Inscenace o (ne)svobodě, o generaci Z, sociálních sítích, pohybu všeho druhu, jedné válce, o tom, co nás rozděluje, ale mnohem více o věcech, které nás spojují. Ten příběh dnes zná celý svět a bez ohledu na to, na které straně barikády stojí, se téměř každého člověka (troufám si říct nejen Evropana) silně dotýká.
Boom vol. 2 je pokračováním divadelního útvaru, který vznikal z nutnosti, z něčeho, co na jaře roku 2022 vzešlo z potřeby sdílet výpovědi jedné generace artistů (tzv. Young Blood – umělců od 14 do 32 let) a studentů Kyjevské akademie divadelního a cirkusového umění. Na půdě pražských Jatek 78 našla ukrajinská polovina tvůrců nejen bezpečné místo k životu, ale také možnost tvořit, dál rozvíjet, v čem byli do té doby vychováváni, trénováni, a co se stalo (možná nečekaně) tím nejsilnějším smyslem jejich života. Doslova za několik hodin soubor obohacený o nové členy nazkoušel na prknech Jatek 78 Boom vol. 1.
O půl roku později pokračování Boom vol. 2. uchvátilo obecenstvo na festivalu Fringe v Edinburghu. Jeho česká premiéra poté proběhla 30. září.
Problémy generace Z by vydaly na několik vlastních inscenací různých žánrů. Není divu, že se v souvislosti s Young Blood měly stát i původním tématem inscenace Boom. V souvislosti s dopady událostí, které zástupci této generace řeší na východ od hranic ČR, se ale v mých očích stává o to palčivější. Tyto okolnosti bezděčně utvořily z jednoho tématu mnohovrstevnatý příběh o současnosti. Svým způsobem dramatizují, relativizují i oslavují každodenní běžnou rutinu a nabízejí možnost otáčet s vlastní perspektivou i úhlem, z něhož se díváme na svůj život.
Považuji za nutné říct, že Boom vol. 2 primárně netraumatizuje, i když by se to nabízelo.
Vypráví příběhy (zpočátku obyčejných) adolescentů – jak na ně působí sociální sítě rostoucí jako houby po dešti? Zajímají se jen sami o sebe a o svůj vzhled? Jsou chytří, hloupí, sebestřední, povrchní, nezajímaví, lhostejní nebo snad divní? Podceňují je generace jejich rodičů či naopak přeceňují? Jsou fakt tak jiní než já a moji vrstevníci? Dost o tom pochybuji. Byť ne vždycky rozumím všemu, co činí, zdráhám se cokoli hodnotit.
“Skills neoje*š” a ani Boom by bez skutečných novocirkusových dovedností nevznikl. Čtrnáct performerů na jevišti holešovických Jatek rozplétá šňůru svých talentů. V sedmdesáti minutách interpretují své osobní příběhy skrze akrobacii (na hrazdě, zemi, cyr wheelu, ve vzduchu, na tyči i na šále), ale také skrze množství simultánních akcí – žongláž, herectví, loutkoherectví, práci s multimédii, hru na hudební nástroj i zpěv. Vypráví o běžných i méně běžných situacích, které je v životě potkaly a v momentě, kdy by se divák už už chtěl dojmout, celý tenhle doják záměrně zcizují. Ať už prostřednictvím nejrůznějších mobilních aplikací, projekce, živého vysílání, klaunských výstupů, výstupů z rolí či komunikace s diváky formou “bufetu”, kde se podává chleba ve vajíčku. Tím vším ale po “brechtovsku” celé sdělení umocňují a dovolují divákům zamýšlet se nad tím, co se před jejich očima odehrává.
Boom v sobě nese mnoho témat, ale tím nejdůležitějším je pro mě svoboda. Zlehka omšelé téma, které ale dle mého soudu musí být diskutováno znovu a znovu. Vzhledem k tomu, že ne pro všechny je tahle hodnota samozřejmá, cenná a dostupná. Stala se mimo jiné také tématem posledních deseti minut inscenace, kde režisér (Rosťa Novák ml.) nechává volnou ruku samotným mladým tvůrcům. Když o nás, tak naším jazykem. Závěr Boom vol 2. je syrovou a pravdivou zpovědí natočenou na jednu kameru. Nelehkou odpovědí na otázku – co je to svoboda a co pro mě znamená. Pro každého něco jiného. Pro někoho odpovědnost nabitá dřív, než zamýšlel, pro někoho bezpečí, pro někoho možnost nadechnout se a být sám sebou. A čím je pro vás?
Neustále mě fascinuje, jak velké věci dokáže mezi lidmi nastavit prostá a přirozená jinakost. Mosty sice dokáže bořit, ale také stavět. A jeden takový jsem viděla. Zpevněný prostřednictvím spolupráce lidí, kteří se původně vůbec neznali, neuměli řeč toho druhého, ale přesto si rozuměli. Protože chtěli. Dokázali projevit podporu, náklonnost, soucit, ale i radost a lásku k řemeslu a k sobě samotným. Skrze sdílení, které se většinou neomezuje na jazyk a řeč, ale které v nás přes rozdíly proudí navzdory tomu, že pocházíme odjinud nebo tomu, že máme jiné zkušenosti a znalosti. Díky objetí a (nejen umělecké) spolupráci a vzájemné podpoře.
Hodnoty, které z Boom vol. 2 tryskají jsou velmi humanistické a prosvítají napříč světem i generacemi. A těmi hodnotami míním disciplínu, skutečný artistický um, laskavost, solidaritu, důvěru a naději. Z nich se na poli tohoto fyzického divadla rodí kreativita i propracovaný umělecký tvar.
A já se na závěr, schválně bez kontextu, ptám: Co je dnes větším hrdinstvím? Osedlat si medvěda nebo si stoupnout na jehly a ovládnout parket v rytmu Beyoncé?
Boom vol. 2.
Koncept a režie: Rostislav Novák ml.
Scénografie: Pavla Kamanová
Choreografie: Thomas Steyaert
Hudba: Igor Ochepovsky
Interpretace: Young Blood & studenti Kyjevské akademie divadelního a cirkusového umění
Česká premiéra 30. 9. 2022 Jatka 78