Taneční zóna v zemi čardáše!
(léto 2010)
Druhou zastávkou letošního ročníku, v němž mapujeme tanec střední Evropy, je – Maďarsko. V úvodním rozhovoru Markéty Faustové s tamním odborníkem Tamásem Halászem se například dozvíte, že Maďarsko právě zažívá taneční boom a že, krize – nekrize, větší skupiny dostávají na rok milion.
Maďarsko jako zemi tance už dávno proslavila jména: Joseph Nadj, Pál Frenák, Yvette Bozsik, Gábor Goda či soubor Střední Evropa – každému z nich věnujeme samostatný profil v bloku Velká choreografická pětka. Z představitelů Mladé krve – nové choreografické generace vás upozorníme na jména: Éva Duda, Adrienn Hód, Krisztián Gergye a Réka Szabó.
Několik výrazných talentů z Maďarska (např. Márta Ladjánski, Ferenc Fehér, Zoltán Gresco či Ágnés Fülöp) „zabodovalo“ v minulosti na soutěž o cenu Jarmily Jeřábkové – reminiscenci na jejich vystoupení zprostředkovala Nina Vangeli. Maďarská taneční historie v mnohém připomíná tu českou, jak se dozvíte v textu Jany Návratové Tanec podivuhodných mandarínů.
V bloku recenzí najdete reportáž izraelské taneční žurnalistky Gaby Aldor z České taneční platformy. Komentáře k jednotlivým choreografiím uvedeným na ČTP pro náš časopis formulovali světelní designéři Jan Beneš a Pavel Dautovský. Jak se tančilo, nebo spíše netančilo, na 9. německé taneční platformě vás informujeme v článku Jeden krok vpřed, ale nikoli taneční (Jana Návratová).
Dále přinášíme profil souboru Décalages od Jany Bohutínské, polemickou reflexi Petra Šourka na představení Casablanca Therapy Bojana Jablanovce či recenzi Niny Vangeli Fibonacchiho posloupnost o konceptuální choreografii [action 8] – Singularity Řekyně Marii Koliopoulou, která hostovala v Divadle Duncan centre.
Markéta Faustová pro vás připravila blok věnovaný olomoucké Divadelní Floře, v němž recenzemi a rozhovory informuje o tvorbě Švédky Charlotty Öfverholm a Němce Stephana Drehera. Mnohem více v časopise!
Ještě léto přeje Vaše redakce Taneční zóny