Právě vyšlo druhé číslo Taneční zóny 2017
Zaměřujeme se v něm především na muže-tanečníky. Kdo jsou, jací jsou, v čem jsou jedineční, výluční, jaké mají místo a postavení v rámci historie a současnosti tance a tanečního světa. Sledujeme řadu příběhů, přístupů a pohledů na ně a skrze ně od dob předkolumbovských přes dvacáté století po dnešek. Byli a jsou to estéti, mystici, snílci, vizionáři, řemeslníci. Mistři dokonale ovládající své tělo, jež dávají v plen a všanc nám – divákům.
Dočtete se tak o průkopníku amerického tance první třetiny dvacátého století Ted Shawnovi (1891 – 1972), německém expresionistickém tanečníkovi Haraldu Kreuzbergovi (1902 – 1968), legendárním ukrajinském tanečníku-sólistovi Alexandru Sacharovovi (1886 – 1963), původem českém výrazovém tanečníkovi Françoisi (Františku)Malkovském (1889 – 1982), japonských butó tanečnících Sankai Juku a v neposlední řadě o belgickém choreografovi a tanečníkovi Wimu Vandekeybusovi či choreografovi Sidi Larbi Cherkaouim, které jsme měli možnost vidět nedávno v Praze v Divadle Archa nebo v rámci festivalu Tanec Praha. Tomuto festivalu — jeho letošnímu 29. ročníku – je věnována speciální „zóna“ čísla, jež přináší festivalovou reflexi Niny Vangeli, rozhovory s hlavními zahraničními hvězdami a recenze. Zóna Balet nabízí velký rozhovor s novým šéfem baletu pražského Národního divadla Filipem Barankiewiczem a esej anglické dopisovatelky Tz Lizzy Le Quesne o Sergeji Poluninovi a filmu Tanečník. Ohlížíme se též za 25. výročím založení pražské taneční konzervatoře Duncan Centre, dvěma příspěvky a původní fotoreportáží přibližujeme novou choreografii Sashy Waltz Kreatur, jež měla premiéru v květnu v berlínském kulturním centru Radialsystem V. Zvláštní zóna je věnovaná dánskému divadlu Odin Teatret a především jeho zakladateli Eugenio Barbovi, kterému byl v květnu udělen čestný doktorát JAMU. V zóně Antropologie pokračujeme v mapování cest tance a hudby od prvopočátků lidstva, tentokrát se autor Stanislav Slavický věnuje kolonizaci Nového světa, především Střední a Jižní Americe. Lucie Němečková v poslední kapitole zóně odkrývá historii klaunů a herců afrického původu působících na přelomu 19. a 20. století v Paříži, konkrétně se věnuje klaunovi Rafaelovi řečenému Chocolat, o němž nedávno natočil francouzský režisér Roschdy Zem životopisný film Monsieur Chocolat.