor choreografickému uchopení všech vrstev a úrovní scény. Díky osvětlení a zavěšeným zrcadlovým plátům tvořícím rozčleněnou zadní stěnu jeviště, ve které tanečníci mizí a zase se objevují, dosahuje scénograf efektu nekončící vodní hladiny. Labutě-ženy jako by netančily na zemi, ale v mlženém oparu, což ještě podtrhuje snový ráz těchto výjevů.
Black and White je rozhodně brněnskou událostí baletní sezóny. Zaktualizování starého námětu funguje velmi dobře a nejednoznačností tragického konce hlavního hrdiny silně útočí na emoce. Radačovskému se podařilo vytvořit významově zvrstvenou inscenaci, která je otevřená různým interpretacím díky kreativnímu zacházení s pohybem, prostorem a zpřítomněním motivů. Jistě se vyplatí využít příležitosti a srovnat obě právě uváděné verze Čajkovského baletu, které jsou zařazeny do dramaturgie letošní sezóny záměrně tak, aby se navzájem doplňovaly. Je však možné, že se současného diváka dotýká symbolické podobenství o hledání sebe sama Black and White mnohem více než osvědčená romantická pohádka.
Národní divadlo Brno – Petr Iljič Čajkovskij: Black and White. Režie a choreografie: Mário Radačovský, scénografie: Marek Hollý, Kostý. my: Patricia Barker, Baletní mistři: Jana Ruggieri, Gustavo Beserra Quintans, Obsazení: Emilia Vuorio, Klaudia Bittererová, Artur Abram, Martin Svobodník ad.. Psáno ze 4. reprízy 28. 3. 2015.