ND Praha: 142. divadelní sezona 2024/2025

Národ­ní diva­dlo v Pra­ze vyda­lo tis­ko­vou zprá­vu k 142. sezó­ně. Kro­mě toho, že v sezó­ně 2024/25 uve­de 21 pre­mi­ér a 66 insce­na­cí z ní vyplý­va­jí novi­ny pro scé­nu bale­tu, a Later­nu magi­ku. Nej­vět­ší novin­kou sezo­ny 2024/25 bude trans­for­ma­ce čás­ti plat­for­my ND Young do vzni­ku pro­fe­si­o­nál­ní diva­del­ní inscenace. 

Balet Národ­ní­ho diva­dla nabíd­ne svě­to­vou pre­mi­é­ru původ­ní­ho bale­tu Slu­neč­ník, Měsíč­ník a Větr­ník
v cho­re­o­gra­fii Vik­to­ra Kon­va­lin­ky, svě­to­vou pre­mi­é­ru ori­gi­nál­ní­ho zpra­co­vá­ní bale­tu Šehe­re­zá­da Rim­ské­ho-Kor­sa­ko­va v cho­re­o­gra­fii Mau­ra Bigon­zetti­ho, Sar­kasmy – triptych slo­že­ný ze sou­čas­ných děl: bale­tu Sar­ca­s­men Han­se van Mane­na a dvou svě­to­vých pre­mi­ér původ­ních cho­re­o­gra­fií Andre­je Kajda­nov­ské­ho a Eya­la Dado­na – a Manon, iko­nic­ký celo­ve­čer­ní balet­ní pří­běh sira Ken­ne­tha MacMillana.

Later­na magi­ka při­spě­je dvě­ma pre­mi­é­ra­mi s reno­mo­va­ný­mi zahra­nič­ní­mi reži­sé­ry. Dar­cy Grant, ceně­ný v oblas­ti fyzic­ké­ho a akro­ba­tic­ké­ho diva­dla, při­pra­ví multi­žán­ro­vý pro­jekt In Our Hands. Per­for­mer a reži­sér Tho­mas „Thom“ Monckton z Nové­ho Zélan­du pro Later­nu magi­ku vytvo­ří kome­di­ál­ní insce­na­ci Plu­to.

BaLEt NároD­NÍ­Ho Diva­DLa 2024/25

„Středo­bo­dem naší umě­lec­ké vize je záva­zek posky­to­vat divá­kům roz­ma­ni­tý reper­toár, kte­rý zahr­nu­je kla­sic­ká, neo­kla­sic­ká a sou­čas­ná díla. Věří­me, že nabíd­ka širo­ké šká­ly sty­lů při­ná­ší taneč­ní­kům i pub­li­ku boha­tý a napl­ňu­jí­cí záži­tek. Sna­ží­me se, aby reper­toár byl vyvá­že­ný a při­tom dyna­mic­ký, od iko­nic­kých kla­sic­kých bale­tů po špič­ko­vou sou­čas­nou tvor­bu. Uka­zu­je­me vše­stran­nost a talent uměl­ců Bale­tu Národ­ní­ho diva­dla,“ říká umě­lec­ký ředi­tel Bale­tu ND Filip Baran­kiewicz k nové sezoně.

Balet Národ­ní­ho diva­dla uve­de v sezo­ně 2024/25 tři celo­ve­čer­ní pre­mi­é­ro­vé titu­ly a jeden slo­že­ný večer ze tří cho­re­o­gra­fií. Před­sta­ví tak šest cho­re­o­gra­fic­kých děl, z čehož čty­ři ve svě­to­vé pre­mi­é­ře. Plá­nu­je pokra­čo­vat ve svých dopro­vod­ných akti­vi­tách, pod znač­kou ND+ budou
k dis­po­zi­ci balet­ní díl­ny, auto­gra­mi­á­dy i dra­ma­tur­gic­ké úvo­dy, navá­že se na úspěch prv­ní řady DANCE ON. Sezo­na 2024/25 bude i dál ve zna­me­ní výji­meč­ných turné.

