To be young, gifted and black, Oh what a lovely precious dream, To be young, gifted and black, Open your heart to what I mean… Když s touto písní vystoupila americká zpěvačka a pianistka Nina Simone, v době, kdy se lámala šedesátá a sedmdesátá léta 20. století, stala se píseň rychle hymnou těch, kterým ležela na srdci lidská práva. Otevřené srdce se hodilo i všem, kteří 22. června usedli do pohodlných sedaček Hudebního divadla Karlín a čekali, co jim přinese čtrnáct konžských muzikantů a jejich Coup Fatal, součást festivalu Tanec Praha.
To be young, gifted and black měli také ve svém repertoáru a zpívali ji do publika s nemilosrdnou energií, které se nedalo uniknout. Právě tahle energie, která působí na přihlížející jako rána bičem, se dá považovat za fatální zásah (Coup Fatal). A vedle toho je fatálním zásahem i samotný základ inscenace – kombinace konžské hudby a tradičních nástrojů s evropskou barokní operou.
Obdarovaní
Je-li talent dar, bylo čtrnáct mužů na jevišti obdarováno mnohonásobně. Jsou to muzikanti a zpěváci, ale pro většinu z nich je také naprosto přirozené zvednout se od nástrojů (nebo dokonce s nástroji v rukách) a tančit. Žádné symbolické pohupování! Jejich svalnatými vypracovanými těly proudí elektrizující energie, která jimi protéká od vlasových kořínků, přes hbitá břicha, po špičky prstů na rukou, po bosé plosky nohou, do publika srší jejich očima a stříká procezená skrz jejich bělostné zuby v širokém úsměvu.
Tanec v hlubokém dřepu nad podlahou, složité izolace, exponovaná pánev, divoké tempo, nic jim není zatěžko. Dotančí, utřou si ručníkem pot, loknou si vody z plastové láhve, sednou si na modrou plastovou židli a hrají dál jako o život. Kontratenor Serge Kakudji vystupuje s áriemi Monteverdiho, Händela, Vivaldiho, Glucka, aby se vzápětí roztančil na africké rytmy…a pak se zastavil a zazpíval další árii. A aby se nakonec zranitelně rozplakal při finálním Lascia ch´io pianga.
Dandy a divadlo
Afrika, baroko, jazz, to všechno zahrají Coup Fatal na elektrickou, akustickou a basovou kytaru, na likembe, xylofón, balafon a na bicí. Když jim náhodou chybí trubky do jazzu, napodobí jejich táhlý zvuk našpulenou pusou. Jak přibývá hudby, přibývá i tance, aby pak najednou muzikanti v nejlepším přestali a zmizeli ze scény.
Vrací se jako sapeurs z Kinshasy, extravagantní elegantní dandyové v barevných oblecích, nápadných kravatách, nebo ve skotské sukni s podkolenkami a dýmkou v koutku úst, v kloboucích a slunečních brýlích; muži, pro něž jsou muzika a tanec způsobem, jak předvést své modely a značky na rubu sak, jak být plní života, tady a teď. Je to nejvíce divadelní moment celé inscenace: Jeviště se mění na kinshaskou ulici. Ale v jeho pozadí se stále blýskají závěsy vytvořené z vystřílených nábojů (scéna Freddy Tsimba).
Na Coup Fatal je fascinující fakt, že se inscenace vyvinula z koncertu, při němž explodoval tanec z přetlaku energie a niterné potřeby. Žádná intelektualizace, hledání námětu, koncept. Místo toho je tu vnitřní energie, která si hledá svou cestu ven a vybuchuje v hudbě, zpěvu a tanci. Formální divadelní prostor působí pro takový kus skoro až nepatřičně – možná další fatální úder. Protože jak často konvenční divadelní jeviště zažije takový energetický nápor?
Coup Fatal dokáží své publikum také rozesmát svou rozpustilostí a sebeironií. A snad by ho i zvedli ze sedaček, kdyby v něm byla alespoň desetina jejich spontánní energie, živoucnosti a tolik silného dechu řezaného testosteronem. Takto hlediště postavili alespoň na konci dvouhodinového vystoupení, při závěrečné děkovačce a pořádném potlesku.
Koncepce a námět: Serge Kakudji, Paul Kerstens, Tvůrci projektu: Serge Kakudji (kontratenor) a orchestr: Rodriguez Vangama (elektrická kytara), Costa Pinto (akustická kytara), Angou Ingutu (basová kytara), Bouton Kalanda (likembe), Erick Ngoya (likembe), Silva Makengo (likembe), Tister Ikomo (xylofon), Deb’s Bukaka (balafon), Cédrick Buya (bicí nástroje), Jean-Marie Matoko (bicí nástroje), 36 Seke (bicí nástroje), Russell Tshiebua (vokály v pozadí), Bule Mpanya (vokály v pozadí), Umělecké vedení: Alain Platel, Hudební vedení: Fabrizio Cassol, Rodriguez Vangama, Dirigent: Rodriguez Vangama, Asistent uměleckého vedoucího: Romain Guion, Scéna: Freddy Tsimba, Světelný design: Carlo Bourguignon, Zvukový design: Max Stuurman, Kostýmy: Dorine Demuynck, Fotografie: Chris Van der Burght, Produkce: KVS & les ballets C de la B, Koprodukce: Théâtre National de Chaillot (Paříž), Holland Festival (Amsterodam), Festival d’Avignon, Theater im Pfalzbau (Ludwigshafen), TorinoDanza, Opéra de Lille, Wiener Festwochen