V letošním roce uplynulo třicet let od prvního vystoupení japonského tanečníka, režiséra a farmáře Mina Tanaky v Praze, které v době totality muselo proběhnout v utajení. Za tu dobu ze semínka svobodné imaginace vyrostl mohutný strom. Slavný tanečník se v rámci oslav 20. sezóny Divadla Archa vrací do Prahy. Jeho první sólové vystoupení proběhne ve čtvrtek 12. června na Rohanském ostrově. V Arše poté 14. a 15. června Min Tanaka vystoupí v sólové inscenaci Šťastný strom.
Karlínský břeh, tzv. Přístav 186 00, je poslední baštou divoké přírody v centru Prahy. „Je příznačné, že si tanečník, režisér a farmář Min Tanaka, vybral právě toto místo“, říká Ondřej Hrab, ředitel Divadla Archa a Tanakův dlouholetý přítel. „Volně přístupný nový živý park by měl být v budoucnosti věnován kulturním aktivitám pod širým nebem. Stejně jako v případě Divadla Archa, které Min Tanaka v roce 1994 otvíral společně s Johnem Calem, tak půjde o zasvěcení prostoru sloužícího umění.“
V Praze poprvé vystoupil Min Tanaka v roce 1984. Jeho tehdejší tajné vystoupení viděla jen hrstka zasvěcených diváků. Od té doby se stal pro mnohé v České republice živou legendou. Tanaka byl prvním, kdo u nás představil butó, tanec japonské avantgardy, který se zrodil z potřeby znovu najít kořeny japonské kultury a odmítnout západní formální vzory. Pražské publikum mělo unikátní možnost pravidelně sledovat vývoj Tanakovy umělecké tvorby. Pověstná se stala jeho vystoupení v klubu Na Chmelnici, série představení Svěcení jara v Národním divadle v roce 1992, či ve společném vystoupení s Johnem Calem při otevření Divadla Archa v roce 1994. V druhé polovině devadesátých let vytvořil choreografii Grimm Grimm. Min Tanaka rovněž tančil uprostřed proudu řeky Vltavy při slavnostním znovuotevření Divadla Archa po povodni v říjnu 2003. V roce 2005 bylo představení Standing On the Edge (Stát na hraně) Tanakovým příspěvkem k Andersenovské sezóně Archy, kde si vybral téma člověka na okraji společnosti a naposledy v Arše vystoupil v květnu 2012 v sólu Locus Focus a duetu Step into the Shadow.
Min Tanaka, který fascinoval polovinu světa, je legendou sám o sobě. Funguje jako most mezi světy východu a západu, mezi velkoměsty a venkovem, mezi stářím i mládím, mezi nicotou a nejhlubším smyslem existence. Životní filosofií Tanaky je propojení tance a zemědělství.
V současné době spolu s dalšími tanečníky své skupiny Tokason hospodaří na dvou farmách v horách prefektury Jamanaši. Pěstuje zde organicky ošetřovanou zeleninu, rýži, sojové boby a čaj. V létě na jedné z těchto farem pravidelně pořádá mezinárodní festival Dance Hakushu. Každoročně se na jeho horskou farmu sjíždějí desítky mladých umělců z celého světa, aby podstoupili náročný tréninkový cyklus, kterému Tanaka říká Body Weather — Tělesné počasí.
Přední česká publicistka Jana Návratová doplňuje: „Pro české tanečníky a performery měl Min Tanaka veliký význam – řada z nich k němu na farmu jezdila a stále možná jezdí. Komplexní, filozofický systém, který ve svém Body Whether nabízel, totiž dával smysl jak uměleckým intencím, tak životu jako takovému. Prostě ty dvě linie spojil. A spojil je jako úkol, jako výzvu. Předpokládal dřinu, pokoru, dril – tak věčně diskutující evropská intelektuální povaha prošla zkušeností, která jí nastavila naprosto nový úhel pohledu na svět a sama sebe. Ale taky na umění, které nelze chápat jako projekt, leč jako imanentní součást práce a života, jako úrodu rýže.“
6. 6. 2014