Moeder (Matka) (2016) je druhým dílem rodinné trilogie, kterou zahájila produkce Vader (Otec) (2014) a kterou završí Kinderen (Děti).
Nová produkce z dílny skupiny Peeping Tom diváka přivede do série zdánlivě dobře známých prostředí: na porodní oddělení, do pohřebního ústavu, nahrávacího studia či muzea. Do prostorů, v nichž se prolíná veřejné s intimním. Na místa, na nichž se minulost, přítomnost a budoucnost zoufale chytají ideje cyklického času, soustředěného kolem archetypní mateřské postavy. Truchlení po matce je počátečním bodem, z nějž performeři na jeviště a mezi diváky vypustí hluboký pocit nepřítomnosti, postrádání, a s nimi spojené úzkosti. Moeder se nebojí na věci dívat z té horší stránky. Vidíme malou dívku vyrůstat v inkubátoru; čím je starší, tím více ji její vězení drtí. Co ji v něm drží? Jak to, že se nedokáže osvobodit? V lidech kolem ní zatím každý nový projev života vyvolává viditelnou úzkost…
Choreografka Gabriela Carrizo v představení Moeder ukazuje tělo jako nádobu, v níž se mísí a srážejí různé vědomé i nevědomé vzpomínky, které nás utvářejí. Vznikají tak neočekávaná spojení na pomezí utrpení, truchlení a oslav, někde mezi stiskem a uvolněním, mezi strukturou a šílenstvím. Život i smrt se tu stávají uměním, vystaveným očím nás všech. Z proudu individuálních pamětí režiséra a performerů, které tvoří tkáň představení, prosvítá paměť univerzální a kolektivní. A ta nás nutí do nepříjemných reflexí významu a odpovědnosti ženství, mateřství, rodičovství.
Moeder následuje po představení Vader o odloučení senilní duše v domově důchodců (Franck Chartier, 2014). Dílo představuje další přirozený krok ve vývoji Peeping Toma a v jeho objevování scénického prostoru, který se v jeho pojetí stává více veřejným a méně jasně definovaným. Další vrstvu abstrakce pak tvoří sofistikovaný světelný design.
Režie: Gabriela Carrizo
Asistent režie a dramaturgie: Franck Chartier
Vytvořiili a účinkují: Eurudike De Beul, Maria Carolina Vieira, Marie Gyselbrecht, Brandon Lagaert, Hun-Mok Jung / Quan Bui Ngoc, Yi-Chun Liu, Simon Versnel, Charlotte Clamens
Produkce: Peeping Tom
Koprodukce: Theater im Pfalzbau (Ludwigshafen), Taipei Performing Arts Center (Taipei), KVS — Royal Flemish Theatre (Brussels), Grec Festival de Barcelona / Mercat de les Flors (Barcelona), HELLERAU — European Center for the Arts Dresden, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Maison de la Culture de Bourges / Scène Nationale, La Rose des Vents (Villeneuve d’Ascq), Festival Aperto/Fondazione I Teatri (Reggio Emilia), La Bâtie Festival de Genève.
Moving Audience / Festspielhaus Hellerau, Drážďany 9/12/2017 / Odjezd v 16.00 z ulice Na Florenci, Praha 1.