V úterý večer 13. června byly předány ceny 15. Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru, včetně prestižní Zlaté Trigy, kterou uděluje nestranná odborná porota jedné instalaci Výstavy zemí a regionů či Studentské výstavy. Letos ji získal tvůrčí tým Kypru s instalací Diváci ve městě duchů. Úspěch zaznamenal i český umělec David Možný s prací Limbo Hardware, který získal dvě ceny, včetně té za Nejlepší koncept. Porota vybírala vítěze z téměř stovky výstav z 59 zemí a regionů a celkem bylo během slavnostního večera rozdáno dvacet ocenění za různé obsahové či formální kvality i originální přístupy nebo myšlenky. Ceny putují hned na několik kontinentů, od evropského, přes asijský až po Severní i Jižní Ameriku. PQ 2023 představuje během jedenácti dní tvorbu 2 000 umělců působících v přesahových oblastech scénografie a performance designu, architektury, vizuálního umění a řadě dalších.
Zlatá triga
Uznání za nejsilnější týmovou práci, zhodnocení vizionářských postupů scénografie i reflexe těch ekologicky uvědomělejších výstav. Úterní večer právě probíhajícího Pražského Quadriennale patřil slavnostnímu předávání cen v divadelním sále Jatka78 v Holešovické tržnici. Vítězem hlavní ceny Zlatá Triga byla odbornou mezinárodní porotou jmenována kyperská výstava Diváci ve městě duchů. Minimalisticky pojatá expozice se vyrovnává s geopolitickým traumatem a úderným, ale zároveň citlivým způsobem vtahuje účastníka do záludného narativu „města duchů“ Famagusta, jehož část byla v důsledku turecké invaze na Kypr 46 let zcela opuštěná a uzavřená. Tvůrčí tým v čele s hlavní designérkou Melitou Coutou a pod kurátorským vedením Mariny Maleni, navrhuje koncept tzv. „reverzní scénografie“ a představuje skutečné místo jako dramatizovaný prostor.
Úspěch České reprezentace
Silný dojem zanechala také instalace Limbo Hardware vizuálního umělce Davida Možného, který ve Výstavě zemí a regionů reprezentoval Českou republiku. Jeho precizně zpracovaná instalace, pojatá jako stísněný pohled do šesti fragmentovaných situací, si pohrává s myšlenkou filmového narativu, kulis zhmotněných pro okamžitý vstup diváka, který jím sám dotváří situaci uvnitř díla. Možný pro svou výstavu využívá objekty nalezené v brněnských ulicích, čímž si také vysloužil partnerskou Cenu Volkswagen za nejvíce udržitelnou výstavu.
“Letošní PQ zachytilo nové směry a vývoj způsobené pandemií, která nenávratně změnila podobu scénografie. Druhou silnou rovinu cítím v naléhavosti ekologických a společensko-ekonomických krizí. Dynamické performativní prostory zvou návštěvníky k aktivnímu zapojení, a zároveň využívají materiály s ohledem na životní prostředí. Jiné výstavy zase přichází s konceptuálními přístupy, které přesahují časoprostor festivalu. Tyto směry přichází přirozeně, vzhledem k tomu, že každá země či region účastnící se Výstavy zemí a regionů a Studentské výstavy má plnou tvůrčí kontrolu nad návrhem, sdělením i výsledkem své výstavy. Festival tak přináší rozmanitou scénu nápadů a inspirací z různých zemí a kultur, z níž ovšem vyzařuje i jistý pojící prvek. Tím bude, řekla bych, odklon od tradiční struktury designérského týmu, který se skládá ze čtyř hlavních profesí: osvětlovač, kostýmní tvůrce, scénograf a zvukový designér, k více mezioborové týmové práci. Považuji tuto změnu za osvobozující a osvěžující,” komentuje celkové hodnocení mezinárodní poroty PQ jeho umělecká ředitelka Markéta Fantová.
Studentská sekce
Autorkou libanonské instalace Puzzles (Skládačky), oceněné jako Nejlepší Studentská výstava, je Mara Ingea, absolventka Režie alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU. V díle se odráží nedávná i současná historie jejího domovského města Bejrútu. Prostřednictvím materiálové asambláže a několika jednoduchých mechanismů vyjadřuje chaos a tragickou absurditu některých situací, které se v Libanonu odehrály v posledních čtyřech letech.
Pražské Quadriennale potrvá do neděle 18. června. Návštěvníci tak mají posledních pár dní ke zhlédnutí hlavních výstav v halách 11, 13 a 17 a na náměstí Holešovické tržnice. Kurátorované projekty a výstavy mohou zažít také ve vzdušných prostorech Veletržního paláce Národní galerie Praha a na programu je ještě množství performancí ve veřejném prostoru. V pátek 16. června budou navíc výstavní prostory otevřeny do půlnoci zcela zdarma. Stejný den od 18.00 proběhne také setkání s Davidem Možným a kurátorem Petrem Švecem v prostorách české výstavy v hale č. 13.
Vhled do příprav i zákulisí festivalu pak přinese speciální páteční diskusní panel v rámci série PQ Talks se členy týmu, v čele s uměleckou ředitelkou Markétou Fantovou, od 16:30 v sále divadla Jatka78.
