V blízkosti stanice metra Kolbenova, v bývalé tovární hale, které se dříve říkalo výdejna, je postavena divadelní scéna. Velkými okny do prostoru proudí světlo. Strohé, šedé zdi připomínající chladný beton, šikmá plocha, dva stoly, svícen, plechová konev na vodu. Zcela mladistvě zní v industriálním prostoru Vivaldiho hudba. Tělo dirigenta Václava Lukse tou hudbou žije. Jeho paže se energicky míhají prostorem, jak přebíhají od fráze k frázi a vedou hudebníky tělesa Collegium 1704. Stejně zapáleně se po scéně pohybuje režisér David Radok. „Představte si, že se Vivaldi v té době potýkal se stejnými problémy, jako my dnes. Také měl své Babiše, se kterými nesouhlasil,“ motivuje operního pěvce. „Prožijte to s ním, dejte do toho trochu víc vlastního příběhu.“ Andrea Miltner, která pracuje na choreografii, koncentrovaně sleduje proces tvorby. Bude na něj muset následně navázat. Po zkoušce divadelní totiž nastupují ve vedlejším sále s velkým zrcadlem tanečníci, aby pro dílo rozvíjeli barokní choreografii přímo na místě.
Collbenka – z nouze přišla ctnost
Operu Arsilda Antonia Vivaldiho vybral původně Václav Luks, když ho Národní divadlo v Praze oslovilo po úspěchu Rinalda a Myslivečkovy opery Olympiade k další spolupráci. Dokonce samo přišlo s nápadem spolupracovat na opeře s Davidem Radokem. Václav Luks s tím nadšeně souhlasil. „S Davidem Radokem jsme od začátku na stejné vlně. Máme stejnou posedlost během zkoušení. Říkal jsem si, jestli ten plamen během let neopadne, ale David Radok, který je o dost starší, mě inspiruje tím, že je stále stejně dynamický,“ říká Václav Luks o jejich společném napojení. A tak začaly přípravy, rozjednaly se spolupráce se zahraničními koprodukčními divadly. Pak se ale změnil vítr a Národní divadlo náhle o operu ztratilo zájem. Oheň Václava Lukse a Davida Radoka už byl ale rozžehnut a tak se oba muži rozhodli operu dokončit jako nezávislou produkci. Nebylo kde zkoušet, a tak z nouze vzešla ctnost. Collegium 1704 našlo prostor, které připravilo ke zkoušení a vznikla Collbenka 1704, která bude ke zkoušení v budoucnu sloužit i dalším umělcům. Premiéra opery, která je jak jinak než o mezilidských vztazích, se nakonec odehraje v Bratislavě na scéně Slovenského národního divadla.
Lež a pravda můžou být stejné barvy
„Příběh Arsildy je o lži, o předstírání, o relativizované pravdě, o tom, že každý hraje na někoho jiného nějakou hru a hraje jí pro svůj vlastní prospěch. V opeře se několikrát opakuje – Chci si užívat, ale chci si užívat bez závazků! Dělat si co chci a na všechno se vykašlat, to je v naší době hodně aktuální téma,“ vypráví David Radok, který chce z opery právě onu aktuální vytáhnout. „Když se podíváme na tiskového mluvčího Trumpa, který nazývá lež alternativními fakty a pak na našeho pana prezidenta, který řekne o někom lež, je za to odsouzen a neomluví se za to, tak vidíme, že žijeme v době, která je plná přetvářek. V opeře je jedna věta — Lež a pravda můžou být stejné barvy. Ta věta mi dala celou koncepci.“ David Radok pak vzpomíná i na dalšího našeho prezidenta. I jeho hlavními tématy jsou pravda a láska. „Být pravdivý sám k sobě a laskavý k bližnímu svému, to jsou jediné hodnoty, pro které má smysl žít.“
Dobrá opera vypráví o lidech
V Collbence působí celé dílo velmi aktuálně, skoro mě až mrzí, že se bude hrát opět ve zlatě se lesknoucích divadelních a operních domech a ne tady v chladném strohém prostoru, který mu dodává ostrý, avšak civilní nádech. Aktuálnost a práce s barokním odkazem jsou pro celý proces tvorby zajímavými zdroji i mantinely.
