A je tu třetí papírové číslo letošní Taneční zóny! Tentokrát zaměřené především na letní festivaly a nový cirkus.
Tanec Praha, Avignon, KioSK, Montpellier, ImPulsTanz, Edinburgh, Letní Letná – a mnohé další, které jsme v záplavě jiných zachytit nestačili -, to jsou akce, jež se pro milovníky tance a současných podob fyzického divadla staly drogami, bez nichž si svůj život snad ani neumějí představit. Obdobnou drogou je nový cirkus. Odkud se vzal, jaký dnes je, jak se ten český odlišuje od zahraničního a jaké jsou vztahy s tradičním, o tom diskutují v Branách vnímání Nina Vangeli, Veronika Štefanová, Jan Dvořák, Ondřej Cihlář, Dagmar Roubalová, Jiří Turek a Rosťa Novák jr. Teoretici i praktici, umělci i produkční. Snad i pro vás, návštěvníky pestrobarevných šapitó a dřevěných bud, je cirkus amfetaminovou extází, jež vás uvádí do stavů úžasu, podprahových vzpomínek a psychedelických vizí, do světů, kam normální smrtelník má brány uzavřené. Že to není jen svět a úžas naší přítomnosti, dokládá Knižní i Historická zóna.
Ale nejen těmto tématům a drogám věnujeme prostor v tomto čísle Taneční zóny. Jana Návratová se v létě setkala s primabalerinou Dariou Klimentovou a bavily se o její právě ukončené kariéře i představách o budoucnosti. Nina Vangeli si zase domluvila schůzku s režisérem a dramaturgem Petrem Boháčem, šéfem Spitfire Company, a bavili se o Smrti s velkým S. A publicista, hudebník a performer Alex Švamberk se ohlížel za svými cestami za opravdovostí života a umění. Co ho k tomu vedlo? Japonec Tanaka, který v červnu tančil v Divadle Archa a na Rohanském ostrově v Praze. Že není Švamberk takto postižený sám, dokládá v rozhovoru s Janou Soprovou nizozemský tanečník Frank van de Ven.
Závěrečná Radioaktivní zóna kriticky ozařuje pevná i nepevná jádra letních produkcí u nás i v zahraničí. Nabízíme tak aspoň základní přehled toho, co se za uplynulý čtvrtrok v námi dosažitelném světě dělo.
Tanec a psaní o tanci, nový cirkus a psaní o něm, pohybové verbální i neverbální umění, site-specific, visual a performance art, divadelní antropologie, uvažování a psaní o nich jsou drogami, na nichž jsou naši autoři závislí. Chtěli bychom a snažíme se, aby i prohlížení a čtení Taneční zóny, její tištěné i internetové podoby, bylo pro vás drogou, bez níž si svůj život neumíte představit. Drogou, kterou si každý čtvrtrok a denně pícháte do žil.
Možná bych měl ještě oznámit, že jsem se v září stal šéfredaktorem Taneční zóny i na další léta. Rozhodlo o tom na základě konkursního řízení Sdružení pro podporu vydávání revue Taneční zóna. Ale to je nepodstatné. To feťáky nezajímá. Hlavně, aby dostali svou dávku. Věřím, že vám ji – spolu s ostatními redaktory a okruhem spřízněných autorů – zajistíme i v budoucnu v míře větší než malé.
Vladimír Hulec, šéfredaktor Taneční zóny