Cyklus Balet v kině přináší komponovaný baletní večer Rapsodie / Dva holoubci, v němž si připomeneme všestrannou osobnost choreografa Fredericka Ashtona. Ten obohatil světový balet ryzím anglickým stylem a stal se jedním z nejvlivnějších tanečních mistrů 20. století. V jeho pozdním díle Rapsodie je to především Ashtonův léty vytříbený smysl pro technickou virtuozitu, zatímco téměř o dvacet let mladší laškovná romantická hříčka Dva holoubci zase odkazuje na autorovu schopnost vnést do baletního umění prvky dojemné hravosti i chytré komiky. Čeští diváci si mohou tuto krásnou vzpomínku na Ashtonovy rozmanité tvůrčí polohy vychutnat v přímém přenosu v úterý 26. ledna v pražském Biu Oko a několika dalších mimopražských kinech po celé ČR – například v Ostravě, Vsetíně, Semilech či Domažlicích.
Hostující baletní mistr Christopher Carr v rámci nového nastudování Dvou holoubků zhlédl četné dřívější a filmově zdokumentované jevištní realizace velice pečlivě. Studijním přípravám věnoval celý rok. „Snažil jsem se zkombinovat to nejlepší ze všech provedení, která jsem viděl,“ vzpomíná. „Toto úchvatné dílko nebylo na repertoáru Královského opery 30 let, ale neztratilo nic ze své hravosti, humoru i dojemného kouzla,“ doplňuje. Tři dekády jsou opravdu dlouhá doba, nicméně Ashtonův opus patří k oněm nemnoha, o jejichž „zmrtvýchvstání“ londýnské baletní publikum toužebně a vytrvale prosí před každou novou divadelní sezónou a letos bylo konečně vyslyšeno.
Původní Rapsodie přímo na míru pro Baryšnikova
Rapsodie vznikla v roce 1980 a je jednou z Ashtonových posledních choreografií. Byla vytvořena cíleně pro Michaila Baryšnikova a vzdává hold virtuozitě i fyzickým možnostem mužské taneční figury. Ovšem ani hlavní ženská role nebyla v Ashtonově imaginativním pojetí nijak upozaděna a vyznačuje se ohromující přesností a rychlostí. Nehynoucí souznění mužského a ženského principu, v němž dokonalé baletní umění doslova vrůstá do krásných symfonických tónů a zde především do opojného klavírního sóla, patří k nejoceňovanějším z Ashtonových tvůrčích postupů. Vzpomínka na Mistra bude umocněna i původní výpravou a kostýmy Williama Chappella, které se na jevišti Královské opery objeví poprvé po 10 letech. V přímém přenosu se v Rapsodii představí českým divákům hvězdné stálice londýnské první baletní scény Natalia Osipova a Steven McRae.
Rapsodie / Dva holoubci
Komponovaný baletní večer | cca 2 hodiny 30 minut včetně 2 přestávek
Rapsodie
Hudba: Sergej V. Rachmaninov
Choreografie: Frederick Ashton
Výprava: Frederick Ashton
Kostýmy: William Chappell (znovuvytvořené Natalií Stewart)
Světelný design: Peter Teigen
Účinkují: Natalia Osipova a Steven McRae
Dva holoubci
Hudba: André Messager
Hudební aranžmá: John Lanchbery
Choreografie: Frederick Ashton
Výprava: Jacques Dupont
Světelný design: Peter Teigen
Účinkují: Lauren Cuthbertson, Vadim Muntagirov
Cikánská dívka: Laura Morera
Její milenec: Ryoichi Hirano
Orchestr Královské opery diriguje Barry Wordsworth
Sbor Baletu Královské opery
KDY a KDE:
26. ledna od 20:15 – přímý přenos
Praha – Bio Oko
Semily – kino Jitřenka
Žďár nad Sázavou – kino Vysočina
Ostrava – minikino
Rýmařov – kino
Vsetín – kino Vatra
Domažlice – kino Čakan
Česká Třebová – kino Svět
31. ledna od 15:00 – záznam
Jablonec nad Nisou – kino Radnice
PROGRAM SEZONY
Sezona 2015 – 16 s Královským baletem v Londýně
Přímé přenosy
út 22. 9. 2015 20.15 Romeo a Julie | Sergej Prokofjev | Kenneth MacMillan
čt 12. 11. 2015 20.15 Viscera | Lowell Liebermann | Liam Scarlett
Faunovo odpoledne | Claude Debussy | Jerome Robbins
Čajkovského pas de deux | Petr Iljič Čajkovskij | George Balanchine
Carmen | Georges Bizet | Carlos Acosta
st 16. 12. 2015 20.15 Louskáček | Petr Iljič Čajkovskij | Peter Wright
út 26. 1. 2016 20.15 Rapsodie | Sergej V. Rachmaninov | Frederick Ashton
Dva holoubci | André Messager | Frederick Ashton
st 6. 4. 2016 20.15 Giselle | Adolphe Adam | Marius Petipa
st 18. 5. 2016 20.15 Frankenstein | Lowell Liebermann | Liam Scarlett