Jedna z největších kulturních událostí roku — Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary skončil v sobotu 12. 7. a tanec tu samozřejmě nemohl chybět. Tančilo se na slavnostním zahajovacím večeru v dešti a v kalužích vody.
Choreografii velkolepého openingu již tradičně připravili bratři Cabanové. Téměř v průběhu celého festivalu bylo na programu představení nového cirkusu DOLLS souboru La Putyka, kteří Chapiteaux tentokrát vyměnili za kamennou budovu Městského divadla. Akrobaté z celého světa uchvacovali diváky zejména svými výkony na šálách. Přírodní parket se plnil i na večírcích v Aeroportu v korunách stromů nad centrem města a jedno odpoledne se tanec dostal i na Mlýnskou kolonádu. Ve středu 9. 7. se tu představili mistři světa ve společenských tancích ze studia Ellegance z Košic. Polovina tanečníků byli vozíčkáři. Zhruba hodinová show latinskoamerických i standardních tanců měla grády a některé diváky dokonce rozplakala.
Mistři tance na vozíku
Společenský tanec na vozíku u nás na soutěžní úrovni zatím neexistuje, o to spíše pro nás byla ukázka slovenských mistrů světa zjevením. V Čechách se podle hlavního choreografa studia Petera Vidašiče objevují pouze skupiny vozíčkářů, které se zaměřují na tanec v oblasti arteterapie — v Brně, ve Vsetíně či v Karlových Varech.
Společenský tanec na vozíku ale může být i na úrovni vrcholového sportu. Náročné tréninky a celosvětové soutěže, mnoho dřiny i cestování. Jasná soutěžní pravidla jsou již při roztřídění do jednotlivých skupin. Na mezinárodním poli se soutěžící – páry tanečníků na vozíčku — rozdělují do tří základních kategorií – Combi 1, Combi 2 a Duo. Ve skupině Duo spolu v páru tančí dva vozíčkáři, v Combi 1 pár tvořený zdravým tanečníkem a vozíčkářem s těžším zdravotním handicapem a v Combi 2 vozíčkář s lehčím zdravotním handicapem se zdravým tanečníkem.
V Karlových Varech jsme viděli všechny kombinace. Důležitá je samozřejmě technika, ale i energie v těle a v očích, kterou po sobě šlehají tanečníci v páru. K tomu se hodnotí i originalita choreografie. Tanec na vozíčku totiž do tance přináší spoustu nových vhledů a kreací. Tam, kde u swingu zdravý tanečník rozdovádí hru tapů špiček a pat, tanečnice na vozíku rozvíří hrudník a paže a přidá i rytmické přizdvihnutí koleček vozíku. Kola vozíků dokáží být velmi rychlá, tanečníci doslova přelétávají sál, točí se dokola neskutečnou rychlostí. Zkoumání možností tance s vozíkem odkrývá pestrost pohybů, které nás u běžného tance asi již nepřekvapí.
Choreografie a trénink na kolečkách
Peter Vidašič se o tanec vozíčkářů začal zajímat, když měl sám zranění nohy a jeho kamarádovi kvůli rakovině nohu amputovali. Začali prý zkoušet na vozíčku, co je možné a co nemožné. Zjistili, že choreografie limitují handicapy jednotlivých tanečníků: „U každého tanečníka je možné používat jiné svalstvo. Ve skupině Ellegance máme například člena, který spadl při paragladingu a má v podstatě nepohyblivou páteř. Choreografie pro něj bude podléhat jiným pravidlům než choreografie pro dívku, která trpí lámavostí kostí.“
To je právě případ Heleny Kašické, která spolu s Peterem Vidašičem, se kterým tvoří pár, vyhrála letos v Tokiu pohár mistryně světa. Ve svém těle má snad všechny kosti zlomené. Od té doby, co tančí, však nemoc hodně ustoupila. To je také odpověď na otázku, zda je vůbec pro vozíčkáře tanec zdravotně vhodný. Peter Vidašič k tomu poznamenává: „Každý sport je svým způsobem náročný. Pro tanečníky na vozíku musíme najít vhodnou harmonii tréninkového procesu. Tanečníci se nesmí přepínat. Neměli by trénovat pět šest hodin v kuse, protože to svalstvu může více uškodit než pomoci. Většinou trénují v pětačtyřicetiminutových blocích, ale před soutěží jsou pak na parketě denně. Vzhledem k tomu, že tančí na soutěžní úrovni, očekávají se od nich i výsledky. Jsou zvyklí na to, že je lidé přestali vnímat jako tělesně postižené. Cestují po světě a umí se o sebe maximálně postarat. Díky tanci jsou silnější i v osobním životě.“
Tanec na vozíku — sport nebo umění?
Tanec na vozíku je paralympijským sportem, ale zatím není v programu paralympiády. V současné době se však na zařazení do oficiálního programu intenzivně pracuje. V každém případě jde ale o jedinou disciplínu, která je zároveň uměním i sportem a spojuje zdravé a tělesně postižené. Peter Vidašič se ale více přiklání k tomu, že společenský tanec na vozíku je uměním: „Poznáte to již podle společnosti lidí, kteří se tanci na vozíku věnují. Holdují kráse hudby, pohybu. Realizují se v rámci projevu svých emocí. Umí projevit své pocity a nálady, sdílet je s publikem. Jsou úplní otevření, oddaní tanci. Mnohokrát se nám podařilo rozplakat publikum.“
Podařilo se to i v Karlových Varech. Tanec je totiž vášeň, která probouzí k životu a odkrývá vnitřní toky energií, které se skrývají pod povrchem. Díky tanci dokážeme hodně — pocítit svobodu a taky se jednoduše pořádně bavit.