Kompletní seznam ocenění 15. Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru:
- Zlatá Triga – Diváci ve městě duchů; Kypr
- Nejlepší Studentská výstava – Skládačky; Libanon
- Nejlepší koncept Výstavy zemí a regionů – Limbo Hardware; Česká republika
- Nejkreativnější koncept Studentské výstavy – Denní snění; Srbsko
- Nejlepší scénografie Výstavy zemí a regionů – winterreise.box; Maďarsko
- Nejkreativnější a nejinovativnější scénografie Studentské výstavy – Suo, Silent, Disco; Finsko
- Nejlepší týmová spolupráce ve Výstavě zemí a regionů – ENCRUZILHADAS: Věříme v křižovatky; Brazílie
- Vizionářská týmová spolupráce ve Studentské výstavě – Krabice; Gruzie
- Cena poroty Pražského Quadriennale – GUT CITY PUNCH; Francie
- Cena za nejlepší publikaci — 10 Together Performances by Longva+Carpenter 2010 – 2020
- Cena za nejlepší divadelní prostor — „Divadlo na dvorku: Prostory bezprostřednosti, místa potenciality Jill Planche a Mhlanguli George”, Kanada, JAR
- Vizionářské scénografické postupy ve Výstavě zemí a regionů – Divadlo s sebou; Thajsko
- Reflexe naléhavých témat ve Studentské výstavě – AZYL; Polsko
- Reflexe naléhavých témat ve Výstavě zemí a regionů – Vidím, nevidím; Arménie
- Mezikulturní dialog ve Studentské výstavě – Magbigay ayon sa kakayahan, kumuha batay sa pangangailangan. / Dej, co můžeš, vezmi si, co potřebuješ; Filipíny
- Zapojení komunit v rámci Výstavy zemí a regionů – Měsíční klavír; Srbsko
- Nejlepší performance Studentské výstavy – Laboratoř figurativního myšlení: Máš jenom okamžik; Estonsko
- Cena Volkswagen za udržitelnou výstavu – Limbo Hardware; Česká republika
- Cena ČT art za společensky odpovědnou výstavu – Sklizeň; Katalánsko
- PQ Cena dětského diváka – Polovina minut; Portugalsko
Mezinárodní porota 15. Pražského Quadriennale:
- Asiimwe Deborah Kawe
- D. Chase Angier
- Marianela Boán
- Rosane Muniz
- Serge von Arx
- Sophie Jump
- Sven Jonke
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru
od roku 1967 každé čtyři roky zkoumá umělecké oblasti scénografie, performance designu a prostoru se všemi jejich aspekty – od scénického umění, kostýmu, světelného a zvukového designu a architektury prostoru performance až po site-adaptive performance, aplikovanou scénografii, rozšířenou a virtuální realitu, technologie jako Motion Capture a laser nebo kostým jako performance, a to v rámci výstav, instalací, architektonických konceptů, workshopů, performancí a dalších živých akcí. Jádrem myšlenky festivalu je představit současný performance design jako nezávislou uměleckou formu, která působí na lidskou představivost prostřednictvím všech smyslů – zraku, čichu, sluchu, hmatu a chuti. PQ 2023 bude hostit umělce z přibližně stovky zemí ve více než 300 bodech programu, což z něj činí nejvýznamnější akci svého druhu na světě.
Opustili jsme dobu, kdy scénografie viděla scénu, kostým, osvětlení a zvuk jako oddělené výtvarné profese. Rozmanitost současné scénografie je natolik rozsáhlá, že téměř není možné ji jednoduše popsat, kritizovat nebo analyzovat. Modely, scénografické návrhy a fotografie jsou stále vynikajícím zdrojem přibližujícím myšlení a představivost umělců a zároveň mapují kreativní proces scénografie. O prostředí, kontextu, emocích a celkové atmosféře představení nám ale říkají jen velmi málo. Jediným způsobem, jak ukázat scénografii v její pravé podobě včetně diváků, je prožít ji naživo, prezentovat v živé akci, performanci nebo kurátorsky vytvořeném prostředí.
Současná scénografie je asi jedním z nejzajímavějších uměleckých oborů, nabízející hluboké a nezapomenutelné zážitky divákům, aktivním účastníkům i široké veřejnosti.
V roce 2015 Pražské Quadriennale získalo cenu EFFE a bylo jmenováno jedním z nejinovativnějších festivalů v Evropě.
Pražské Quadriennale pořádá Ministerstvo kultury ČR a organizuje Institut umění – Divadelní ústav.
Pod záštitou: Petra Pavla, prezidenta České republiky, Bohuslava Svobody, primátora hl. m. Prahy, Evropské festivalové asociace, UNESCO – Diversity of Cultural Expressions
S finanční podporou: Národní plán obnovy – NextGenerationEU, Hlavní město Praha
Generální partner: Volkswagen – Užitkové vozy
Generální mediální partner: Česká televize
Technologický partner: Alza.cz
Hlavní mediální partner: Český rozhlas
Hlavní partner: Mama Shelter Prague
Partneři: Vinohradský pivovar, PageFive, Studio Bauhaus, EKO-KOM
Institucionální partneři: Národní galerie Praha, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Goethe-Institut, Česká centra, Městská část Praha 7, Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, Česko-německý fond budoucnosti
Mediální partneři: A2, A2larm, Artikl, Czechdesign, Czech Crunch, Deník N, Radio 1, FullMoon Magazine, Bio Oko, Artmap, Divadelní noviny, Svět a divadlo, divadlo.cz, Taneční zóna, Proti šedi, Newstream, culturenet.cz, ArtsCzech, Knowledge Exchange Platform, Theater der Zeit, Dezeen
Ve spolupráci s: Holešovická tržnice, Art&Digital Lab — H40, Máš umělecké střevo?, Tanec Praha, Výstaviště Praha, Jatka78, PerformCzech, Program PQ+ platformy PerformCzech, Jednota, ROBE, Wikimedia Česká republika, CzechTourism, Městská část Praha 2, Národní hřebčín Kladruby nad Labem
PQ je součástí projektu Active CITY(zens) podpořeného z programu Kreativní Evropa. IDU je součástí projektu DECONFINIG