„Není potřeba vzkazovat publiku černobílé zprávy, manipulovat jím, sdělovat něco, co chci osobně sdělit. Úcta k autorovi, k libretistovi je tak velká, že se snažíme sdělit, to, co do díla vložil,“ tvrdí Václav Luks, ale dodává „Zároveň ale barokní hudba počítá s tím, že si s ní budeme hrát. Například zápis například v recitativů je velmi zkratkovitý a neuvádí přesně jaké nástroje bassa continua mají být použity. Není zapotřebí si brát nějakou další svobodu, protože ta je tady téměř bezbřehá.“ Cestu od baroka k současnosti projdou i kostýmy. Tanečníci začínají v opulentních barokních šatech, s parukami na hlavách. Postupně se však vše osekává a zjednodušuje. Čistý metafyzický prostor poskytuje mnohost interpretací. Na zadní stěny se budou promítat koláže obrazy současného umělce Ivana Theimera, který je však vytvořil na na motivy barokních děl. „Dělat imitaci baroka je úplná blbost. Nemůžete imitovat něco, co není součástí vašeho životního tempa. Dobrá opera není vázáná na konkrétní dobu. Dobrá opera vypráví o lidech,“ navazuje na Václava Lukse David Radok.
Tanečníci nejsou pouhou ilustrací
Andrea Miltnerová spolupracovala s Collegiem 1704 již dříve, například na opeře Rinaldo. Když se na ní dívám, s jakou grácií, přesností a poctivostí předtančuje kroky tanečníkům, chápu, proč je v oblasti barokního tance tak oceňovanou umělkyní. Protože mají tanečníci v Radokově pojetí nejen dekorativní charakter, ale podílejí se na proměně celé estetiky díla, musí se tanec zcela prostoupit nejen s hudební, ale i s divadelní akcí. Mnoho scén vzniká v procesu tvorby, úkoly pro choreografku se rodí a ona na ně musí flexibilně reagovat. „Protože v Praze není mnoho barokních tanečníků, vybrala jsem tanečníky, kteří jsou tvořiví a schopni improvizace. Věděla jsem, že zvládnou barokní styl. Na začátku ledna jsme prošli workshop barokního tance, aby tanečníci pochopili barokní styl, vyjádření těla. Pracovali jsme s barokní hudbou a budovali si s ní vztah. Člověk, který tančí barokní tanec musí hodně rozumět hudbě. Můžete se tedy těšit na Dano Račka, Terezu Hradílkovou, Lukáše Homolu, Markétu Jandovou, Janu Vránu a herečku Annu Kukučkovou.“
Na Slovensku, ve Francii a v Lucembursku
Z industriální Collbenky, kdy už se zkoušelo naplno od pondělí do soboty, se soubor přemisťuje na Slovensko. Lesk Slovenského národného divadla poskytuje dílu jiné kulisy, ale lidský příběh a oheň tvůrců tu zůstává. Zkoušející se rozrostli o orchestr. David Radok, o kterém Václav Luks tvrdí, že má při zkoušení sebezničující energii, se věci oddává zcela. Určitě to bude stát za to. A tak se vydejme za tímto výrazným uměleckým počinem vydejme do zahraničí, když v Praze pro něj prostor nenašli.
Arsilda, Antonio Vivaldi, premiéra: 9. 3. 2017, Slovenské národné divadlo, Bratislava.
další představení:
Opéra de Lille: 19.5., 21.5., 23.5.
Grand Theatre de Luxembourg: 31.5., 2.6
Theatre de Caen: 13.6., 15.6.
Opéra Royal de Versailles: 23.6., 25.6.
ÚČINKUJÍ:
Arsilda: Olivia Vermeulen
Lisea:Lucile Richardot
Barzane:Kangmin Justin Kim
Tamese: Fernando Guimarães
Cisardo: Lisandro Abadie
Mirinda: Lenka Máčiková
Nicandro: Helena Hozová
Tanečníci: Jana Vrána, Markéta Jandová, Tereza Lenerová-Hradilková, Daniel Raček, Lukáš Homola, Anna Kukuczková