Jako prv­ní uve­de­me 3. říj­na 2024 ve Sta­vov­ském diva­dle svě­to­vou pre­mi­é­ru v cho­re­o­gra­fii čes­ké­ho tvůr­ce Vik­to­ra Kon­va­lin­ky, jde o původ­ní balet s názvem Slu­neč­ník, Měsíč­ník a Větr­ník – Pří­běh tří prin­ce­zen. V týmu s lib­re­tistou Ště­pá­nem Beny­ovsz­kým a hudeb­ním skla­da­te­lem Iva­nem Ache­rem zpra­cu­jí pohád­ku na moti­vy Bože­ny Něm­co­vé. Titul je urče­ný nejen dět­ské­mu divá­ko­vi, insce­na­ce bude mul­ti­me­di­ál­ní, výra­zo­vě sou­čas­ná – plná poezie i humo­ru, nezbyt­ných kou­zel
i pou­če­ní, kte­ré může vnést smy­sl i do dospě­lých snů.

Také dal­ší dílo se hono­sí ozna­če­ním svě­to­vá pre­mi­é­ra, neboť jde o ori­gi­nál­ní zpra­co­vá­ní bale­tu Rim­ské­ho-Kor­sa­ko­va Šehe­re­zá­da v cho­re­o­gra­fii Mau­ra Bigon­zetti­ho. Ke spo­lu­prá­ci je při­zván
i dal­ší ital­ský tvůr­ce Car­lo Cerri. Auto­ři sli­bu­jí balet neo­by­čej­ných vizu­ál­ních kva­lit, s ori­en­tál­ním náde­chem a krás­ným – tra­dič­ním pří­bě­hem. Svě­to­vá pre­mi­é­ra se ode­hra­je 28. lis­to­pa­du 2024
v Národ­ním divadle.

Mac­Milla­no­va adap­ta­ce slav­né­ho romá­nu Abbé­ho Pré­vos­ta o Manon Les­caut ztě­les­ňu­je auto­rův vyni­ka­jí­cí vhled do lid­ské psy­cho­lo­gie a mis­trov­ství nara­tiv­ní cho­re­o­gra­fie. Balet Manon se
v sezo­ně 2024/25 sta­ne šper­kem na reper­toá­ru Bale­tu ND, jde o dílo svě­to­vé­ho reno­mé a se slav­nou insce­nač­ní tra­di­cí, kte­rá sto­jí na umě­ní sira Ken­ne­tha Mac­Milla­na vyjá­d­řit pro­střed­nic­tvím váš­ni­vých due­tů nalé­ha­vou niter­nou tou­hu osu­do­vé lás­ky. Čes­ká pre­mi­é­ra bude uvedena

20. úno­ra 2025 ve Stát­ní opeře.

Sou­čas­ný tanec je zna­me­ním pokro­ku, posou­vá žánr, při­ná­ší expe­ri­ment. Nabí­zí své­byt­ný
a aktu­ál­ní pohled na tělo v kon­tex­tu moder­ní doby, čas­to kla­de otáz­ky exis­ten­ci­ál­ní pova­hy. Tako­vá bude i insce­na­ce, kte­rá 24. dub­na 2025 v Národ­ním diva­dle před­sta­ví díla tří tvůr­ců: Han­se van Mane­na (cho­re­o­gra­fie Sar­ca­s­men), Andre­je Kajda­nov­ské­ho a Eya­la Dado­na (nová tvor­ba, svě­to­vé premiéry).

Reper­toár Bale­tu Národ­ní­ho diva­dla na sezo­nu 2024/25 je tvo­řen těmi­to titu­ly:
Labu­tí jeze­ro (chor. John Cran­ko), Lous­ká­ček – Vánoč­ní pří­běh (chor. You­ri Vàmos), Popel­ka
(chor. Jean-Chris­to­phe Maillot), Cop­pélia (chor. Ronald Hynd), Romeo a Julie (chor. John Cran­ko), Bey­ond Vib­rati­ons (chor. Krzysz­tof Pas­tor, Hans van Manen, Mar­co Goec­ke), bpm (chor. Eyal Dadon, Yemi A.D., Sha­ron Eyal & Gai Behar), Kaf­ka: Pro­ces (chor. Mau­ro Bigon­zetti), Tram­vaj do sta­ni­ce Tou­ha (chor. John Neu­me­ier) a La Syl­phi­de (chor. Johan Kob­borg, na zájezdu).

