Francouzská cirkusová trupa Cirque Trottola přijala pozvání na Letní Letnou již po druhé. V roce 2009 představila v Praze s úspěchem poetickou cestu do dětství v cirkusové show Volchok a nyní se v chapiteaux na Letné objevuje s burleskní novinkou Matamore, kterou vytvořila spolu s druhou známou francouzskou cirkusovou značkou Le Petit théâtre Baraque. Od roku 2009 se ale vnímání nového cirkusu u českého diváka hodně posunulo…
Manéž, osvětlená kruhová aréna potažená zčásti červenou látkou působí spíše jako bazén vsazený do země. Elevace, na které sedí diváci, vychází až z jejího horního okraje. V jejích stěnách jsou prořezané otvory, ze kterých začnou za chvíli vcházet nebo uložení ve velkých šuplíkách vplouvat cirkusoví komedianti v mocně stylizovaných kostýmech připomínajících snad nejvíce comedii dell’arte. Vždyť i postava Matamore – nabubřelého náfuky z italské comedie dell’arte pochází. Diváci sedí jako panstvo nad jejich hlavami. Dámy a pánové, ladies and gentlemen a madames et mesieurs začíná výlet do dávných dob cirkusu, který možná nebyl tak velkolepý jako dnes.
Podivíni, velkohubí páni artisti, smutní panáčkové i přihlouplí tatrmani jsou tyhle postavičky. Jakoby bylo vše jakousi hrou na cirkus, vyvolání a očekávání velkého čísla je často momentem největšího adrenalinu, po kterém přijde zklamání. Krotitel v černém kabátu, s bachratým nosem a černým kloboučkem (Nigloo) nekrotí divou zvěř, ale jeho ostrý bič nejprve rozšvihá květiny vsazené do okraje arény (až se diváci ošívají) a poté rozporcuje papírové ruce cirkusáka Madse namaskovaného jako obří mravkolev. Největší šelmou, kterou zkrotí je pak malý psík, který žertovně poskakuje, staví se na zadní nebo na přední, „roztomile” panáčkuje a pobíhá po okraji arény kolem diváků. Na začátku minulého století by se jistě stal miláčkem divaček – tehdejších městských paniček, ale dnes?
Silnější momenty přináší do plejády méně slavných, plonkových čísel (například žonglovací hra s pistolemi, mikrodrama krále a královny a další) výstupy drobné postavy Titouna ze Cirque Trottola. V červeném kostýmu pierota s rudými rozčepýřenými vlasy a výrazným líčením působí androgynně, i dětsky. Se skřehotavým hlasem a lámanou výslovností češtiny se metafyzicky ptá: „Co řekl? Neřekl nic. Na co myslí? Nemyslí na nic? Proč neřekl nic? Proč nemyslí na nic? Protože neexistuje. Protože neexistuje,” a v jiné pasáži jako z absurdního dramatu nakráčí s replikou: „Jsem princ. Kde jsou tu paláce? Kam se poděly taneční sály?” U něj cítíme onu smutnou poezii světa klaunů, snílků a prokletých básníků v jednom.
Tolik u cirkusu milované chvění, momenty strachu diváků o zdraví performerů pak konečně nastávají v jeho akrobatických pasážích. Se silákem (Bonaventure Garcon) předvede svou akrobatickou bravuru přemety nejen na partnerových rukách, ale i na trapézech v podobě podivného stroje visícího až u stropu. Když zůstane několik minut se smutným výrazem ve tváři viset pověšený jen za ruce za okraj lampy umístěné vysoko vysoko nad zemí úplně bez jištění, neb ho opustil artista, který ho držel na ramenou, až nás zamrazí. Jeho pohled je výrazem v dálce se toulající duše.
Nejvýraznějším performerem však nakonec zůstane obří loutka s vlasy jako vrkoč a rozšklebenými ústy. Vysazená na visutou hrazdu, začne se brzy divoce točit a létat v neuvěřitelné rychlosti. Její hadrové údy jsou schopny nelidských pozic, v momentech zastavení je tělo off balance. Nakonec jsme opravdu schopni zaváhat, zda tento ďábelský tvor opravdu není živý. Ohromení dávnou divadelní iluzí loutky, které je vetknut život, opět funguje. Právě momenty, kdy se tvůrcům podaří onen záchvěv osvědčených cirkusových či divadelních principů znovuzachytit, působí jako velké osvěžení.
Cirkus ve své historii míchal vysoké a nízké, humor a trapnost. Nebyl intelektuální zábavou, ale povyražením pro lidové publikum, které se mohlo nenáročně bavit a bez velkého přemýšlení žasnout. Charakter přesně takové energie splňuje představení Matamore dokonale, a tvůrcům asi o nic jiného ani nejde.
Divák, který je již i díky českým cirkusovým produkcím, stále erudovanější, se může ptát stejně jako postava starého klauna, který se přišel podívat na číslo s malým psíkem: „Co znamená tahle maškaráda?” Anebo se nechá unést jako naši předci za starých časů světem těchhle bizarních cirkusových figurek a pobaví se nad tím, jak si klaun se svým kolegou nafackuje.
Nutno však podotknout, že do detailů propracovanou výtvarnou stylizaci (která se pěkně prolne dokonce i do grafiky a plakátu představení), snahu performerů o profilování jednotlivých postav a pocit nahlédnutí do doby minulé, ocení určitě všichni.