Druhý ročník Cen České divadelní DNA, které jako bienále pořádá sdružení Nová síť se svými regionálními partnery, znamená jistou oficializaci scény nového divadla.
Jak se na předávání cen 20. února v pražské La Fabrice ukázalo, nezávislí divadelníci si nicméně udržují silný smysl pro sebeironii a jsou těmi prvními, kdo se s kritickým odstupem a nadhledem pouští do nahlodávání a problematizace hranic, které by jejich obor mohly omezovat. Nejisté vymezení, které v sobě nové divadlo skrývá, pojali moderátoři Marcela Máchová a Petr Reif jako hlavní téma večera, jež otevíral festival Malá inventura, a přihlásili se k němu jako ke své hlavní devíze.
Udělené ceny letos z větší části putovaly do regionů. Cenu za mimořádný počin na poli nového divadla získal projekt Mlýny městu v Pardubicích a inscenace Valentýn Petra Krušelnického a Apoleny Vanišové a One Step Before the Fall od Spitfire Company. Cenu za dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla si odnesl Roman Černík spojený aktuálně mimo jiné s plzeňskou Moving Station, cenu za mimořádnou podporu a prezentaci českého nového divadla v zahraničí získala slovenská Stanica – Žilina. V širší nominaci se vedle oceněných ocitli také inscenace Všechen sex mého života (Mammalian Diving Reflex a Motus), LIFEshow Petry Tejnorové, Manson (DOT504), Simulante Bande (VerTeDance), Prales (Handa Gote research & development) a Edge Petry Tejnorové.
Už jen z tohoto výčtu je zřejmé, že nejsilněji o své hranice nové divadlo zápolí s tancem. Za One Step Before the Fall získala Markéta Vacovská na loňské České taneční platformě ocenění Tanečnice roku a Martin Špetlík Cenu za světelný design, inscenace Simulante Bande si ze stejné přehlídky odnesla Cenu diváka. Také nominovaný Manson byl součástí programu loňské platformy (a letos tam bude La Loba Lenky Vagnerové, Boys Who Like To Play With Dolls Terezy Ondrové a Petera Šavela, Flashed by NANOHACH… a to jsou jen příklady děl, které najdeme na Platformě i na Malé inventuře).
Na Malé inventuře se letos diskutuje téma hranic mezi výtvarným uměním a divadlem. Zřejmě se však ukazuje, že hranice mezi tancem a novým divadlem je ještě exponovanější téma k diskusi. Jakou cenu mají popisy a škatulky, když zásadní je pouze úhel pohledu? Na jedinou inscenaci může několik různých pozorovatelů plácnout mnoho nálepek: tanec, nové divadlo, koncert… a také plácá, dle svých preferencí, nebo v lepším případě dle svého teoretického backgroundu. Dělá z taneční inscenace živý hudebník na scéně nebo filmové dotáčky nové divadlo? Jak hluboký podíl na tvorbě výsledného díla pro takové zařazení od jednotlivých umělců požadujeme? Protože s takovou logikou by se v novém divadle mohla ocitnout i nejedna činohra. Jenže neocitne. Je to jen proto, že vznikla v regulérním dotovaném kamenném repertoárovém divadle? Takže jde v novém divadle hlavně o uměleckou stránku věci nebo primárně o charakteristiky spojené se způsobem produkce a provozu (nezávislost a projektová práce)? Podobné otázky, které se mi v hlavě rojily při udílení Cen české divadelní DNA 2014, by bylo možné dál a dál sypat z rukávu pro potěchu teoretiků a všech, kdo nastavují grantové okruhy. Čímž nechci zpochybnit Cenu jako takovou, ani festival Malá inventura, protože zcela bezpochyby zviditelňují umělce a umění, kteří a které by se do jiných podobných akcí těžko soukali (o).
V Hnízdě, festivalovém meeting pointu ve Veletržním paláci, kde se hosté po udílení cen sešli na after party, se uhnízdilo Kakalíkovo kuře („Horší než divadlo je snad už jen umění!!!“, jak hlásá jedno jeho festivalové heslo). Nové divadlo nezahnízdí, jen když bude samo sebe stále zpochybňovat (jak se dělo na udílení letošních Cen), obnovovat, destruovat a když bude hledat novou krev, nová témata a umělecké prostředky. Když se ubrání tomu, aby jeho vymezení nebylo jen praktické a provozní. Když si uchová svůj podvratný postoj, nezařaditelnost, radikálnost, nečitelnost, které ho chrání před všeobecným přijetím a následným pádem do černé díry mainstreamu. Otázkou není jen to, co znamená „nové divadlo“, ale také, co znamená „nové“ a co „divadlo“.