Tanec v Rakousku
(podzim 2010)
V dalším čísle Taneční zóny mapujeme další středoevropský taneční kontinent — Rakousko, které představujeme jako zemi tanečního konceptualismu. Rakouský kritik a teoretik Helmut Ploebst ve svém článku Hořící palác odhaluje souvislost tohoto choreografického přístupu s rakouským experimentálním filmem. Mladou generaci tanečních experimentátorů představuje v článku Rakouským tancem dávno nepulzuje jenom vídeňská krev, Jitka Šťávová. S jedním z nejznámějších tvůrců na poli současného rakouského tance — Chrisem Haringem se seznámíte v rozhovoru Zuny Kozánkové, s titulem: Rád se dívám na tělo jako na něco zvláštního. Vídeň se stala hlavním městem středoevropského tance bezesporu díky velkému letnímu tanečnímu festivalu ImPulsTanz — Nina Vangeli, jeho pravidelná návštěvnice, rozsáhle komentuje poslední ročník této významné kulturní události. Rakousko však není jenom Vídeň — což dokládá příspěvek Zuny Kozánkové o salcburské taneční scéně — Tanec v sevření hor. Rakousko také není jenom zemí experimentů, ale i tradice — s historií vídeňského valčíku se seznámíte v odborném textu Doroty Gremlicové. Zcela unikátním fenoménem spjatým s koloritem Vídně je španělská dvorní jízdní škola — rozhovor s jejím dlouholetým ředitelem a odborníkem na drezúru bílých lipicánů, dvorním radou doc. Jaromírem Oulehlou má titul Pěstování koní je součástí vysoké kultury a pořídila jej Nina Vangeli.
Číslo dále přináší recenze festivalů — domácích i zahraničních, komentuje první premiéru podzimní sezóny Mah Hunt Lenky Vágnerové a seznamuje v článku Jak vysvětlit obraz ministryni kultury s provokatéry z Talinu, jež na svých cestách objevila Nina Vangeli.
Hezké počtení přejeme!