Studio Alta a jeho vedení – Lucia Kašiarová spolu s Karolínou Hejnovou neustále pracují a zlepšují. V sobotu 21. 2. například otvírají nové haly pro současné umění. Se začátkem roku rozjely také projekt Myslet tancem, který doslovuje jejich činnost s vizí zlepšit podmínky pro současný tanec u nás. Nejenže totiž obě tančí, ale o tanci i jeho potřebách a vývoji přemýšlí. Jaký je koncept nového projektu a jak reálně probíhá?
MYSLET TANCEM
Název Myslet tancem zastřešuje sérii tanečních workshopů rozložených do celého roku, které povedou zejména zahraniční choreografové. Cílem projektu by mělo být hlavně kontinuální vzdělávání tanečníků. „Snažily jsme se dát rámec aktivitám, které běžně po celý rok děláme od založení Alty. Vždycky byly spíše nahodilé, ale nyní jsme udělaly plán na celý rok. Chtěly bychom dávat nezávislé scéně nové impulsy. Tanečník Národního divadla má totiž každý den trénink, ale tanečník na volné noze se v Čechách vyvíjí jen, když zkouší nový projekt,“ říká Karolína Hejnová. Zároveň Myslet tancem vytváří i podhoubí pro další spolupráce. Lektoři workshopů budou vedeni k přípravě představení s českými tanečníky.
Přesně tak tomu je i u prvního workshopu z řady se slovenským tanečníkem a choreografem Andrejem Petrovičem. Ten po skončení lekcí tvořil novou choreografii právě s Karolínou Hejnovou a Martinou Lacovou. Na podzim přijede v rámci Myslet tancem vyučovat David Zambrano, který bude pracovat s tanečnicemi z VerTeDance. V dubnu se můžete těšit Norku Karen Foss (spolupracovala se skupinou NANOHACH), která tentokrát přijala nabídku na tvorbu choreografie s Martinou Lacovou a Danem Račkem. Z workshopu s Karen Foss navíc vyplyne rezidence pro dva studenty, které budou moci v létě zkoušet ve studiu Alta. Projekt Myslet tancem tedy opravdu přímo vybízí k tvorbě.
ANDREJ PETROVIČ – pravá ruka Akrama Khana v Praze
Myslet tancem zahájil slovenský tanečník a choreograf Andrej Petrovič, který již několik let působí jako pravá ruka choreografické ikony Akrama Khana. Jako tanečník sice z Khanovy tvůrčí dikce hodně vychází, za svou přijal zejména jeho práci s rytmem, zároveň si však jako lektor vytváří i svůj způsob učení. „Celý workshop v Praze byl veden jako taková výměna. Nemělo smysl vyučovat techniku. Všichni byli hotoví tanečníci. Chtěl jsem, aby se naučili sami sebe překvapit. Každý tanečník má totiž zakódované nějaké principy, jak uvést tělo do pohybu. Je dobré je občas nabourat a najít nové způsoby.“ A tak je první část workshopu improvizace, kterou Andrej otvírá přesně mířenými pokyny. Tanečníci – na workshop se přihlásili například Tereza Ondrová, Martina Lacová, Helena Arenbergerová či Jana Burkiewiczová – si staví svou malou choreografii na osm dob tak, aby byla co nejlenivější a vzápětí se vzájemně stávají choreografy, aby choreografii rozpracovali. Zkoumají prostor konečky prstů nebo pánví. Nachází novou škálu pohybů, které jsou jejich tělu vlastní.
Ačkoli Andrej spolupracuje s jedním z nejvýraznějších choreografů současného tance, nezajímají ho triky nebo vybroušená technika. „U Akrama jsem se naučil, že každé gesto, každý pohyb může být zajímavý, pokud se naplní dynamikou a obsahem. Akram má dar učinit z malého velké. Důležité je nasazení interpreta.“
Nasazení je u tanečníků na workshopu opravdu intenzivní. Zejména v druhé části, kdy Andrej vyučuje repertoár, konkrétně sekvenci z právě obnoveného představení KAASH (z roku 2002, chor. Akram Khan), vydávají ze sebe tanečníci všechno. Napojují se na energii perkusí. Zkouší si osvojit akramovský slovník, specifickou artikulaci rychle se střídajících gest vycházejících z kathaku. Zpočátku je to pro jejich evropská těla jazyk cizí. Řeč pohybů se zadrhává. Rytmus se nedaří polapit. Jak sám Andrej říká, ve chvíli, kdy je neznámý pohyb strašně rychlý, není dobré ho v křeči dohonit. Když se do něj tanečník uvolní, půjde to samo. Na konci pátého dne tanečníci zjišťují, jak moc je to pravda. Chválí si, jak jim pomohla část improvizační k zvládnutí repertoárové vazby. Nacvičená taneční sekvence má konečně šťávu.
Po skončení workshopu se tanečníci s Andrejem loučí. Dozvídám se, že tři tanečnice přijely na workshop až z Lipska. Objevily ho zcela prozaicky přes web Studia Alta. A to mě opravdu těší. Podobné projekty jako je Myslet tancem mají totiž smysl jen ve chvíli, kdy je o ně uvnitř taneční komunity zájem.
Dora Hoštová s milovníky tance
Jiný charakter měl pak víkendový workshop s Dorou Hoštovou, který byl v projektu Myslet tancem druhým v pořadí a zdá se, že z dramaturgie projektu vybočuje. Určen totiž nebyl profesionálům, ale všem milcům tance. I na něj přijeli účastníci z různých koutů republiky. Tady byl hlavní cíl zahřát se, protáhnout se, užít si fyzického tréninku. Duncanovská technika avšak ve specifickém pohybovém slovníku Dory Hoštové dala účastníkům workshopu zabrat. Krátké vazby na podlaze střídaly sekvence létací na diagonálu. Lektorka hodinu zastavovala, dovysvětlovala, pilovala jednotlivé momenty, aby na nich ilustrovala své chápání taneční dynamiky, aby se těla účastníků vyjadřovala čitelněji a sebevědoměji. Technická vybavenost nebyla hodnocená a nebyla nutností. Skoro dvouhodinový trénink vystřídala improvizace. Právě improvizace a různost úhlů k přístupu k tvorbě by měly být pro Myslet tancem stěžejní. Ačkoli Dora používala podobných principů jako Andrej – Nechte váš loket, aby ukazoval směr pohybu – tady měla improvizace jiný cíl. Místo hledání nových pohybových možností těla šlo spíše o meditativní metodu, jak tělo zklidnit a přirozeně uvolnit.
POHYB NA VOLNÉ NOZE
Projekt Myslet tancem v březnu pokračuje workshopem Julyena Hamiltona, na přelomu dubna a května tanečním setkáním s Karen Foss, v červnu pak s Nicole Mossoux a Patrickem Bonté. Do budoucna by se měl rozvíjet ještě do dalších směrů.
„Máme odvážný plán. Chtěly bychom vytvořit projekt, kterému pracovně říkáme Pohyb na volné noze. Měl by to být program, který umožní tanečníkům rekvalifikaci nebo jakési překlenutí mezi projekty. Obsahoval by hodiny lightdesignu, arts managementu, fundraisingu, PR. Chtěly bychom se spojit s institucemi, které již existují jako je Institut světelného designu či SESTA. Freelanceři si určují svůj čas, podmínky své spolupráce. Chtěly bychom jim v tom pomoci …“
Nezbývá než v tomhle snažení držet Altě palce.
PS Uvidíme se možná v sobotu na otvíračce.