FRACTUS V – když se v nás něco zlomí
Každoročně přiváží festival Tanec Praha na svůj zahajovací večer některou z hvězd světového současného tance. Belgický choreograf Sidi Larbi Cherkaoui, který v Čechách úspěšně uvedl svou choreografii Sutra již v roce 2011, určitě patří mezi jednu z nich. Tentokrát otevřel Tanec Praha svým dílem FRACTUS V.
FRACTUS vznikl původně v roce 2014 jako trio pro oslavy čtyřicátého výročí založení Tanztheatre Wuppertal. Mělo vypovídat o „fraktuře“, zlomenině, rozpolcenosti mezi jedincem a společností. Cherkaoui se dílo rozhodl dál rozpracovat ve Fractus V, ve kterém staví na scénu pět tanečníků a čtyři hudebníky z rozdílných kultur i s různými backgroundy. Tanečníci urban stylů, flamenka, Lindy Hopu, francouzského nového cirkusu nebo contemporary se setkávají spolu s japonským perkusionistou, korejským, indickým či africkým hudebníkem z Konga. Etnografická rozlišnost kultur se organicky spájí a vytváří univerzální obraz o společné kultuře našeho dneška se všemi jeho aktuálními tématy. Kdo kontroluje naše myšlenky? Jak a kým jsme ovlivňováni a manipulováni? Ztrácíme své názory pod nátlakem informací? A jak se stavíme ke globálnímu násilí a agresi, které dnes oproti roku 2014 vnímáme ve zcela jiných dimenzích.
Hned ze začátku inscenace přichází performer k mikrofonu jako by do něj chtěl něco říci, ale zastaví se a beze slova ho shodí na zem. Rozhodí ruce do široka v odevzdanosti a odhodlanosti Ježíše visícího na kříži a jako na povel všichni tanečníci začnou zpívat. Sakrální píseň. Jako bychom byly v kostele a celé představení bylo mší za vše kruté, utlačované, ničené, co se ve světě v minulých letech dělo a děje.
Scénografii tvoří pohyblivé variabilní plochy trojúhelníků. Mohou být malými jevišti, na kterých hrají hudebníci s nástroji. Pokud se ale postaví horizontálně, vytváří ostré hradby. Ty v jeden moment spadnou jako domino. Někdy vytvoří kruh, který se semkne okolo ztraceného muže. Mohou vytvořit pomyslné hřiště mezi paneláky, kde se odehraje breakdance battle. V průběhu inscenace jsou několikrát přestavovány. Nic v našem světě není stabilní a stálé. I naše myšlenky, naše postoje i naše role se v hlavě bortí a přeskládávají znovu a znovu.
Muž s pistolí začne surově střílet do tanečníka. Jeho tělo reaguje na rány jako by to byly povely choreografa. Stáhne se, kontrahuje, roluje, padá, letí. Slyšíme vzdálený zvuk hlasu z amplionu a možná si vzpomeneme na teroristické útoky na fotbalovém stadionu. Sidi Larbi Cherkaoui čerpá inspiraci pro pohybové variace odevšad. Zpomalí pohyby ve rvačce jak to známe z akčních filmů a vznikne několikaminutová choreografická vazba z napřažených rukou k ráně a reakcí těla na ní. V jiném obrazu stojí tanečníci za sebou v řadě. Jejich rozpažené ruce tančí. Vytváří tak iluzi indického tančícího boha Šivy, boha s několika rukama, který je podle legendy zároveň stvořitel i ničitel světa. Ten se pro mě stal klíčem k celé inscenaci. Tak totiž vyznívá i Fractus V. Není to litanie. Ničení může znamenat i novou tvorbu. Ta je možná právě spojením. Tanečníci se pohybují se svými charakteristickými barvitými pohybovými slovníky a přitom jsou na sebe skvěle napojeni. Pozitivní energii vzniku a radosti z bytí a tvoření pospolu pak přináší zejména hudebníci.
Hudba je vůbec nejsilnější stránkou inscenace. Vnáší do strohosti díla silné emoce a opravdu se vám někdy může stát, že zavřete oči a posloucháte jenom jí. Fusion velmi specifických stylů je dramatické i dojemné. Víření afrických bubnů ve spojení s líbeznou a snovou harfou či sitárem vnesli na jeviště moderního prostoru Fóra Karlín opravdu barvitý dojemný a energetický dialog genů, který v nás možná může něco zlomit … abychom vše viděli zase z jiného úhlu.
Fractus V
Choreografie: Sidi Larbi Cherkaoui (BE)
Účinkují:
Sidi Larbi Cherkaoui, Dimitri Jourde, Johnny Lloyd, Fabian Thomé Duten, Patrick Williams Seebacher / Twoface
Živá hudba:
Shogo Yoshii, Woojae Park, Kaspy N’dia, Soumik Datta
Hudební kompozice: Shogo Yoshii, Woojae Park, Sidi Larbi Cherkaoui, Johnny Lloyd, Soumik Datta