…Jakoby si kamarádky Lea s Martou vzaly starý kufr, vyštrachaly propálené fotografie, několik kusů látek, rozpadlých panenek a uměleckých knih, deníčků a vlasových sponek a chvíli se čančaly a chvíli ty panenky svlékaly do spodních kalhotek…
Vybavuji si Leu Švejdovou a Martu Trpišovskou v choreografii Naměkko, Naostro, kterou Nanohach vytvořili v roce 2005. Lea je se svými krátce střiženými zrzavými vlasy lišácká, dravá, ale zároveň jemná, stydlivá a poetická. Marta, jejíž dlouhé rovné vlasy mě nepřestávají fascinovat, když jí při tanci následují je zase ladná jako mořské vlny, energická, silná, fyzická, rozpustilá, kurážná. Obě dvě jsou zkrátka „ženské”. Když se na ně dívám na jejich novou společnou choreografii Den a noc a noc a den, která vznikla jako poslední choreografie taneční skupiny Nanohach, z jejich charismatu se neztratilo nic.
Téma emancipace jsem u nich vnímala vždy. V Naostro možná nejvíc ze všech prací. Pro novou práci si tanečnice vybraly jako inspiraci dvě ženy — umělkyně, které se stereotypy ve vnímání ženy bojovaly — Virginii Wolfovou a Toyen. Připravily tvar, který je spíše divadelním obrazem či scénickou básní než choreografií.
Setkávají se v zaprášeném budoáru (scéna Nora Sopková). Kouří na starých křeslech zakrytých bílou látkou (Marta z nich látku svlékne, když se odhalují i postavy). Na hlavách mají klobouky a jsou oblečené v dobových šatech přelomu devatenáctého a dvacátého století (kostýmy Mariana Novotná). V županech hrají karty. Světlo jakoby přicházelo ze starých lamp. Ze stropu visí exoticky působící lustr potažený zašlými barevnými látkami připomínající mrtvé zvíře. Lea přichází s parukou přes obličej v monstrózním kabátci jako přízrak z obrazů Toyen. Avantgardně abstraktní, zároveň romanticky rozevlátou atmosféru podporují zvuky hracího strojku, starého klavíru, projektoru nebo tikáním hodin, disharmonií spojených s harmonií v hudbě.
Pseudonym Toyen, které Marii Čermínové vymyslel Jaroslav Seifert, dává možnost ztotožňovat se s různými já, je to výraz označující mnohost cest a způsobů. Tvar scénické básně, kterou si autorky vybraly jako by s tím korespondoval. Ačkoli se tanečnice – choreografky již dříve inspirovaly literárními předlohami, jak tomu bylo např. u Písečné ženy Ley Švejdové, divadelní tvar takového rázu ještě nepředstavily. Budiž oslavou celého souboru a v době premiéry ještě spíše těchto dvou žen, jejichž roztomilý polibek na scéně vypráví o jejich spojenectví, přátelství na poli lidském i tvůrčím, které nás za ta léta v pracích Nanohach tolik bavilo.