Žijeme ve zrychleném světě. Klade na nás nemalé nároky, vyžaduje výsledky, úspěch…A my se přizpůsobujeme – rodině, počasí, ekonomické a politické situaci, i jiným lidem. Kam se poděla naše přirozenost – to, co nás zcela nezištně a bezdůvodně naplňuje a přináší pocit svobody a štěstí? Stěžovat si na to, že něco nemám, něco mi chybí, něco nejde, je už jako módní trend. Přitom většina těch důležitých věcí tkví v rozhodnutí a vášni, kterou k dané věci chováme.
Mr. Gaga – Ohad Naharin – jeden z nejuznávanější choreografů současnosti prožil dětství v kibucu Mizra v Izreli, více než s rodiči komunikoval s ostatními dětmi a zvířaty. Když mu bylo pět, jeho rodina se rozhodla z kibucu odejít, jako voják zažil tzv. Jomkipurskou válku (1973) plnou naprostých absurdit, nesmyslů a smrti. Tanci se začal věnovat až ve dvaadvaceti letech, opustil soubor pod vedením Marthy Graham, soubor Maurice Béjarta, nedostudoval ani Julliard ani School of American Ballet, žil v New Yorku bez práce i bez peněz. Žena, kterou miloval zemřela, měl zdravotní komplikace, díky nimž musel přestat načas tancovat. A přesto šťastně žije dál a tvoří. Po několika odmítnutích z jeho strany a sedmi letech jeho života vznikl v režii Tomera Heymanna dokument, zachycující nejen úspěchy, ale především pády fenomenální taneční osobnosti. Heymann využívá množství domácích videí, materiálů ze zkoušek, ale i záběrů , jež vznikly náhodou a ať už se vztahují z osobnímu nebo profesionálnímu životu Ohada Nahrina, nezasahuje do nich ani je nekomentuje. To nechává na tanečnících a Naharinovi samotném. V necelých dvou hodinách s ním prožijeme dětství, profesní začátky, hledání sama sebe, ztráty, vytrvalost, těžkou práci, lásku i radost. A nejen tím se diváku přibližuje, ukazuje totiž to, že nikdo není slavný a úspěšný hned, bez práce.
Nezáleží na tom, co, kdy nebo kde děláme. Fyzická aktivita by nám měla přinášet potěšení a vycházet z původních anatomických funkcí tělesné stavby. Tanec nemá být utrpením, ale blahem. Lidské tělo je v tomto ohledu geniálním vynálezem, funguje na principu akce / reakce. Za předpokladu, že jej budeme přetěžovat a nedopřejeme mu odpočinek, vypoví zákonitě službu. To v horším případě, dá se s ním ovšem pracovat i tak, že nás odmění a ukáže, co všechno umí. Pokud mu poskytneme prostor, dá najevo to, co jsme mu odpírali, potlačí nesmyslné hranice nastavené naší životosprávou nebo zlozvyky a v jediné vteřině (například v okamžiku ztráty vědomí) zafunguje tak, jak by ve skutečnosti mělo.
„Nehraj, že padáš. Spadni!“
Fakt, že na něj působí jedna z nejmocnějších zemských sil – gravitace – neznamená jen to, že na rozdíl od stavu bez tíže taháme svou váhu neustále s sebou, ale také to, že díky ní lidské tělo chrání samo sebe. Gaga jako „technika“ vychází ze zkušenosti uzdravování vlastního těla, poslouchání toho, co se snaží sdělit. Není třeba být krásný, dívat se na sebe, dělat velká gesta. Naopak – méně „dělat“ a více cítit. Fyzická aktivita představuje část našeho bytí a vypovídá něco o naší duši. Nezáleží na tom, jestli tančit tak zvaně umíme. Téměř všichni máme možnost a schopnost se pohybovat, vnímat rytmus, vibrace, zavřít oči a cítit. So, do it!
„I dance every day and I wat everybody to do it.“
Ohad Naharin
Mr. Gaga
Režie: Tomer Heymann.
Hraje: Ohad Naharin ad.