V rámci letošního ročníku festivalu Natřikrát se představily tři zahraniční taneční skupiny ze Slovenska a Francie. Není to mnoho, ale zároveň se na tak zdánlivě malém prostoru bylo možné setkat se třemi naprosto odlišnými přístupy k současnému tanci a pohybu, které v Brně obvykle k vidění nejsou. Výběr inscenací svědčí o vkusu a dobrém přehledu organizátorů, co se v současnosti na světové taneční platformě děje. Závěrečné festivalové představení We don’t need so much space to dance francouzských Le Joueurs se odehrálo v bytě, v jedné místnosti, na jedné manželské posteli. Jako by mělo na závěr vystihnout myšlenku a postavení celého festivalu Natřikrát. „Nemáme moc místa, ale nepotřebujeme ho. Na to aby se děly nevídané věci, máme prostoru dost.“
Spíše než jako divák jsem cítila jako host. Všichni „pozvaní“ měli sraz na Konečného náměstí, aby se pak společně vydali na „návštěvu“ do jednoho bytu na Jiráskově ulici. Posezení se se konalo v ložnici, kde už v posteli čekali čtyři performeři oblečení jen v bílém spodním prádle, takže skoro až splývali s povlečením a manželská postel se vlivem bílé zdála nezvykle prostorná. Štěbetali, četli v časopise, smáli se, váleli se. Nebylo jasné, kdy představení začne — ani to, co má začít. Zkrátka se setkali lidé. Performeři většinu času hosty bavili historkami ze společného cestování a svými zážitky z Brna, které navštívili v létě 2015. Na základě výletu vytvořili tuto performanci. K dokreslení a pro názornost promítali videa a fotografie, které dotvářeli v programu malování. To vše aniž by zásadně opustili plochu postele, přičemž se po sobě různě převalovali, vstávali, leželi, seděli ve snaze maximálně využít (ne)dostatečný prostor. Intimita polonahých neustále se dotýkajících těl performerů a bezprostřední blízkost všech diváků v místnosti působila kontrastně k záměrně navozované atmosféře naprosto běžné situace.
Mluvili lámanou primitivní angličtinou se silným francouzským přízvukem jako by se bavili s přáteli. Pouze jediná část měla charakter opravdu nacvičené herecko-pohybové etudy, ve které nejprve pohybově ztvárnili téma vztahu dvou lidí v doprovodu staré české lidové písně o lásce a posléze její možný význam vyložili z perspektivy současnosti téměř nehybně pouze vyslovováním floskulí. „Tancem“ byly jednoduché pohyby nohou a rukou čouhajících zpod peřiny a pohledy zpoza slunečních brýlí, jehož součástí bylo i předchozí převlékání do barevných větrovek a běžeckých bot všech čtyř performerů pod jednou peřinou. tím celé entrée nabylo na absurditě a působilo humorně. Slovní interpretací písně pak byly poněkud ironizované výkřiky frází jako „I love you.“, „I love you too.“, „I stay with you forever.“ a podobně. Jinak nehráli, exhibovali a improvizovali. Šlo jim o nový unikátní společný zážitek s diváky, přičemž šli často do přímé komunikace. Vyhledávali oční kontakt, rozlili do panáků domácí pálenku, aby si všichni v ložnici připili, na závěr pak dražili v Brně získané předměty výměnou za jiné.
Performance byla založena na principech přirozené komunikace lidí (jak performerů, tak diváků) v (ne)obvyklé situaci. Divadelní konvence „pasivního“ diváka, proti kterému stojí „aktivní“ herec se téměř setřela. Šlo o zdůraznění vzájemného partnerství. Performance nenesla žádnou dějovou linku, která by měla začátek a konec, což však neznamená, že by jí chyběla struktura. Tu je však nutné recipovat velmi otevřeně a vyžaduje více odvahy „nerozumět k čemu to všechno, než nakonec třeba porozumím“. Postupně se obraz performance skládá nikoliv lineárně kausálním způsobem, ale jako zdánlivě nahodilá koláž událostí. Tvůrci nepracovali s fiktivní skutečností ale s estetikou zážitku, společného prožívání a vyprávění příhod ze života. Mnohdy byl dokonce důležitější fakt, že se něco děje, než že by události měly nějaký hlubší význam.
We don’t need so much place to dance funguje jako celek na základě přibližně nahozeného konceptu. Ten je ve větší či menší míře naplňován představení od představení a umožňuje improvizaci. Důkazem toho je i skutečnost, že přesnou délku performance neurčuje délka jejích jednotlivých částí, ale zazvonění alarmu, na kterém se odpočítávají minuty do konce performance, přičemž i potlesk zde působil poněkud nepatřičně.