Do amsterdamského filmového institutu, impozantní budovy EYE, se po roce vrací festival tanečních filmů Cinedans, tentokrát už jako 11. edice. Mezi 12. až 16. březnem mohou diváci zhlédnout přes 90 tanečních filmů, dokumentů a instalací z celého světa.
Umělecký význam a lesk festivalu, budou podtrhovat svou přítomností významní hosté – režisér Boris Paval Conen (natočil např. taneční film Car Men s Jiřím Kyliánem) či filmový kurátor a režisér Peter Delpeut, který představí videoinstalaci One hand Clapping založenou na snímání pohybu rukou pěti různých dirigentů. Dále Delpeut uvede program Nalezené choreografie. Jedná se snímky a záběry, v nichž lze spatřovat taneční principy, ale které nebyly primárně natáčeny jako taneční filmový materiál. (Jedním z dobrých příkladů takové „nalezené choreografie“ může být i video tohoto týdne).
Program festivalu nabídne světové premiéry kolekcí krátkých filmů Point Taken 4 a One Minute Dance Film Contest. Neměli bychom také opomenout promítání dokumentů o Sidi Larbi Cherkaouim a Deboře Hay, tanečnici spjaté jak s tvorbou Merce Cunninghama, tak s experimentálním prostředím Judson Church.
Úplnou novinkou letošního ročníku Cinedans bude spolupráce s festivalem animace KLIK! v Amsterdamu a výběr několika animovaných filmů právě z této akce.
Program také zahrne historické taneční filmy převzaté přímo z archivu filmového institutu EYE. A to zdaleka není vše! Během festivalu proběhne také několik workshopů pod vedením světových umělců. Cinedans a ICK Amsterdam např. připravili workshop Love-Ism, Věci, které se stávají pod vedením choreografa Mora Shani a vizuálního umělce a filmaře Paula Sixta. Účastníci budou zkoumat zranitelnost, která je běžně přítomná v nových lidských setkáních, a převádět své poznatky do pohybového jazyka, který bude sloužit jako inspirace a filmová rešeše.
Festival Cinedans založila v roce 2003 Janine Dijkmeijer, která jej řídí tak brilantně, že se dnes jedná o největší mezinárodní událost tohoto druhu na světě. Mimořádné schopnosti a talent, který uplatňuje Janine rovněž ve funkci obchodní ředitelky Nederlands Danstheater, byly nedávno oceněny významnou cenou – Prstenem Jiřího Kyliána. Rádi připomínáme, že Janine Dijkmeijer pomohla nezištnými konzultacemi a osobní podporou na nohy i českému Festivalu tanečních filmů, který se Cinedans spolupracuje od svého vzniku.
Jako pozvánku na festival nabízíme link na dokument Ellen Brombergové Deborah Hay, not as Deborah Hay.