Tanec a animalita
(podzim 2009)
Autoři nového čísla Taneční zóny se zamysleli na vztahem lidského a zvířecího pohybu, nad jejich paralelami, inspiracemi, nad fascinací pohybem zvířat, nad nevědomou rovinou instinktů a reflexů.
Řadu příkladů neúčelného pohybového estétství v chování zvířat, v němž můžeme spatřovat taneční harmonii uvádí v článku Napodobíme-li tapíra, tapír určitě přijde přední český etolog Stanislav Komárek. Divadlo Kentaur z Marseille zbudovalo na hlubokém, intimním vztahu s koňmi svou osobitou poetiku, což dokládá text Thomase Hahna Kentaur jako hermafroditní utopie. Celým souborem článků věnuje toto číslo pozornost fenoménu koridy. Instinktivní chování, které máme společné se zvířaty, je základem brazilské capoiery, jež se stala pro oblast současného tance inspirativní technikou rozvíjející přesnost, bdělost, rychlost, cit vůči partnerovi a prostoru — více v rozhovoru Zuny Kozánkové s mistrem obou technik Brunem Cavernem. Jak je tomu u lidí, kteří nemohou vnímat zrakem a jsou odkázáni na představivost a jiné detektory orientace, jsme zkoumali na hodinách flamenka, v nichž se tanečnice Petra Šťastná pokouší „šťastně” předat zážitek z pohybu slepým tanečníkům. O fenoménu tarantismu — nemoci a léčbě záhadné choroby čtěte ve studii mladé odbornice na tuto problematiku, Ireny N. Kobylákové.
Pohled zblízka (tedy blok hi res) jsme tentokrát věnovali tanci v regionech.
Recenzní část je pak ohlédnutím za významnými mezinárodními festivaly — Impulstanz, Letní Letná a polským site specific festivalem Miasto. Recenzně se vyjadřuje Taneční zóna k premiérám Kdo je Annik?, Ryba a k uvedení choreografie Origine belgického choreografa Sidi Larbi Cherkauiho na festivalu Divadelná Nitra.
Tanečníci a zvířata — spojte se!