LatEr­Na MaGi­ka 2024/2025

Pro 142. sezo­nu Národ­ní­ho diva­dla při­pra­vu­je Later­na magi­ka dvě premiéry.

„Obě pre­mi­é­ry po více než 20 letech navá­žou na zahra­nič­ní spo­lu­prá­ci s reno­mo­va­ný­mi reži­sé­ry, kte­ří mají ve svém obo­ru zce­la jedi­neč­né pří­stu­py a vize, jež souzní a reflek­tu­jí prin­ci­py Later­ny magi­ky,“ uvá­dí umě­lec­ký šéf Later­ny magi­ky Radim Vizváry.

Reži­sé­rem prv­ní insce­na­ce In Our Hands je Dar­cy Grant, umě­lec ceně­ný v oblas­ti fyzic­ké­ho
a akro­ba­tic­ké­ho diva­dla. Pat­ří k před­ním svě­to­vým tvůr­cům a jeho tvor­ba defi­nu­je sou­čas­né cir­ku­so­vé umě­ní. Je zaklá­da­jí­cí člen jed­no­ho z nej­lep­ších aus­tral­ských sou­bo­rů Cir­ca
a momen­tál­ně půso­bí jako umě­lec­ký ředi­tel v Gra­vi­ty & Other Myths. In Our Hands je multi­žán­ro­vý pro­jekt, kte­rý nava­zu­je na reper­toár Later­ny magi­ky a záro­veň je pří­sli­bem pro­gre­siv­ní­ho
a ino­va­tiv­ní­ho pří­no­su.
Tho­mas „Thom“ Monckton je mezi­ná­rod­ně uzná­va­ný a cena­mi ověn­če­ný per­for­mer a reži­sér
z Nové­ho Zélan­du, kte­rý vyni­ká v žán­ru non­ver­bál­ní­ho a kome­di­ál­ní­ho diva­dla. Pro Later­nu magi­ku vytvo­ří insce­na­ci Plu­to, kte­rá při­ne­se odleh­če­něj­ší a humor­něj­ší pohled do fil­mo­vé­ho stu­dia, zalo­že­né­ho sku­pi­nou podi­ví­nů. Ti odváž­ně a s nad­še­ním vstu­pu­jí do kon­ku­renč­ní­ho svě­ta fil­mo­vé­ho prů­mys­lu, jemuž vůbec nero­zu­mí. Ztvár­ně­ním kome­di­ál­ní­ho pří­bě­hu nabíd­ne Later­na magi­ka žánr, se kte­rým dopo­sud nepracovala.

Do sezo­ny 2024/2025 pře­jdou ze sou­čas­né­ho reper­toá­ru tyto insce­na­ce: Valé­rie a týden divůKra­ji­na tělaPoeBato­La­ter­naRobot Radius a Zázrak (s)tvoření. Nadá­le bude­me pokra­čo­vat
v úspěš­né spo­lu­prá­ci se Sig­nal Festivalem.

Těší­me se na to, že vás v nové sezo­ně opět při­ví­tá­me v hle­diš­ti Nové scé­ny, pro­to­že vaše pří­tom­nost nám dodá­vá ener­gii a vášeň pro dal­ší umě­lec­ká dobrodružství.

Čino­hra ND a Later­na magika

Nej­vět­ší novin­kou sezo­ny 2024/25 bude trans­for­ma­ce čás­ti plat­for­my ND Young do vzni­ku pro­fe­si­o­nál­ní diva­del­ní insce­na­ce. Reži­sér Janek Lesák a dra­ma­tur­gy­ně Natá­lie Strýč­ko­vá Pres­lo­vá už teď inten­ziv­ně pra­cu­jí se sku­pi­nou tee­nage­rů a tvo­ří s nimi základ budou­cí insce­na­ce. Toto spo­leč­né autor­ské dílo bude mít pre­mi­é­ru 8. září 2024 na Nové scé­ně a bude sou­čás­tí reper­toá­ru Čino­hry Národ­ní­ho diva­dla. Dru­há část plat­for­my ND Young bude pokra­čo­vat jako tří­mě­síč­ní
kurz, kte­rý ote­vře­me pro mla­dé lidi fas­ci­no­va­né diva­dlem již po devá­té. Akti­vi­ty ND Young budou nava­zo­vat také na fes­ti­val mlá­dež­nic­ké­ho diva­dla, kte­rý bude­me na kon­ci sezo­ny orga­ni­zo­vat
ve spo­lu­prá­ci s Národ­ním diva­dlem morav­sko­slez­ským, HaDi­va­dlem a Diva­dlem Polár­ka Brno.
Po úspěš­ných pro­jek­tech ND+ LAB (Domov je tam, kde to bolíSnad neje­de­te na Boleslav?!) zno­vu ote­vře­me kurz autor­ské­ho diva­dla pro všech­ny věko­vé kategorie.

