Letošní podzim přinesl mimořádnou sklizeň. Jednu z dozrálých premiér uvedlo divadlo Ponec, ačkoli ještě před tím byla prezentována v divadelní kapli v Nečtinách.
Existují dárci, jejichž balicí papír, či alespoň jmenovka přivěšená na dárku, dává předem tušit o obsahu skrytém uvnitř. Stejně tak jsou v Česku skupiny, u nichž můžete předem do velké míry předpovídat, co čekat a jiné, které vás svým odklonem od naposledy použitého výrazového arzenálu více či méně (ne)příjemně překvapí. Když přijde na Nanohach, lze je celkem s klidem přiřadit do první skupiny. Papír snese všechno, včetně anotace k představení, a u této skupiny, možná více než u kterékoli jiné platí, že téma předložené na papíře je rozpracováno velmi volně – celkem jasné sdělení se stává na pódiu těžko sledovatelné, což není na škodu, jelikož otevírá dveře dalším interpretacím a nechává divákovi volnost mysli, nezatížené snahou pochopit dané téma. Část mozku se vypne a jiná zapíná, což je mimořádně osvěžující zkušenost — a také případ nové inscenace této skupiny, která byla ke konci října uvedena v divadle Ponec – Diptych Michala Záhory.
Předně je třeba říct, že choreografie má brilantní stavbu založenou na protikladech, ať už pohybových nebo světelných a zcela tak vychází vstříc svému názvu. Každá věc tu má svého partnera, doplnění či protiklad. Mimořádně vydařená je tu práce se světlem a souhra hry světel/stínů s tanečníky je jednou ze silných stránek představení.
Úvodní „stínová“ část patřící Michalu Záhorovi a Radku Bohatovi je výrazně maskulinní a velmi precizně odtančená – pohyby jsou velmi přesné a chtěné, často přitom dostávají baletní nádech; „světelná“ část Dagmar Chaloupkové této úrovně sice nedosahuje, avšak co ztrácí v tanci, dorovnává pestrostí výrazů; svou roli tu hraje ale také výraznější světelnost, která trochu „změkčuje“ a usnadňuje divákovo vnímání dění na jevišti. Za sebe však přesto musím vyzdvihnout první část, která koneckonců i mnohem lépe navazuje na celkové podzimní naladění; navíc Záhorův výkon je zde mimořádný, nejen jako choreografa, ale také jako tanečníka.
Co se týče slabých míst, ta se skrývají překvapivě zejména ve zvukové složce – trochu neobvykle je nejslabším elementem představení právě hudba. Nechci říct, že je vysloveně špatná, ale ve srovnání s pohybem či světelným designem stojí kvalitativně v pozadí. Na jednu stranu sice neobtěžuje, ale na druhou nijak výrazně neposiluje vnímání tanečního projevu.
Nanohach v Diptychu potvrzují, že jsou skupinou, pro kterou je estetika výrazu a taneční složka primární a určující. Na představení se lidově řečeno velmi hezky dívá, aniž by však bylo „naivní“ či jakkoli prvoplánové. Nejde o představení, bez něhož by se nedalo v noci usnout, pokud si ale na něj uděláte čas, možná se vám bude spát – a snít – o poznání lépe.
Psáno z druhé premiéry, která proběhla 27. října v divadle Ponec.
Námět, choreografie: Michal Záhora
Tvorba a tanec: Dagmar Chaloupková, Radek Bohata, Michal Záhora
Hudba: Carlo Natoli /Itálie/
Scénografie, světelný design, foto: Jan Komárek
Kostýmy: tvůrčí kolektiv
Návrh a realizace kostýmů: Pavel Křivánek