Loď Tajemství na pražské Náplavce se na léto stala hojně využívanou divadelní scénou a nutno říci, že některým projektům sluší víc než black box uvnitř divadelní budovy. To je právě případ představení Quilombo choreografky Patricie Porákové, které proudí v rytmech divokého tanga.
V rámci programu festivalu Divadelní Odysea bylo z divadla Ponec vypuštěno na svobodu, na palubu lodi do magie letní noci, kde se konečně mohlo ukázat v celé své přitažlivosti…
Lodě houpající se na vlnách, z lidské kůže je ještě cítit vedro právě odcházejícího dne, nastává čas zábavy. V argentinských docích Vltavy se potkávají tři muži a jedna žena. Charismatičtí, uvolnění, smyslní. V šeru noci plují po dřevěné zemi jako samotné lodě po vodě. Muž a žena se navzájem popadnou. Žádné opatrné klasické taneční držení, žádné flitry a sexy podpatky, ale zemitost a animalita, která k tangu v jeho počátcích, v osmdesátých letech devatenáctého století, patřila.
Za chvíli upře čtveřice tanečníků významný pohled do náhle světlem zalitého jeviště. Je v něm výzva. Vyzvání k tanci nebo na souboj? Když spolu vzápětí tančí dvojice mužů, nejde o něhu, ale o svaly. Tanečníci se drží mužsky neurvale, odstrkují se, ruku jakoby si podávali spíše k páce než k tanci. Takové asi tango původně mohlo být, plné testosteronu a chlapské energie, když se po těžké fyzické práci setkávali afrobrazilští přistěhovalci v přístavu v Buenos Aires.
Patricie Poráková si nemohla vybrat autentičtější tým. Tanečníci svou jižanskou krev nezapřou. Leandro Furian, který působí jako lektor tanga, z Buenos Aires pochází, stejně tak jako hudebník Ivo Saint, který hraje v představení na housle i klavír. Javier Antar se v Argentině tangu učil. Jejich těla ale znají i techniky contemporary, Cunninghama, Graham, Limóna. A tak má tango v Quilombo zcela nový charakter – působí volně, jako by se jednalo o taneční jam, přitom ale sebevědomě a divoce. Patricie Poráková jako žena, o kterou muži vedou tichou válku, je přirozeně svůdná. Má v sobě sex appeal filmové osudové ženy. Její dlouhé nohy podupávají o dřevo země, narychlo se obtáčí okolo mužských lýtek, létají vzduchem, když ji partner přehazuje a zase hladce slidují po zemi. Umí ale i vyčkávat jako šelma v kleci. Ví, že u tanga, v boji na třetího, může být tím třetím právě ona.
Quilombo znamená v překladu chaos, bordel nebo nevěstinec. Označuje komunitu „otroků, imigrantů hluboko uvnitř džungle.“ Tím chaosem, tou džunglí, je tango samo. Nikoli jako tango soutěžní, v podobě společenského tance, ale v jeho vnitřní vibraci v silném energetickém napojení dvou těl, které se vyhrnou z proudu všech pravidel. To je ta pravá exhibice slibující emotivní podívanou pro divákovy oči. Přeci jen je tu však jedna výtka. Ačkoli žádná příběhová linie není v Quilombu potřeba, zážitek z tance bohatě stačí, přeci jen je škoda, že představení nevygraduje do závěrečné tečky, ale ztratí se tak trochu neukončeně a neslyšně jako v oblaku cigaretového kouře.