Po historických reminiscencích ať už v řádu fikčního světa, mystifikace či „autorského pomníku“ se divadlo Vosto5 vrhlo na pole vědeckofantastické. V novém zážitkovém sci-fi dramatu Kolonizace, které představilo v pražské Arše, se mělo inspirovat samotným prostorem divadla, evolucí a československými sci-fi komiksy.
Na „kosmickou misi“ obdržel každý divák před vstupem do sálu svítící tyčinku a jeden pár sluchátek. Tyčinku si po vzoru dříve příchozích stočil do tvaru náramku a navlékl na ruku s předpokladem interakce. Té nasvědčovala i koncertní úprava sálu bez sedaček. Diváci si pomáhali nasazovat svítící kroužky a vzájemně si ověřovali provozuschopnost obdržených sluchátek, radil jim tak i instruktážní hlas ozývající se z reproduktorů. Jak se ukázalo, byla to také jediná a poslední interakce, k níž během více jak hodiny došlo. Navíc si ji poskytli diváci vzájemně mezi sebou. Úvodní proškolení také stanovilo mantinely – LED pásky na podlaze za nimiž se divák za žádnou cenu nesměl ocitnout. U Vosto5 bychom i za těchto okolností pořád věřili v povedenou mystifikaci.
Kolonizace ale oproti dřívějším projektům moc žertovná nebyla, instrukci mínili inscenátoři stejně jako následný rozhovor velitele vesmírné lodi a jeho posádky, přenášený do sluchátek, vážně. Text rozhovoru citoval žánrová klišé sci-fi s tak nepatrnou nadsázkou mluvčích, že svou úmornou délkou spíš připomínal nepovedenou rozhlasovou hru na téma kosmonautika všedního dne. Když už to vypadalo, že jsou všichni přítomní v sále donuceni k poslechu a ten je zdrojem žertu a snad možná i zkoušky trpělivosti publika, pronikla na ochoz čtveřice mužů ve skafandrech. Z jejich jednání i replik bylo zřejmé, že vstoupili na dosud nepoznanou půdu a snaží se určit rozlohu, tvar a účel objektu. V intencích komiksového žánru spustila jejich objevitelská mise řetězec reakcí. Prostor, který sami definovali jako ovál tedy vejce uprostřed vyplněné žloutkem, samovolně blokoval únikové východy, přehříval se a začal vytvářet různé chemické reakce prostředkované precizními světelnými technologiemi a kouřostroji. Neustále se odněkud svítilo nebo kouřilo.
Banalita dialogů navíc podpořená nulovou snahou režiséra Jiřího Havelky o charakterové rozlišení čtveřice astronautů vedla k tomu, že divák jen vyčkával, odkud a kdy přijde další oslňující efekt. Přitom výrazná typologie pánů z Vosto5 (Tomáše Jeřábka, Petra Prokopa, Ondřeje Bauera a Ondřeje Cihláře) k prokreslení povah vybízela a mohla být zdrojem dramatické situace, která Kolonizaci zoufale chybí. Neutáhl ji ani pokus o nadsázku v samém konci — rozepře mezi dvěma „kolonizátory“. Jeden hájil zájmy vědy, druhý zadání bezohledného těžebního průmyslu. Vědec se odmítal vrátit do vesmírné lodi, aby i s vědomím osobního konce prozkoumal zdejší vznik nového života. S větou o nutnosti osobního přesahu každého živého tvora zmizel mezi diváky, kterých si jako ostatní tři muži ve skafandrech dosud důsledně nevšímal, v laserové záři.
Po technické stránce nelze Kolonizaci nic vytknout. Při objevování vesmíru ale Vosto5 zapomněla na to zásadní a to je příběh. Nerozhodla se, zda chce vytvořit zážitkové site specifik, poctu béčkovému žánru či něco úplně jiného. A vizualita tematické vakuum nevyplní.
Kolonizace
režie: Jiří Havelka
námět a scénář: Jiří Havelka, Petr Prokop a Ondřej Cihlář
výprava a kostýmy: Jan Brejcha a Mikoláš Zika
hudba a sound design: Martin Tvrdý
light design: Tomáš Morávek
projekce: Martin Bražina
hrají: Ondřej Bauer, Petr Prokop, Tomáš Jeřábek a Ondřej Cihlář
premiéra: 1. února 2016 v Divadle Archa