Ze svého nedávného pobytu v Londýně si přivezla naše korespondentka Šárka Švábová mnoho dojmů. A protože je její specializací mimické divadlo, navštívila i několik divadel, které tento žánr v městě nad Temží prezentují. Co viděla tentokrát? Muže v pyžamech!
Americké komediální duo, které si říká The Pajama Men, není na britské scéně žádným nováčkem. Každoročně vyprodá Fringe festival v Edinburgu a pravidelně se vrací i do Londýna, kde na podzim představilo v Arts Theatre svou novou inscenaci Just The Two Of Each Of Us. Dvojice se v ní přidržela svých osvědčených receptů založených (jak už název napovídá) na multiplikaci rolí.
Shenoah Allen a Mark Chavez se seznámili na stření škole roku 1993. Tehdy si pyžamový mundúr patrně šetřili jen pro soukromé ložnicové „výstupy“. Teprve v posledním desetiletí ho ve svých surrealistických skečích proslavili po anglofonním světě, který je odměnil mnoha kredity (mimo jiné nejprestižnější australskou cenou za komedii, Barry Award, na Melbournském mezinárodním festivalu komedie v roce 2009).
Náladový podkres živé hry na klávesy a dvě víceúčelové židle tvoří stabilní prerekvizitu (nezbytný předpoklad) pro vizualizaci předváděného. Ostatek leží na bedrech mimického umu performerů. Verbální složka čerpá humor z chytlavých hlášek i obnošených sloganů, ale teprve v symbióze s fyzickým jednáním dorůstá výšin mistrovských gagů.
Fyzickým jednáním nemám na mysli vybroušenou pohybovou ekvilibristiku. Těžiště humoru tkví ve výrazové pestrosti autorské dvojice, klenoucí se od expresivity obličejové mimiky přes různorodost hlasových poloh po jemné odstínění gestické řeči, která dává ožít široké paletě zosobňovaných kuriózních charakterů a nezřídka i předmětů.
Asurdní skládanku drží již tradičně pohromadě zběsilé tempo přeskoků z rolí a perspektiv a diváci se až v závěru zorientují v záměrně překombinované zápletce, jejíž tvar i obsah inspirují naleziště populární kultury. Ve hře Just the Two of Each of Us se protíná mýtus se současností, cesta za nesmrtelností krále Marka I. (Jediného) a jeho sluhy Leopolda s kratochvílí návštěvníků středověkého zábavního podniku pro rodiny.
Mnohovrstevnaté vyprávění pohání kupředu různorodá směsice šťavnatých karikatur, které sice nemohou nenést ozvuky dřívějších kreací, přesto jsou vždy čerstvou ingrediencí, vnadičkou celého pokrmu. Tentokrát se jednou z nejzdařilejších stala postava muže, pro nějž bylo vše v životě příliš snadné. Satirickými stálicemi zůstávají pak motivy metamorfózy a krvavých žní (zde dílem všežravé bestie minimalisticky zpodobené hrou prstů na zádech). Tím komedie žánrově infiltruje doménu hororu a sci-fi.
Přestože je scénář zafixován, interpreti se často „odbourají“ a improvizací rozkošatí slibné obrazy. Hlavním kritériem úspěchu je potom inovace výrazových prostředků, které se mohou dokonce samy stát předmětem ironie. Ve svém nejnovějším počinu tak „pyžamáci“ zakomponují otevřenou hru se svou technikou do scény demonstrující nasazování, resp. sundavání protetické) ruky…
Pajama Men posbírali v inscenaci Just The Two Of Each Of Us nový materiál, aby ho vměstnali do staré formy, která je sice originálním logem autorské dvojice, ale také se nevyhnutelně opotřebovává. Skvělá souhra, inteligentní nápady a průzračné pozorovací schopnosti zůstavají však devizou jejich, dnes už klasické, tvorby.