V polovině léta skončil desetidenní festival Divadelní Odysea, velký mezinárodní projekt, který bude až do roku 2017 putovat Evropou. Většina pražského programu patřila místním umělcům, organizátoři ale přivítali i několik návštěv ze zahraničí.
Jednou z nich byl polský soubor Opolski Teatr Lalki i Aktora, který na Lodi Tajemství uvedl 26., 27. a 28. července Čekání na déšť. Jedná se o mezinárodní koprodukci, v níž kromě Poláků vystupuje Ital, Francouz a Řek a která vznikla přímo pro festival Meeting the Odyssey, respektive je jedním ze čtyř projektů, které by měly vzniknout během čtyřletého putování festivalu. Obrací se tedy příznačně k příběhu Odysea, ale tentokrát se zaměřením pozornosti na jeho ženu Penelopu, která v samotném eposu hraje ne příliš významnou roli. V Čekání na déšť se stává ústřední postavou. Nesledujeme dobrodružství hrdiny Odysea, ale pocity a duševní stavy jeho opuštěné ženy, která na něj čeká dvacet let.
Pénelopé v podání vynikající Aleksandry Adamske je jedinou ženskou postavou na scéně. Je také jedinou konkrétní postavou. Pět mužských charakterů se v průběhu představení proměňuje, jsou jejími příbuznými, nápadníky, Pénelopé v nich na pokraji šílenství vidí svého manžela. Představitelé mužských rolí ale především nenápadně a elegantně proměňují scénu, skládající se z jedné kovové konstrukce, která posouváním nebo naklápěním znázorňuje proměnu místa, času nebo atmosféry. Ovládají také pět figurín, které jsou obrazem Penelopy, pomáhají posouvat děj kupředu a zintenzivňují nastíněné situace.
Představení se ubírá vcelku předpokládatelným směrem. Hlavní hrdinka nejdřív svůj čas tráví bezmyšlenkovitým stereotypním vykonáváním domácích prací, posléze se svou samotu pokouší přebít sexuálními radovánkami s pěticí mužů, až pro ni nakonec všechno ztrácí smysl a dostává se do stavů blouznění, hysterie nebo letargie. Inzerovaná myšlenka představení „ukázat komplikované, dvojznačné a neobjevené štěstí Pénelopé a jak fascinující a významné může být v současné době“ příliš zřetelná není. I prostý vhled do duše opuštěné ženy ale může být fascinující, zvlášť když je fascinující její představitelka, což zmíněná Aleksandra Adamska rozhodně je. Má přesnou, skoro až baletní techniku, je ale přesvědčivá i v civilním projevu. Zoufalství, pláč i hysterický smích dokáže zahrát bez použití obvyklých klišé. Má navíc výrazný hlas, který moduluje od pronikavých skřeků po niterný tichý zpěv. Druhým výrazným a fascinujícím zjevem je hudebník Sambor Dudziński, který přímo na pódiu vytváří hudební smyčky za použití kláves, bubnu, perkusí, didgeridoo a dalších těžko identifikovatelných nástrojů. Zpívá, křičí, vyje, štěká. Kromě toho, že mu to všechno opravdu jde, poutá i svým vzhledem – něco mezi pankáčem, pirátem a vikingským válečníkem. Krásně by mohl zapadnout i do Homérova eposu. Tomu zase velmi svědčí prostředí divadelní Lodi Tajemství. Čekání na déšť samo o sobě asi neaspiruje na divadelní událost roku, mělo ale štěstí na skvělé interprety, v našem případě i na adekvátní prostor.
Celý festival 30. července uzavřela druhá mezinárodní koprodukce, společné představení izraleského Clipa Theater a pražského, či přesněji v Praze působícího Teatr Novogo Fronta, nazvané With Unarmed Forces. Ještě před něj ale organizátoři zařadili část programu, kterou nazvali Esence tance. V ní dali prostor mladým českým umělcům, aby představili svou tvorbu. Místo inzerovaných čtyř nakonec vystoupili jen dva: Loco:Motion Company a Martin Talaga. Loco:Motion se představili s duetem z jejich celovečerního představení Kismet. Jako bychom toto schéma viděli už stokrát: tanečnice nese bezvládného tanečníka, snaží se ho probrat, manipuluje s ním. On se náhle čiperně probírá, vesele tančí, vypadá to nadějně; byl to ale jenom sen nebo poslední záchvěv a tanečník zase upadá do bezvládnosti. Interpretačně dílko působilo více než neprofesionálně, choreograficky jako by se vrátilo o pár let zpátky (od našlapování přes špičky jsme se už snad trochu posunuli). Od Loco:Motion bych čekala víc. Pojďme si myslet, že to způsobilo jenom vytržení z kontextu celovečerního představení.