tis­ko­vá zpráva

page11image2752626320

Pokra­čo­vat bude­me taky s Dět­ským diva­del­ním klu­bem, večer­ním pro­gra­mem ve Sta­vov­ském diva­dle, během kte­ré­ho si rodi­če uží­va­jí diva­del­ní před­sta­ve­ní a jejich děti diva­del­ní pro­gram na zkušebně.

Pro základ­ní a střed­ní ško­ly bude­me i v nové sezo­ně nabí­zet tvůr­čí díl­nu ve Sta­vov­ském diva­dle Diva­dlo? Diva­dlo!, během kte­ré žáci nahléd­nou do diva­del­ní­ho pro­vo­zu a na herec­ké zku­šeb­ně si vyzkou­ší něko­lik diva­del­ních pro­fe­sí. Nala­dit se na čino­her­ní před­sta­ve­ní bude mož­né během tvůr­čích dílen k insce­na­cím Kyti­ce, Mno­ho povy­ku pro nic, Hor­du­bal, Bak­chant­ky, Bílá Voda.

K insce­na­ci Hamlet nabí­zí­me nový audi­owalk Hamlet, kte­rý nala­dí divá­ky (a taky škol­ní sku­pi­ny) na zhléd­nu­tí před­sta­ve­ní. Pro ško­ly nabí­zí­me taky tvůr­čí díl­nu k insce­na­ci Later­ny magi­ky – Poe.
V roce 2024/2025 již po osmé navá­že­me celo­roč­ní inten­ziv­ní spo­lu­prá­ci s vybra­nou ško­lou v rám­ci pro­jek­tu – Part­ner­ská ško­la Národ­ní­ho diva­dla.

Balet ND

Balet ND bude dále roz­ví­jet své dopro­vod­né akti­vi­ty, a to jak dra­ma­tur­gic­ké úvo­dy před před­sta­ve­ním, tak auto­gra­mi­á­dy nebo vzdě­lá­va­cí pro­gram DANCE ON, kte­rý zve divá­ky na ote­vře­né zkouš­ky, tré­nin­ky, cho­re­o­gra­fic­kou labo­ra­toř, dává nahléd­nout do balet­ní pra­xe pří­pra­vy taneč­ní­ků na nároč­nou pro­fe­si či nastu­do­vá­ní jevišt­ní­ho díla.

Pokra­čo­vat bude i cyk­lus balet­ních dílen nabí­ze­ných jak pro ško­ly, tak veřej­nost – a to napříč gene­ra­ce­mi. Uve­de­me balet­ní díl­ny ke stá­va­jí­cím insce­na­cím: Labu­tí jeze­ro, Romeo a Julie,
La Syl­phi­de
chys­tá­me i nové díl­ny k pre­mi­é­rám Šehe­re­zá­dy Manon. Ško­ly mohou vyu­žít výu­ko­vé pra­cov­ní lis­ty a balet­ní díl­nu na téma Čaj­kov­ské­ho bale­tů, v nabíd­ce zůstá­vá i vel­mi oblí­be­ná díl­na u mlad­ších ško­lá­ků Tutu je balerí­na. Svůj roz­sáh­lý dopro­vod­ný pro­gram bude mít i pre­mi­é­ro­vý pohád­ko­vý titul Větr­ník, Měsíč­ník a Slu­neč­ník, těšit se děti mohou na kniž­ní zpra­co­vá­ní téma­tu, a to i v audio provedení.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *