Staří. Odložení staří, na které nikdo nemá čas, a kteří jsou pro všechny ostatní přítěží. Jaký je jejich vnitřní svět? Možná děsivý, možná děsivě zábavný, ale rozhodně ne tak nudný jako naše realita. Vlámští Peeping Tom se nás tentokrát dotknou hlouběji, než dokážeme tušit, když otevírají vrata do prazvláštního domu, se kterým si pohrál čas…
Může to být starý zaprášený hotel. Restaurace s oprýskanými stoly a dřevěným pódiem, na kterém kdysi k tanci vyhrával jazzový band. Všichni hosté už ale odešli a skupina uklízečů do rytmu šmátrá smetáky po zemi. Šourají se, hlavy sklopené. Za chvíli si posedají okolo stolu k teplé polívce. Jsme ve starobinci.
Hlavní postavou je otec – vader – father. Muž s bílými vousy a prořídlými urousanými vlasy. Býval, a snad možná ještě je, jedním z nejbohatších mužů Belgie. Stáří ale sociální statut neuznává. Vidíme ho upoutaného na kolečkové křeslo, stísněný, zmatený pohled, když ho navštíví jeho zaměstnaný syn, též již postarší muž: „Mám na tebe jen dvacet minut, tati. Rychle, tati, ať to všechno stihneme. No, podívej, co si udělal. Už na tebe mám jen patnáct minut…“ Jen, co se ale syn odpoklonkuje, stařík ožívá. Hraje na klavír přítomným dámám svou oblíbenou píseň, křepčí, sní, vzpomíná a možná i halucinuje. Nejde přímo o konkrétní osobu, ale o metaforu muže – člověka a věčného koloběhu života. V závěru se syn objevuje v plenkách. Je dítětem i starým mužem, jehož tělo za chvíli zakryjí bílým prostěradlem. Okamžiky po zrození a před smrtí si mohou být tak podobné.
Život ve starobinci je životem za zdí. Neexistují tu žádné společenské normy chování, žádné zábrany, jen vzpomínky, představy, sny i noční můry. Právě ty jsou reprezentovány tanečníky. V jídelním salónku se mezi staré (někteří z nich určitě budou neherci) vmísí postavy. Jako v surrealistickém filmu se zmítají mezi tichými postavami důchodců. Dva asijští tanečníci – Hun-Mok Jung z Koreje, kterého známe z 32 Rue Vandenbraden a Yi-Chun Lu, která jakoby vypadla z nějaké východní legendy o tygru a drakovi, slidují po kolenou na podlaze v párovém tanci. V kostýmu ošetřovatelky se Yi- Chun, jak atakována běsi, točí do kola, dlouhé vlasy cirkulují vzduchem. V jiné scéně vykoukne jako slepice z hrnce od polévky. Brazilka Maria Carolina Vieira, jižanská kráska podobná Penelope Cruz, se v černých přiléhavých šatech pohupuje v bocích na jevišti s mikrofonem v ruce. Hledištěm se line brazilská samba. V další scéně chytne podpatek své boty a ve snaze sundat ji z nohy, se začne její tělo prohýbat, v kolíbce se koulí po jevišti do různých stran. Právě tahle sexy zpěvačka může být vzpomínkou na minulost jedné z přítomných dam, napadne nás, když se dívka shrbí, svraští tvář, a jako stařena s třesoucíma se rukama, upadne do kolečkového křesla. Věčná spravedlnost pomíjivosti mládí se týká nás všech.
Skupina Peeping Tom disponuje vybroušenou kvalitou performerů. Na konkurzy se sjíždějí stovky tanečníků z celého světa. Jejich těla jsou neskutečně ohebná, jsou charismatičtí, kromě tance umí hrát i zpívat. Zpěv a hudba dotváří atmosféru této snové skládačky. Někdy plujeme v proudu dávné asijské písně, jindy nás naopak vyděsí zvukový podkres plný vrzajících pantů od dveří. Zvláště, když se objeví žena se strnulým výrazem šílence a se slovy:“ Everybody wants to kill your father.” Ale vader se nenechá. Je totiž stejně tak jako ostatní uzavřen ve svém vlastním světě. V jedné z posledních scén se kolem něj divoce roztočí rej bosorek. Kolové sukně, vodopády vlasů se točí a točí. A on jako opojený cítí ten nekonečný kolotoč života s nimi.
Vader připomíná film plný přeludů, dávnou legendu o stáří, fantaskní obraz, který má ale zcela jasnou výpověď. Nechtějme staré lidi měnit. Ptejme se na jejich pocity, na jejich světy. Mají nám toho totiž pořád tolik co dát. A možná to ještě bude pořádná jízda …