Naopak Martin Talaga, který na sebe upozornil už v nedávných večerech HAMU, potvrdil, že je nejen šikovný tanečník, ale především talentovaný choreograf s velkou invencí a originalitou. V kuse nazvaném BOI vystoupil spolu se zpěvačkou Katarínou Kalivodovou, která tanec doprovázela variacemi na slovenské lidové písně, hrála (nebo spíš vyluzovala zvuky) na dudy, stejně jako v závěru sám Talaga. Soudě dle jeho choreografie, uvedené na Tanci HAMU, slovenský folklór ho zajímá a inspiruje. Nejedná se ale o žádné variace na folklórní tance; ty jsou jenom výchozím bodem, který Talaga rozvíjí v opravdu originální dílo. Doufejme, že mu to zůstane.
Závěr večera i festivalu patřil už zmíněným Clipa Theater a Teatru Novogo Fronta s jejich více než rok starým představením With Unarmed Forces. Téma nesmyslné války, která zasahuje do života obyčejných lidí, je v Izraeli nejspíš aktuální pořád, ale v rámci událostí posledních měsíců nejen na Předním východě se muselo dotknout všech. Tím spíš, že Novogo Fronta a Clipa Theater pojali válku částečně jako grotesku – o to víc vyznívá absurdně a děsivě.
Groteskní figurkou byla Irina Andreeva v kostýmu růžové želvy ninji. Jako malý, drobný a poťouchlý generál cupitala po scéně, hlasem skřítka vydávala neartikulované rozkazy. Ze dvou mužů (Dmitry Tuylpanov a Achilleas Chariskos) a jedné ženy (Idit Herman, která je zároveň režisérkou inscenace) sestavovala různé obrazy, přeskupovala je, dávala jim do rukou nejrůznější předměty denní potřeby, vše jakoby beze smyslu a jen pro vlastní potěšení z toho, že s nimi může libovolně manipulovat. Jim se to moc nelíbí, ale evidentně nemají na vybranou. Dva muži, kteří se spolu přátelsky, civilně baví, ale v průběhu hovoru posouvají své židle směrem od sebe, protože jsou z rozhodnutí generála nepřáteli. Jeden z tanečníků udělá díru do lahve s napěněnou sodovkou, ze které prší voda za zvuku kulometu. Vojenský lazaret. Pieta. Mučení následované blikáním světel a zvuky jisker elektrického proudu… Tyto a další výjevy Ninja-generál pozoruje uvelebený na matraci a rozkošnicky kouří. Svou neomezenou moc symbolicky završí, když přestřihne strunu, držící pohromadě „stroj“ složený z rekvizit a všech tří performerů. Představení je plné opravdu silných momentů, je jich ale až moc, a smysly se časem jejich vnímáním otupí. Což je vlastně to nejděsivější: koukáme na hrůzy a násilí tak často, až nás přestanou vzrušovat. Tím, že se někteří diváci zjevně nudili a chodili si během představení pro pivo, se teoreticky zařadili k těm, které cizí utrpení nezajímá. Možná je to příliš vyhrocená interpretace, ale nelze se jí ubránit.
Divadelní Odysea si tedy nevybrala příliš optimistické zakončení. Kdo ví, nakolik optimistická je finanční bilance festivalu s téměř nulovou propagací a mnohdy poloprázdným hledištěm.
Režie: Krystian Kobyłka, Hrají: Aleksandra Adamska, Sambor Dudziński, Marco Ferro, Hugo Giordano , Miłosz Konieczny, Nikos Sevastopoulos, Marek Zimakiewicz, Loutky, kostýmy, scéna: Eva Farkašová (Slovakia), Scénář: Zbigniew Bitka/Krystian Kobyłka (Poland), Hudba: Sambor Dudziński (Poland), Choreografie: Jacek Gębura (Poland), Sound design: Kristian Ekholm, Light design: Andrea Violato, Preméra 5.7. 2014, Opole
Režie: Idit Herman, Účinkují: Idit Herman, Irina Andreeva, Dmitry Tuylpanov a Achilleas Chariskos