25. a 26. října, 20.00 Divadlo Archa
Představení RED získalo od své premiéry v roce 2015 věhlas na hlavních evropských scénách. Kromě jiného bylo uvedeno například na loňském pařížském Podzimním festivalu. V letošním roce jej uvádí i festival Akcent 25. a 26. října v Divadle Archa.
Jedním z hlavních zdrojů představení RED jsou obrazové záznamy původního revolučního baletu Rudý ženský prapor. Ten byl poprvé uveden 26. září 1964 v Pekingu jako jedno z osmi modelových revolučních scénických děl, která tvořila oficiální divadelní kánon čínské kulturní revoluce. Inscenování Rudého ženského praporu bylo povinně šířeno po celé zemi. Svou formou kombinovalo západní baletní techniku se základy tradičních lidových čínských tanců a bylo považováno za dokonalou fúzi revoluční ideologie a uměleckého mistrovství.
Tanečnice Wen Hui a Liou Ču-jing se znají 40 let. Patří ke generaci, která vyrůstala v období čínské kulturní revoluce. Liou byla pro Wen vzorem, když v raných 70. letech obě navštěvovaly Jün-nanskou uměleckou školu. Po promoci byla Liou jako talentovaná studentka přijata do souboru modelového revolučního baletu. V různých rolích absolvovala doslova tisíce propagandistických představení. Wen se také toužila stát revoluční balerínou. Naučila se celou choreografii Rudého ženského praporu zpaměti a dychtivě čekala na příležitost tančit roli ženské protagonistky revolučního příběhu. Sen se jí splnil. Pak kulturní revoluce skončila. Wen Hui objevuje jiné hodnoty a vydává se úplně novou cestou. Postupně se stává vůdčí osobností čínského moderního tance.
Dvě mladší performerky představení Red – Li Yuyao a Li Sin-min – patří k mladé generaci, která se o kulturní revoluci dozvídala jen kusé informace.
Living Dance Studio obrací v představení RED svou uměleckou a kritickou pozornost k obrazům hrdinských ozbrojených balerín na špičkách. Kombinuje fyzický výraz tanečnic s videozáznamy rozhovorů pořízených v nedávné minulosti, s biografickými údaji a osobními příběhy revolučních baletek. Rudý ženský prapor je pro aktérky představení ideologicky zatížený hrůzný symbol éry kulturní revoluce, nadužívaný, vyprázdněný artefakt socialistického budování. Zároveň je však pro ně dokladem feministické intervence v kultuře, která i v dnešní Číně umožňuje ženám spojit síly k odboji proti daným sociálním podmínkám a strukturám.
„Lidské tělo je archiv, svědek a nositel dějin; je místem, jež nám umožňuje pochopit, jak hluboce se do nás vepisují společná historie a paměť. Tělo je také katalyzátorem paměti a prostorem pro překračování hranic. Pomocí fyzických metod rekonstruujeme minulost, přenášíme zkušenosti z generace na generaci a identifikujeme bio-politickou logiku konkrétní historické události.“ Wen Hui
Living Dance Studio založila choreografka Wen Hui společně s dokumentaristou Wu Wenguangem. Scénický styl Living Dance Studia kombinuje tanec, filmový dokument i slovo. Jejich tematickým zájmem je podat zprávu o traumatické historii Číny tak, jak dopadala na každodenní konkrétní životy obyčejných lidí. V roce 2008 uvedlo Living Dance Studio osmihodinovou multimediální performanci s názvem Vzpomínání I, v níž umělci zkoumali období kulturní revoluce skrze vzpomínky intelektuálů narozených v 50. a 60. letech 20. století. V roce 2009, v návaznosti na tuto metodu sociálního vzpomínání a alternativní historické rekonstrukce, založilo Living Dance Studio ve spolupráci s Cchao-čchang-ti Workstation projekt Lidová paměť, zapojující vesničany, kteří přežili „Velký skok vpřed“. Od té doby vytvořilo Living Dance Studio v rámci projektu Lidová paměť celou řadu představení, mimo jiné Naslouchání vzpomínkám třetí babičky (2012), Pamatuj: Náhrobek (2012), Paměť na cestě (2011) a Paměť: Hlad (2010). Představení Red na tuto linii tvorby navazuje a je také možné jej vnímat jako projekt kritického zkoumání sociální paměti prostřednictvím dokumentu a performance. Divadlo Archa uvedlo v roce 2013 v rámci festivalu Akcent představení Naslouchání vzpomínkám třetí babičky a představení Paměť: Hlad. Společně s Janou Svobodovou a týmem Divadla Archa vytvořila Wen Hui představení Obyčejní lidé (Ordinary people).
Koncept, režie a choreografie: Wen Hui
Text: ZHUANG Jiayun
Dramaturgie: Kai TUCHMANN
Performeři: Li Yuyao , LI Xinmin, LIU Zhuying, WEN Hui
Světelný design: Edwin van Steenbergen
Video: ZOU Xueping
Scéna: ZHOU Jie
Rozhovory: WEN Hui, ZHUANG Jiayun, ZOUXueping
Hudba: WEN Lvyuan
Překlad do angličtiny: ZHUANG Jiayun, GUO Rui, XU Qian.
Koprodukce: Living Dance Studio a Goethe institut Čína
Vstupné 290,- / 150,- Kč
pátek 26. října, 11:00
Hranice lidské svobody — Setkání se zakladatelkou Wen Hui a členkami souboru Living Dance Studio
Wen Hui se narodila v 60. letech minulého století v době velkého hladomoru v Číně. Vyrůstala v čase Kulturní revoluce. Ještě jako dítě nastoupila velmi náročný trénink v baletní škole, která ji měla připravit pro Vzorový balet Rudý prapor žen, vlajkovou loď komunistické Číny pod vedením Mao ce Tunga. Tanečnice Li Yuyao , LI Xinmin, se narodily v 80 letech minulého století. V dnešní době je jim kolem 30 let. V rámci setkání s tvůrci se budeme ptát: co vše může člověk překonat, aby zachránil svůj vlastní život? Kam sahají hranice lidské svobody?
Fotografie v tiskové kvalitě: https://www.dropbox.com/s/iuii5gaqsygti36/RED.zip?dl=0
Informace pro média a akreditace:
Divadlo Archa
Pavlína Svatoňová
Tel. 739 077 956
pavlina.svatonova@archatheatre.cz